سه شنبه 19 شهریور 1387

گفتگوی صریح بخش فارسی العربیه نت با مدیر کانال العربیه درباره بحران رابطه با ایران

دبی - العربیه.نت

خبر اخراج رییس دفتر العربیه در تهران بطور ناگهانی در صدر اخبار قرار گرفت و به دنبال آن العربیه و برخی مقامهای ایرانی اتهاماتی را به یکدیگر زدند ،همچنین این رویداد شایعاتی را بدنبال خود مطرح کردبرای آگاه شدن بیشتر از کم و کیف شایعات و اتهامات وارد شده با آقای عبدالرحمن الراشد مدیر کل شبکه تلویزیونی العربیه به گفتگو نشستیم تا روابط طرفین را مورد بحث ومناقشه قرار دهیم .

. از شما می خواهیم برای خوانندگان ما توضیح دهید که چه اتفاقی باعث بحرانی شدن ناگهانی روابط میان العربیه وایران شد ؟

- ضمن سلام به خوانندگان بخش فارسی وب سایت العربیه که در واقع پلی برای ارتباط با ملت عظیم ایران است از این که فرصت سخن گفتن با دوستان را برایم فراهم کردید سپاسگزارم و در مورد سؤالتان با صراحت می گویم که ما اطلاع دقیقی از این رویداد و علل آن نداریم ، ما همین قدر می دانیم که رییس کمیسیون امنیت ملی وامور خارجی مجلس شورای ایران قبلا خواهان بستن دفتر تلویزیون العربیه در ایران شده بودند ،ونیز مقاله ها واخبار بسیاری علیه العربیه منتشر شد تا اینکه از همکار ما حسن فحص علی رغم داشتن مجوز کار ،خواسته شد که فورا خاک ایران را برای همیشه ترک کند.خلاصه کلام ظاهرا این اقدام به منظور مجازات العربیه از طریق مجازات نماینده اش بود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

.ولی با این همه باید یک دلیل مشخصی وجود داشته باشد ؟

-من نمی توانم بر روی یک دلیل مشخص انگشت بگذارم وبگویم علت در تنگنا قرار دادن العربیه واخراج خبرنگارش ،این است ویا آن است. ولی همین قدر می توان گفت که کسانی در تهران هستند که از برنامه های العربیه خوششان نمی آید ، زیرا عملا از مطرح شدن برخی بحثها وگفتگوها در این کانال نا را ضی هستند. آنها چنین تصور می کنند که بستن دفتر العربیه و اخراج خبرنگارش جلوی پخش چنین اخباری را خواهند گرفت اما این رفتار شبیه آن است که کسی بخواهد چشمان خود را بر روی آن چه که دوست ندارد ببندد تا آن را ندیده باشد . ایستگاه تلویزیونی ما یک ایستگاه خبر رسانی کاملا میانه رو می باشد . ولی ما یک تلویزیون ایرانی که دنباله رو دولت باشد نیستیم تا با ما چنین برخوردی را داشته باشند ویا این که از ما توقع داشته باشند رضایت آنان را جلب کنیم . تلویزیون العربیه همواره برای مسئولین و خبرنگاران ایرانی وکارشناسان ،فضای مناسبی ایجاد کرده تا دیدگاههای دولت ایران وبه طور کلی موضع ایران را مطرح ،درباره آن بحث وبه سؤالات پاسخ داده شود . این (ایستگاه) از این لحاظ دریچه سودمندی است که بستن آن از سوی ایران عملی غیر منطقی می باشد زیرا العربیه یک کانال بسیار پراهمیت از لحاظ خبر رسانی وشکل گیری افکار عمومی است .


اهانت به آیت الله خمینی

. گفته شده که شما فیلم مستندی را پخش کرده اید که دربر گیرنده اهانت به آیت الله خمینی بوده ودو روز پس از آن ایران تصمیم به اخراج مدیر دفتر شما در تهران گرفت.؟

-ما هم از وجود چنین برداشتی ،البته بطور غیر رسمی ،مطلع شده ایم . ولی فیلمی که پخش شد هیچگونه بدگویی از انقلاب ویا رهبر انقلاب ایران در بر نداشته است، لذا آنکه این حرف را میزند حتما فیلم را ندیده است . بطور خلاصه بگوییم که این فیلم داستان انقلاب وسقوط رژیم شاه را بازگو می کرد ومطلقا توهینی نکرده است .

