شنبه 2 شهریور 1387

الهام، سخنگوی دولت: احمدی نژاد در تمام جهات کاملا‌ موفق بوده است، جام جم آنلاين‌

جام جم آنلاين: غلامحسين الهام سخنگوی دولت در آستانه هفته دولت و در ارزيابی سه سال فعاليت دولت نهم گفت: محمود احمدی‌نژاد در تمام جهات کاملاً موفق بوده است.
سخنگوی دولت در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جام‌جم با اشاره به مديريت منابع بانکی، حل مشکلات جوانان و اشتغال، انحصارشکنی و باج ندادن به انحصارگران و بهبود شاخص‌های اقتصادی زندگی مردم تاکيد کرد:کارکردها و دستاوردهای عملياتی دولت نهم در طول اين سه سال کاملا با شعارهای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد منطبق بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: رئيس‌جمهور در طول اين ۳ سال به هيچ وجه به خودش نپرداخت و به فکر خودش نبود و سراپا اخلاص بود.

وی افزود: رئيس‌جمهور درطول اين مدت هزينه‌های مالی حکومت کردن را به طور جدی مراقبت و کنترل کرد، او در حوزه مديريت منابع کشور گام‌های عادلانه برداشت از جمله در مديريت منابع بانکی و تغيير نگاه مديريت از مرکز به سراسر کشور، احترام به مردم و حل مشکلات جوانان و اشتغال، انحصارشکنی و باج ندادن به انحصارگران و...
سخنگوی دولت با رد برخی از انتقادات درباره اين که دولت در آغاز فعاليت خود برنامه اقتصادی‌اش را با اشتباه و آزمون و خطا شروع کرد و اکنون با اجرای طرح تحول اقتصادی به عقلانيت رسيده است، گفت: من عقيده ندارم که دولت سياست‌های اقتصادی‌اش غلط شروع شد و اکنون از سياست‌های خود عدول کرده است، سياست حمايت عمومی از مردم برای ايجاد اشتغال و بنگاه‌های زودبازده يک سياست درست است که دولت الان هم از اين سياست حمايت می‌کند. اگر سيستم بانکی پرداخت اين تسهيلات را متوقف کرده باشد اين نقد بر سيستم بانکی وارد است.

وی افزود: اين که همه کاسه کوزه‌های تورم را بر سر سياست دولت در اعطای وام‌های اشتغال برای ايجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده بشکنيم، يک قضاوت غلط است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: بيش از ۹۵ درصد وام‌هايی که برای ايجاد بنگاه‌های زودبازده پرداخت شد در جهت درست خودش هزينه شد، اگر مشکلی وجود داشت در مورد وام‌های کلان بود. وام‌های کلانی که از بانک‌ها گرفته و صرف دلالی و خريد و فروش شد و بخصوص با ورود اين وام‌های کلان به بازار مسکن مشکلات جدی برای مردم ايجاد شد و اين همان مساله‌ای بود که دولت از ابتدا با آن مخالف بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر شما شرايط اقتصادی زندگی در تهران در تابستان سال ۱۳۸۷ نسبت به تابستان سال ۱۳۸۴ و زمان آغاز به کار دولت نهم بدتر شده يا بهتر شده است، گفت: در مجموع شرايط زندگی بهتر شده و شاخص‌های اقتصادی بهبود يافته است. وی افزود: قدرت خريد مردم اکنون بيشتر شده و نسبت رضايت‌مندی مردم از اوضاع اقتصادی بالاتر رفته است.

الهام گفت: البته اين به معنای آن نيست که مردم مشکل ندارند. ما بايد شرايط روز را در نظر بگيرم ما شرايط خشکسالی يا تورم جهانی در سال ۱۳۸۷ را در سال ۸۴ نداشتيم، اگر همين شرايط منهای مديريت و برنامه‌‌ريزی دولت می‌بود معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار اوضاع اقتصادی کشور بود.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات اخير اسفنديار رحيم‌مشايی درباره اسرائيل و اين‌که آيا با توجه به ادامه کار رحيم مشايی در کابينه اين اظهارات می‌تواند موضع دولت و رئيس‌جمهور تلقی شود؟ گفت: دليلی ندارد حرف‌هايی که از موضع يک فرد و شخص زده می‌شود به نام کابينه و دولت تمام شود.

غلامحسين الهام با بيان اين‌که کسانی که با ادبيات رئيس‌جمهور آشنا هستند بخوبی می‌دانند که ايشان حتی از به کار بردن واژه اسرائيل پرهيز دارند و به عنوان يک پرسشگر بزرگ درباره هولوکاست که هويت اين رژيم اشغالگر و حاميان آن را زير سوال برده است، شناخته می‌شوند.

وی افزود: هر وزير يا مسوولی اگر در حوزه تخصصی خود حرف‌هايی بزند، خودش پاسخگو است. دليلی ندارد که مثلا در حوزه مسووليت‌های وزارت دادگستری، وزير بهداشت پاسخگو باشد يا درباره مسائل بهداشت وزير راه پاسخ بدهد. درباره مسائل ميراث فرهنگی و جهانگردی نيز مسوول آن حوزه پاسخگو است.

وی تاکيد کرد: ما بايد عقايد شخصی، حوزه تخصصی وزارتخانه يا دستگاه اجرايی و تصميمات دولت را از هم تفکيک کنيم. هماهنگی در کابينه در تصميمات مشترک دولت معنا پيدا می‌کند.

غلامحسين الهام در پاسخ به اين پرسش که اسفنديار رحيم مشايی افزون بر مسووليت خود در سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری بارها به عنوان نماينده ويژه رئيس‌جمهور حامل پيام‌های مهم به مسوولان ارشد و روسای جمهور کشورهای مختلف بوده است؛ آيا با اين اوصاف، باز هم اظهارات وی يک عقيده شخصی تلقی می‌شود، الهام گفت: کاملا همين‌طور است. آقای رئيس‌جمهور بنده را هم به عنوان نماينده ويژه فرستاده‌ا‌ند. من در آنجا مسوول هستم که به عنوان يک مامور عقايد و مواضع رئيس‌جمهور را بيان می‌کنم، اما پس از بازگشت، آن ماموريت استمرار ندارد و هر نماينده خاص در يک موضوع، در همه حال سخنگوی رئيس‌جمهور و تبيين‌کننده ديدگاه‌های ايشان نيست.

الهام تاکيد کرد: هيچ وزير و معاونی در جايگاه رئيس‌جمهور نيست و هر کسی سر جای خودش است و هيچ‌کسی سخنگوی رئيس‌جمهور نيست. وی افزود: البته به طور طبيعی رفتار شخصی افراد با جايگاه ايشان ارتباط دارد اما در مجموع هر کس وقتی به عنوان يک شخص اظهارنظر می‌کند مسوول رفتار خودش است.غلامحسين الهام در پاسخ به اين پرسش که با توجه به درخواست ۲۰۰ نماينده مجلس و بسياری از تشکل‌های بسيجی، مذهبی و شخصيت‌های مطرح اصولگرا و مراجع عظمای تقليد برای برکناری رحيم مشايی اين انتظار از رئيس‌جمهور می‌رود که در هماهنگی با خواسته اين اقشار معاون خود را از مسووليت عزل کند، گفت: من نمی‌خواهم وارد مصداق اين موضوع شوم.گفتگوی مشروح خبرنگار روزنامه جام‌جم با سخنگوی دولت درباره عملکرد دولت نهم در ۳ سال گذشته در روزهای آينده منتشر خواهد شد.

Copyright: gooya.com 2016