شنبه 2 شهریور 1387

هاشم زاده هريسی: حقوق بشر بايد در حوزه‌‏ها تدريس شود، حقوق بشر را لوث کرده‌‏ايم، ايلنا

فقها با شناخت از افکار جهان به صدور فتوا بپردازند

تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اظهارات اخير هاشمی رفسنجانی مبنی بر لزوم توجه به فتاوی سياسی در حوزه‌‏ها گفت: اين بحث بايد از مدت‌‏ها پيش آغاز می‌‏شد و اکنون عقب هستيم و اگر يک روز هم تعلل کنيم، دير می‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشم هاشم‌‏زاده هريسی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اينکه تبليغ اسلام در جهان روش جديدی را می‌‏طلبد، اظهار داشت: اين روش، فتاوی جديد می‌‏طلبد زيرا رفتار با دنيا طبق روش‌‏های گذشته سودی ندارد و اکنون بايد با تفکر، جهان را به اسلام دعوت کرد.
وی با انتقاد از روش‌‏هايی که در گذشته از سوی برخی برای تبليغ اسلام به کار برده می‌‏شد، گفت: نبايد از روش‌‏هايی استفاده کرد که اسلام را در معرض کاريکاتور و چالش قرار دهد و چهره‌‏ای از اسلام نشان داده شود که تمام جهان در يک سو و اسلام در سوی ديگر قرار گيرد و اسلام هراسی ايجاد شود زيرا اسلام اينگونه صادر نمی‌‏شود.
هاشم‌‏زاده هريسی با اشاره به اينکه شرايط دنيا از زمين تا آسمان با گذشته فرق کرده است، ادامه داد: فتاوی گذشته به درد آن روزها می‌‏خورد و امروز شرايط دگرگون شده است. جهاد امروز مانند گذشته نيست و فقها بايد با شناخت از افکار جهان به صدور فتوا بپردازند . بايد دانست که دنيا امروز چه روشی را می‌‏پسندد و با چه روشی با ما گفت‌‏وگو می‌‏کند.
به اعتقاد وی بسياری از فتواها مربوط به زمان گذشته است و با توجه به شرايط آن زمان صادر شده که امروز ديگر کاربرد ندارد و عمل کردن به آنها، نتايج واقعی به دنبال نخواهد داشت.
هاشم‌‏زاده هريسی يادآور شد: فقه پويا، قواعد جديدی نيست بلکه بر اساس همان قواعد که در فقه وجود دارد، فکر جديدی به ميان می‌‏آيد که می‌‏تواند پاسخگوی جهان و مسايل حکومت باشد.
اين فعال سياسی در ادامه از بی‌‏توجهی به مساله حقوق بشر در کشور انتقاد کرد و خاطر نشان کرد: حقوق بشر بايد در حوزه‌‏ها تدريس و توجه زيادی به آن شود اما متاسفانه اکنون مساله حقوق بشر را لوث کرده‌‏ايم و آن را آمريکايی و اسراييلی می‌‏ناميم. حقوق بشر به ضد ارزش تبديل شده است و اين در حالی‌‏ است که اسلام دارای مترقی‌‏ترين حقوق بشر در دنيا است.
هاشم‌‏زاده هريسی ادامه داد: برخورد مغرضانه با حقوق بشر صحيح نيست. اعلاميه جهانی حقوق بشر با حقوق بشر اسلامی تفاوت اندکی دارد اما متاسفانه نفی می‌‏شود. با منفی بافی کاری نمی‌‏توان کرد بلکه بايد حقوق بشر اسلامی را در دانشگاه‌‏ها مطرح و بعد به جهان ارايه دهيم.
وی نفی حقوق بشر را به معنای منزوی کردن خود دانست و خاطر نشان کرد: حقوق بشر را آمريکايی و غربی نشان می‌‏دهند. آنها چه‌‏کاره هستند؟حقوق بشر حقيقتی است که ربطی به عملکرد آمريکا ندارد. آنها هر غلطی می‌‏کنند نبايد به حساب حقوق بشر گذاشته شود برخی از حقوق بشر خجالت می‌‏کشند.

Copyright: gooya.com 2016