. ولی العربیه همیشه سیاستهای دولت ایران را بباد انتقاد می گیرد ؟

- ما یک ایستگاه خبر رسانی هستیم ویک شبکه موسیقی ویا ورزشی نیستیم ،کار ما تحت پوشش قرار دادن رویدادهای بین المللی است وهمه ما می دانیم که ایران در مرکز این رویدادها جای گرفته است . خود العربیه از ایران انتقاد نمی کند ،وبه هیچکدام از گردانندگان برنامه ها اجازه انتقاد از هیچ کشوری را بطور سرخود نمی دهد کما این که دیدگاه رسمی مشخصی برای شبکه تلویزیونی ما در نظر گرفته نشده است . اما چه بسا کارشناسان مهمان ودعوت شدگان در یک برنامه ،از ایران انتقاد کرده ویا دریک خبر، نقل قول انتقادی درباره ایران وجود داشته باشد . اما همیشه طرف دیگری وجود دارد که ضمن پاسخ دادن آن را رد کرده ویا به مخالفت با آن بر می خیزد واز دیدگاه ایران حمایت می کند . شما چه انتظاری از یک کانال اخباری بیست وچهارساعته دارید که خبر رسانی کرده ،رویدادها را تحت پوشش قرار داده و نظرات مختلف را منعکس می سازد ؟


العربیه والجزیره

.کانال الجزیره که رقیب شماست ،برنامه هایی را که موجب خشم ایران شود پخش نمی کند واین امر بنوبه خود مقوله ضدیت العربیه با ایران بویژه در راستای کشمکش با آمریکا را تقویت می کند نظرتان در اینباره چیست ؟

-اگر الجزیره تصمیم گرفته است تا با دولتها در تهران ویا دمشق و یا خرطوم ویا با حزب الله ودیگران تعارف کند ما نمی خواهیم از الجزیره تقلید کنیم . این مساله به برادران ما در الجزیره ربط دارد . ما اخبار را به صورت حرفه ای تقدیم می کنیم ونمی توانیم بخشهایی را که از دولتها انتقاد می کند حذف کنیم ، خصوصا این که شما درباره کشور بزرگ ومهمی در منطقه صحبت می کنید که ایران نام دارد . اما در مورد طرز برخورد ما با ایالات متحده آمریکا باید گفت ،روزی نیست که انتقادات بسیار زیادی از آمریکا توسط میهمانان تلویزیون ویا اخبار انتقادی کننده درباره این کشوررا نشنوید ونبینید .واین مساله کاملا طبیعی است .


پخش فیلمهای ویدیویی آدم ربایان

.در اینجا سؤالی درباره یک رویداد مهم را می خواهیم مطرح کنیم ،تلویزیون العربیه اقدام به پخش فیلمهای ویدیویی مربوط به ربوده شدن شماری از نظامیان توسط یک گروه مسلح "تروریست وجدایی طلب"در سیستان وبلوچستان کرد ،شما تنها کانال تلویزیونی بودید که آن فیلمها را پخش کردید ،چنین عملی را چگونه توجیه می کنید ؟

-این امر صحت دارد واقدام ما کار درستی بود ،البته اگر به آن در چارچوب خود رویداد نگریسته شود . ما هر وقت که یک نوار ویدیویی در رابطه با یک رویداد به دستمان برسد همیشه بعد خبری آن را پخش می کنیم . ما تبلیغ ویا توجیه را پخش نمی کنیم وفقط بعد خبررسانی هر نواری برایمان حائز اهمیت است. ،مثلا در اینباره از کارشناسان ایرانی در برنامه تلویزیونی خود دعوت کردیم و آنها این افراد را جدایی طلب و تروریست خوانده و آنها از این تریبیون توانستند به تهدیدهای آدم ربایان پاسخ داده و در گزارشهای خبری العربیه دیدگاه رسمی دولت ایران را منعکس کردیم. چرا وقتی که خبری را در مورد ربودن افراد در ایران پخش می کنیم از ما انتقاد می شود ولی پخش نوارهای مشابه از نظرها پنهان می ماند؟ ، به طور مثال ما چند بار نوارهای ویدیویی ربودن سربازان بریتانیایی در بصره توسط گروهای وابسته به ایران را پخش کرده ایم .


