چهارشنبه 16 مرداد 1387

علی لاريجانی: برخی کاستی‌های وزرای پيشنهادی را ناديده گرفتيم، تزريق پول به اقتصاد کشور عامل افزايش تورم است، ايسنا

علی لاريجانی امروز در ديدار با خبرنگاران استان قم در محل استانداری قم با تبريک روز خبرنگار و روز ميلاد حضرت ابولفضل(ع) گفت: خبرنگاری کاری بسيار پرمساله، پرتحرک و حادثه‌آفرين است و کسی که درگير آن می‌شود از ابتدا بايد فرض خود را بر حادثه‌خيز بودن آن بگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحول، تنوع، ‌حادثه‌خيزی و نو به نو شدن در ذات رسانه است و افراد خاصی جذب اين شغل می‌شوند.

وی تصريح کرد: ما امروز بدون رسانه و خبرگزاری نمی‌توانيم زندگی کنيم.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌حيات فکری، اجتماعی و سياسی ما متوقف به حضور رسانه‌های پرنشاط ، پرتحرک و بصير است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به برخی گله‌مندی‌هايی که مسوولان نظام چه در گذشته و چه در حال از رسانه‌ها دارند، گفت: رسانه‌ها برای خود رسالتی را تعريف می‌کنند و بر اساس آن حرکت می‌کنند.

لاريجانی گفت: مسوولين بايد تحمل انتقادات خبرنگاران را داشته باشند و در مقابل خبرنگاران نيز نبايد انتقادات تخريبی را در دستور کار قرار دهند؛ بلکه بايد بکوشند انتقادات آنها سازنده و سبب بالنده‌تر شدن دستگاه‌ها شود.

نماينده مردم قم در مجلس بر ضرورت آموزش و به روز بودن اطلاعات خبرنگاران تاکيد کرد و گفت: بايد در ذات سوالی که خبرنگار از مخاطب خود می‌پرسد پيچيدگی نهفته باشد، و به گونه‌ای باشد که مخاطب نتواند جواب را از قبل پيش‌بينی کند.

وی تصريح کرد: خبرنگار توانمند، سبب ارتقای رسانه می‌شود.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بيان اين که خبرنگاری جزء لوازم ذاتی زندگی امروز است و بايد به آن بها داد گفت: نبايد فکر کرد که تنها يک سری رسانه‌هايی دستوری و از جنس دولتی سبب توانمندی و شکوفايی کشور می‌شوند، بلکه بايد تنوع فکری در رسانه‌ها مشهود باشد.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه به جلسه‌ی ديروز مجلس در رابطه با اظهارنظر پيرامون سه وزير پيشنهادی دولت اشاره کرد و گفت: مجلس روز گذشته با حساسيت در مورد سه وزير پيشنهادی اظهارنظر کرد و برنامه‌های آنان را مورد کاوش قرار داد.

وی با بيان اين‌که پيشنهاد غيرعلنی بودن جلسه‌ی مجلس در اين خصوص داده شده بود، گفت: من با اين پيشنهاد مخالفت کردم چرا که دليلی نديدم که مسائل مربوط به صلاحيت وزرا غيرعلنی طرح شود.

لاريجانی خاطرنشان کرد:‌ اين جلسه پرتحرک‌ترين جلسه‌ی مجلس در طول دوران خود بود.

وی با بيان اين‌که مجلس استراتژی مشخصی را در تصميم گيری‌های خود دنبال می‌کند، گفت: نمايندگان به باوری در حرکت مجلس هشتم رسيده‌اند و اين باور به مجلس هشتم سمت و سو می‌دهد.

رييس مجلس خاطرنشان کرد: مجموعه‌ی بحث‌ها در مجلس نشان‌دهنده‌ی وجود کاستی‌هايی در کار اين سه وزير است، اما در عين حال به چند دليل مهم به آنها رای اعتماد داديم؛ اول آن‌که مجموعه‌ی شرايط ما اقتضا می‌کند سيمای وحدت عميقی در کشور داشته باشيم. در حال حاضر بيش از هر زمان ديگری به وحدت در کشور نياز داريم و استراتژی ما در مجلس حرکت وحدت‌آميز است.

وی ادامه داد: دليل دوم آن‌که با مسائل اقتصادی از قبيل تورم و بيکاری و گرانی در سطح کشور مواجه هستيم و لذا مجلس ساماندهی اين وضعيت را در دستور کار خود قرار داده است و تلاش می‌کند تا بتواند ساز و کار مناسبی برای وضعيت اقتصادی قرار دهد.

