چهارشنبه 6 شهریور 1387

ايران مدال ننگ اعدام نوجوانان را از آن خود کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

* دومين اعدام نوجوانان در مدت يک هفته


۵ شهريور ماه ۱۳۸۷- امروز مقامات ايرانی بهنام زارع را به دار آويختند؛ نوجوانی که بخاطر قتل در سن ۱۵ سالگی محکوم شده بود. درست يک هفته پيش، رضا حجازی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب جرم شده بود در تاريخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۷ اعدام شد.

ايران پيشگام جهانی اعدام نوجوانانی است که در سن زير ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند. هيچ کشور ديگری در سال جاری ميلادی هيچ نوجوانی را اعدام نکرده است. ايران بعنوان يکی از اعضای امضا کنده ميثاق بين المللی حقوق سياسی مدنی و پيمان حقوق کودک موظف است که به چنين اعدامهايی پايان دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: “تعداد بشدت رو به افزايش اعدام نوجوانان، گواه وحشتناک و نگران کننده بی‌توجهی کامل دولت ايران به حقوق شهروندان و قانون بين‌المللی است.” وی تاکيد کرد که ” لازم است که شرکای تجاری ايران الزامات اخلاقی تجارت با يک چنين دولتی را مورد بازنگری قرار دهند.”

بهنام زارع؛ متولد ۱۳۶۸، بر اتفاقی بودن جرمش در يک درگيری کودکانه تاکيد کرده بود. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نسخه‌ای از حرفهای بهنام زارع را که از درون زندان قبل ازاعدامش ضبط شده بود دريافت کرده است. او گفته بود: “من زندانی بهنام زارع هستم. من به مدت سه سال است که در زندان عادل آباد شيراز محبوس هستم. من قاتل هستم. من در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتلی شدم. من از کردار خودم الآن پشيمان هستم. شما ای مدافعان حقوق بشر، شما ای انسانهای آزاد منو نجات بدهيد. اون يک اتفاق تصادفی بود. خواهش می کنم منو نجات بدهيد. من ميخواهم زنده بمانم. من می خواهم آزاد باشم. من دارم آخرين روزهای زندگی ام را طی می کنم. ممکن است هر لحظه منو به پای چوبه دار ببرند. آيا خدا راضی است که من در ۱۵ سالگی چشم از جهان ببندم. ای کسانی که صدای منو می شنويد، آيا کسی هست که به من کمک کند؟ من از شما می خوام که صدای منو به گوش همه مسئولين برسانيد. می خوام که منو نجات بدهيد. من می خوام زنده بمونم.”

خانواده و وکيل بهنام زارع از زمان و مکان اعدام او مطلع نبودند و اين نقض قوانين بين المللی است.

با اين دو اعدام اخير، تعداد نوجوانان اعدام شده در ايران در سال جاری ميلادی به ۶ نفر رسيد. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران و ساير سازمان های حقوق بشر از احکام ۱۳۲ نوجوان ديگری که در صف اعدام هستند، خبر می دهند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات قضايی ايران می خواهد که فورا اعدام نوجوانانی را که در صف اعدام هستند متوقف کرده و مجازاتهای ديگری را جايگزين حکم اعدام آنها بکند.

هادی قائمی می گويد: “اصرار هولناک مقامات قضايی ايران در اجرای چنين اعدامهای ظالمانه ای، عليرغم فريادهای اعتراضی در داخل و خارج کشور، با سرعت و پشت سر هم فقط از تشنه به خون بودن مقامات حکايت می کند. هيچ نشانه ای از حل ريشه ای مسائل اقتصادی و اجتماعی ای که منجر به چنين جرايمی می شود در ايران مشاهده نمی شود.”

۲۴ سازمان مهم حقوق بشر منطقه ای و بين المللی در يک ائتلافی در تاريخ ۱۸ تير ماه ۱۳۸۷ از دولت ايران خواستند که به اعدام نوجوانان پايان بدهد. نمايندگان سازمان ملل متحد بارها از دولت ايران خواستار رعايت تعهدات بين المللی اش شده اند. بهنام زارع درست يک روز بعد ازاينکه اتحاديه اروپا در بيانيه ای اعدام رضا حجازی را محکوم کرد، اعدام شد. اتحاديه اروپا در اين بيانيه تاکيد کرده بود که اين اعدام “نقض فاحش” الزامات بين المللی حقوق بشر ايران است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران مدال ننگ اعدام نوجوانان را از آن خود کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016