العربیه ودولت عربستان سعودی

.آیا العربیه زیر سلطه مواضع رسمی دولت عربستان سعودی نیست ؟

-خیر چنین نیست. اگر این امر صحت داشته باشد چه بسا این کانال بیشتر به ایران تمایل نشان می داد ،العربیه زیر مجموعه کانالهای ام بی سی می باشد که بزرگترین وقدیمی ترین مجموعه تلویزیونی ماهواره ای در خاورمیانه است . این مجموعه موفق ترین گروه رسانه ای در جلب بیشترین تعداد بینندگان وکسب بالاترین سطح درآمد تبلیغاتی وداشتن بهترین تکنولوژی است . لذا رابطه ما با بازار داخلی سعودی بدون شک قوی می باشد اما جایز نیست مسئولیت روشهای پوشش خبری ما را به گردن عربستان سعودی انداخت ، کما این که نباید فعالیتهای ما به عنوان بازتاب دیدگاههای سعودی تفسیر شود .


العربیه وشیعیان

.آقای الراشد چنین شایع است که نظرات العربیه درباره شیعیان بویژه پس از رودیدادهای ماه مه گذشته در بیروت منفی شده است ،آیا اینطور نیست؟

-بهتر است که سؤالتان را واضح تر مطرح کنید ،ما له ویا علیه شیعه ویا سنی نیستیم . ما یک ایستگاه خبر رسانی هستیم . کانال ما یک کانال دینی ویا مذهبی نیست .

.برای مثال کانال شما از عبارت تحریک آمیز "کودتای حزب الله "در برخورد با رویدادهای بیروت استفاده کرد ،چرا چنین موضع پر هیاهویی را علیه حزب الله وشیعیان دنبال می کنید ؟ چنانکه العربیه میزبان برخی از رهبران سنی بود چنین اتهامی را علیه به شیعیان تکرار کردند ؟

-ما عملا از آن حادثه به عنوان "کودتای حزب الله" نام بردیم واین نامگذاری با واقعیتها مطابقت دارد . زیرا حزب الله به عنوان یک شریک علیه دیگر شرکای خود کودتا کرد وبیروت غربی را به اشغال خود در آورد . حال اگر این اقدام از سوی یک طرف خارجی صورت گرفته بود آن را اشغال بیروت می نامیدیم ولی طرف ما لبنانی است ،لذا در فرهنگ سیاسی اصطلاح کودتا مصداق این رویداد می شود و نمی توان اشغال ویا آزادی (بیروت) ویا انفجار (اوضاع) ویا اصطلاحات دیگری را برای این رودیداد بکار برد .

آنچه که اتفاق افتاد یک کودتای به تمام معنی بود ، ورهبری آن را حزب الله در دست داشت واجرا کننده اصلی آن نیز بود .و باید درنظر داشت که در کار رسانه ای پدیدها آنگونه که هستند ونه بر اساس تمایل دوستداران ویا مخالفین آنها ،نامگذاری می شوند. اما درباره ظهور اشخاصی با گرایشهای سنی در تلویزیون العربیه شما خوب میدانید که ما در باره لبنان صحبت می کنیم در این کشور معمولا روحانیون شیعه ، سنی ومسیحی در برنامه های تلویزیونی شرکت می کنند وبه بحث سیاسی با یکدیگر می پردازند . وبا کمال تاسف به حکم زبان فرقه ای که در این کشور معمول است نامیدن این گروه ویا آن دسته به نام مسیحی ویا شیعی ویا سنی کاملا عادی وطبیعی است پس در این رابطه از ما بازخواست نکنید بلکه بروید و دستگاههای رسانه ای لبنان وسیاسیون این کشور را مورد مؤاخذه قرار دهید.