علی لاريجانی در ادامه گفت: برنامه مجلس اين است که ابزار کافی در اختيار دولت قرار دهد تا بر مسائل اساسی و اختصاصی تمرکز کند؛ به اين معنا که بر سر مسائل فرعی نزاع نکند، و هرچند که البته با اين رويکرد بخشی از کاستی‌ها ناديده گرفته‌ می‌شود.

نماينده ی مردم قم در مجلس با اشاره به وظيفه‌ی تک تک نمايندگان مجلس هشتم در قبال مردم گفت: مجلس بايد انتظارات مردم را در نظر گرفته و آنها را دنبال کند.

وی افزود: رفع نياز اقتصادی، روان شدن مسائل اقتصادی، سرمايه‌گذاری در کشور، کنترل تورم و ساماندهی اشتغال از مواردی است که مجلس پيگيری خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، رييس قوه مقننه با ابراز خرسندی از اين‌که سه وزير پيشنهادی دولت رای اعتماد از مجلس گرفتند، اظهار اميدواری کرد اين سه وزير پيگير رفع نيازهای مردم به ويژه در بحث اقتصاد و تورم باشند.

وی با اشاره به ورود مجلس به بحث خشکسالی و خسارت کشاورزان گفت: مجلس هشتم نشان داده است که برای رفع مشکل مردم هر کجا که لازم باشد خود قدم پيش می‌شود. ما به دنبال مطالبات واقعی مردم هستيم.

لاريجانی در ادامه تصريح کرد: در بحث رای اعتماد وزرای پيشنهادی مصلحت را بر اين ديديم که برخی از کاستی‌هايی که در برنامه‌های آنها وجود داشت را به دليل منافع بيشتر ناديده بگيريم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با طرح اقتصادی دولت گفت: نگرانی از اجرای اين طرح در مجلس هم وجود دارد به خصوص در بخش پرداخت مستقيم يارانه‌ها و بانک‌ها؛ به همين دليل کميسيون‌ ويژه‌ای در مجلس تشکيل داده‌ايم تا کارشناسان آن با دولت ارتباط نزديکی برقرار کنند و نهايتا نظرشان را در اين خصوص به مجلس ارائه دهند.

وی در خصوص جايگاه اخبار دينی در قم گفت: اگر با مختصات خود بسنجيم، بايد اين اخبار جايگاه فاخری پيدا کند.

نماينده قم در ادامه به جلسه‌ی کارگروه عمران و توسعه‌ی استان قم اشاره کرد و گفت: مسائل اجرايی در قم گره می‌خورد و لذا اين کارگروه برای باز کردن اين گره‌ها پيش‌بينی شد و به آن اختيار تصميم‌گيری در سطح هيات وزيران داده شد.

لاريجانی در ادامه از برگزاری جلسه‌ی کارگروه توسعه و عمران استان قم در هفته‌ی آينده خبر داد و گفت: ‌اين جلسه کار مهمی است که در قم صورت می‌پذيرد.

نماينده قم در خصوص مساله‌ی آب استان هم گفت: قسمت‌های مشکل آن حل شده و سرمايه‌گذاری خوبی بر روی آن صورت گرفته و اميد می‌رود اين مشکل به صورت ريشه‌ای حل شود.

وی با اشاره به بالا بودن قم از لحاظ فرهنگی گفت: اين جايگاه مغايرتی با تبديل قم به قطب گردشگری و صنعتی ندارد؛ لذا بايد تلاش کرد از نظر صنعتی به جايگاه والايی برسد.

وی در خصوص الحاق سه شهر ساوه، ‌دليجان و محلات به قم گفت: ما منتظر بوديم تا وزارت کشور به سامان برسد و وزير آن مشخص شود که با مشخص شدن وزير کشور، در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور نمايندگان مخالف و موافق شهرهای الحاقی خواهيم گذاشت.

وی تاکيد کرد: کارشناسی اين مساله در وزارت کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، رييس مجلس شورای اسلامی از شب گذشته وارد استان قم شده است و در نظر دارد تا عصر امروز ديدارهايی را با اقشار مختلف مردم داشته و در جريان مشکلات آنان قرار گيرد.

هم‌چنين رييس مجلس شورای اسلامی گفت: بايد مختصات و مبانی دينی را در مدل‌های اوقات فراغت در نظر گرفته و القاء کنيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی لاريجانی امروز در جمع جوانان استان قم گفت: ما يک کشور با ثقل سنی جوان هستيم و اين با توجه به شرايط کشور در عرصه‌ی داخلی و خارجی، يک حسن محسوب می‌شود؛ به شرط آن‌که مراعات حال اقتضائات جوانی بشود.

وی بر درک درست از اقتضائات جوانان تاکيد کرد وگفت: مجموعه‌ی مختصات ايران در جهان و منطقه نشان می‌دهد که هرم سنی کشور يک عنايت الهی است.

وی در تامين نيازهای اوليه‌ی جوانان با مشارکت خود آنها تاکيد کرد و گفت: ‌اين نيازها بايد طبقه‌بندی شده و به ترتيب اولويت به آنها پرداخته شود.

نماينده‌ی قم در مجلس شورای اسلامی هويت دينی و علمی را نياز اساسی جوان در دنيای امروز دانست و گفت: هويت دينی نقطه‌ی مهم در زندگی يک جوان است، چرا که حيات آينده آن را تامين می‌کند.

وی اشتغال و ازدواج را اولويت بعدی در نيازهای جوان دانست و گفت: بايد شرايطی را فراهم کرد تا جوانان دغدغه‌ای در زمينه، اشتغال و يا ازدواج خود نداشته باشند.

نماينده قم در ادامه اظهار داشت: بايد فضايی ايجاد شود که حرکت جوانان در عرصه‌ی سياست، فرهنگ و اجتماع با مشارکت خود آنها صورت پذيرد.

لاريجانی با بيان اين‌که بيشتر کارهايی که برای جوانان می‌شود، نمادين و جنبه‌ی تبليغی دارد، گفت: برخی از امورات که نوعی هويت بخشی و هويت دادن به جوانان و نيز توليد انگيزه در آنهاست ضروری است، ولی نبايد جنبه‌ی نمادين صرف داشته باشد؛ بلکه بايد آنها را از لحاظ روحی توانمند سازد.

وی هم‌چنين به مساله‌ی اوقات فراغت جوانان و برنامه‌هايی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: نبايد نگاه ما به اوقات فراغت نگاهی سست و هرز رفته باشد، بلکه بايد اين را در جامعه نهادينه کرد که برنامه‌ريزی برای اوقات فراغت امری لازم و ضروری است.

به گزارش ايسنا، لاريجانی با بيان اين‌که مدل‌های مختلفی در زمينه اوقات فراغت در دنيا وجود دارد، گفت: ما بايد از اين مدل‌ها استفاده کنيم؛ مسلمان و ايرانی بودن ما نفی استفاده از مدل‌های ديگر نيست، هر چند که بايد بر استفاده از مدل‌های بومی تاکيد کنيم.

وی تاکيد کرد: مختصات، اساس و مبانی دينی را بايد در مدل‌های اوقات فراغت در نظر گرفته و به جوانان القا کنيم.

رييس قوه مقننه هم‌چنين پيشنهاد کرد سازمان‌های مردم‌نهاد طرحی را آماده کنند که در آن مراکز فرهنگی و هنری در کنار مساجد تشکيل شود. تا هم جوان به سمت مسجد جلب شود و هم بنيه‌ی فرهنگی خود را بالا ببرد.

وی با بيان اين‌که هنوز اين مساله در کشور جا نيفتاده است، گفت: مراکز فرهنگی و هنری جذاب در مساجد کشور وجود ندارد و اين تاثير خود را يقينا در فرهنگ جامعه خواهد گذاشت.

لاريجانی در ادامه سخنان خود به طور جدی به بحث اشتغال و ازدواج اشاره کرد و گفت: نبايد در اشتغال و ازدواج جوانان با تعارف فکر و کار کنيم، تمرکز اصلی ما بر استان قم بحث پيرامون اشتغال جوانان است و اين با کارهای سست امکانپذير نيست.

وی با بيان اين‌که متدولوژی که بيان کننده‌ی اشتغال کشور است کاملا شفاف و روشن است،‌ گفت: بايد رونق اقتصادی در شغلی که ايجاد می‌شود مدنظر گرفته شود، و با توجه به آن سرمايه‌گذاری متناسبی برای آن صورت پذيرد.

رييس مجلس شورای اسلامی هم‌چنين اظهار داشت: بايد برای قم سند چشم‌اندازی تهيه شود و برنامه‌های مختلف و مهمی که سبب ارتقای جايگاه فرهنگی قم می‌شود در چارچوب آن ديده شود.

وی با اشاره به کارگروه توسعه و عمران استان قم گفت: بايد از درون اين کارگروه پيشنهاداتی جهت توسعه‌ی استان برای دولت و مجلس بيرون آيد، به گونه‌ای که پايه‌های اقتصادی و صنعتی و گردشگری را برای قم ايجاد کند.

نماينده قم هم‌چنين با اشاره به واگذاری تيم صبا باتری به قم گفت: واگذاری اين تيم هم کاری نمادين است و هم سبب انگيزه‌ی جوانان شده و به فعاليت‌های آنان سمت و سو می‌دهد؛ بايد کارهای پشتيبانی از اين تيم با برنامه صورت پذيرد.

وی با تاکيد بر اين‌که سازمان ملی جوانان نهادی مردمی است، گفت: اين سازمان بايد محل توليد فکر و انديشه باشد و با ارتباطی که با مراجع حکومتی برقرار می‌کند نيازهای جوانان را مرتقع سازد.

وی تاکيد کرد: دولت و حکومت بايد از اين نهاد مردمی پشتيبانی کند.

جشن ميلاد ۶۰۰۰ شهيد استان قم، با عنوان جشن ميلاد عرشيان با حضور رييس مجلس شورای اسلامی در مجتمع امام خمينی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجويان (ايسنا)، دکتر علی لاريجانی در اين مراسم به برنامه‌های مجلس در روز گذشته و دادن رای اعتماد به وزرای پيشنهادی اشاره کرد و گفت: در مجلس يک روز پرکار و سنگين را پشت سر گذرانديم و اعتبار‌نامه سه وزير پيشنهادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و مجلس نيز به اين سه وزير پس از شش ساعت بحث و بررسی رای اعتماد داد تا بتوانند وظايف محوله را با سرعت بيشتری دنبال کنند.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: هرچند در کار وزرا نواقصی وجود داشت و البته اين نواقص نيز از چشم مجلس پوشيده نيست، اما در عين حال مجلس از سه وزير حمايت کرد.

وی با اشاره به شرايط کنونی منطقه گفت: اين رای اعتماد مجلس به سه وزير، حامل پيامی به همگان است و آن اين‌که مجلس همراه و همگام دولت از حقوق ملت دفاع می‌کند.

لاريجانی اظهار داشت: در شرايط کنونی سيمای وحدت‌آميز را برای کشور ترسيم کرد تا مجموعه قوای سه‌گانه به دفاع از حقوق ملت بپردازند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تورم،‌ بيکاری در کشور،‌ يکی از مهم‌ترين وظايف وزير اقتصاد را ريشه‌کنی تورم، ساماندهی بانک‌ها و توسعه کشور با اصول علمی عنوان کرد و افزود: وزير اقتصاد بايد نگاه همه جانبه‌ای به توسعه کشور داشته باشد و البته مجلس در کنار رای اعتماد خود، انتظاراتی را نيز از دولت و وزارتخانه‌ها دارد.

وی تاکيد کرد: ما با علم به برخی کاستی‌ها به وزرای پيشنهادی رای اعتماد داديم و وزرا نيز بايد با جديت به دنبال حل مشکلات باشند.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ساماندهی وضع اقتصاد، ايجاد اشتغال و کنترل تورم را از مهم‌ترين مسائل کشور دانست و گفت:‌ دولت بايد تئوری مناسبی برای حل اين مشکلات داشته باشد و رهبر معظم انقلاب با سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و اصل ۴۴ قانون اساسی اين تئوری را ارائه کردند و فقط بايد اجرايی شود.

وی تزريق پول به اقتصاد کشور را باعث افزايش تورم دانست و ادامه داد: ما نبايد به دنبال اقتصاد کميته‌ امدادی باشيم، بلکه بايد همه مردم را در اقتصاد کشور مشارکت دهيم.

رييس مجلس تصريح کرد: مشکلات کشور با صدقه‌پروری حل نمی‌شود.

لاريجانی با تاکيد بر اين‌که مجلس به وظيفه نظارتی خود عمل خواهد کرد، گفت: مجلس با کسی رو دربايستی ندارد و همان گونه که از دولت و وزرا حمايت کرده، نظارت جدی نيز بر عملکردها خواهد داشت و اگر وزيری برنامه‌های خود را به درستی اجرا نکند، از ابزار نظارتی مجلس استفاده خواهيم کرد.

وی گفت: تلاش در حل مشکلات کشور شرط لازم است، اما کافی نيست؛ دولت بايد برنامه جهت ساماندهی مشکلات کشور داشته باشد.

Copyright: gooya.com 2016