. ولی شما در اثنای آن بحران همیشه مسئولین جنبش 14 مارس را برای مطرح کردن در تلویزیون ترجیح دادید وبه ندرت مسئولی از حزب الله ویا جنبش امل ویا بقیه اپوزیسیون را در تلویزیون شما مشاهده کردیم که امر بی طرفی شما را تکذیب می کند ؟

-در واقع ظهور آنان به ندرت نبود بلکه هرگز در برنامه های ما شرکت نکردند . البته منظورم مسئولین حزب الله وجنبش امل است. این مساله گناه ما نبود بلکه به خاطر تصمیمی بود که خودشان اتخاذ کرده بودند . در بامداد روز اول آن رویداد تصمیم خود مبنی بر بایکوت العربیه را به ما ابلاغ کردند وگفتند که در برنامه های العربیه شرکت نخواهند کرد . زیرا ما همچون تلویزیون المنار والجزیره ودیگران دیدگاههای آنان را سر لوحه قرار ندادیم ،ما تنها کانالی بودیم که رویدادها را بطور متوازن تحت پوشش خبری خود قرار داده در حالی که دیگر کانالهای اخبار جرات انتشار خبری که باعث خشم کودتاچیان شود را نداشتند. فکرش را بکنید که کانالهای دیگر حتی شجاعت آن را نداشتند صدای انتقاد از به آتش کشیدن دفاتر روزنامه المستقبل وبستن ایستگاه تلویزیونی المستقبل را منعکس کنند .

برادر من ،ما درهای العربیه را به روی آنان باز کردیم ولی حضور در برنامه های ما را نپذیرفتند لذا وقتی که یکی ازطرفهای در گیری حاضر به مشارکت در برنامه نمی شود این دیگر مشکل مانیست بلکه مشکل خودشان است. باعث تعجب مابود که رهبران حزب الله و امل با دفتر ما در بیروت تماس گرفته وتلفنی اعتراض می کردند . ولی وقتی که از انان دعوت می کردیم تا بیایند ومواضع خودشان را توضیح دهند می گفتند چنین اجازه ای را ندارند زیرا دستور داده شده که العربیه بایکوت شود پس حالا چرا شما ما را به خاطر خودداری آنان مورد ملامت قرار می دهید ؟ ما برای یافتن اشخاصی که دیدگاه آنان را منعکس کند بسیار کوشش کردیم واین خود نشانگر حرفه ای بودن ماست ونیت صادق مان را اثبات می کند . ما افتخار می کنیم که رابطه خوبی با حزب الله داریم وقبلا یک هیات از مسئولین آنها از بیروت به دبی آمدند واز نزدیک غیر فرقه ای بودن ما را مشاهده کردند . ودیدند که ما ضد حزب الله نیستیم ولیکن در عین حال یک ایستگاه تلویزیونی وابسته به حزب الله ویا ژنرال میشل عون ویا دیگران هم نیستیم .

.ولی تهمت فرقه گرایی درباره شما شایع است ،علت آن چیست؟

-کسانی هستند که می خواهند العربیه را بدنام کنند . ما در چهار سال سخت گذشته در کنار دولت عراق ایستادیم در حالی که یک حکومت شیعه است . موضع ما ضد تروریسمی بود که رهبرانش سنی بودند . پس چرا ما را متهم به فرقه گرایی می کنید؟ حمایت ما از آنان به خاطر شیعه ویا سنی ویا مسیحی ویا غیر و ذلک نیست . بلکه ما حق طبیعی آنان در خبررسانی وانعکاس نظراتشان را از آنان دریغ نمی کنیم . در حالی که رسانه های عربی دیگر دولت عراق را بطور غیر منصفانه ای مورد حمله قرار داده بودند و مخالفین مسلح را علی رغم جنایتهای وحشتناکشان تایید می کرد ند. حزب الله به خوبی می داند که ما هرگز فرقه گرا نیستیم ولی دراین حزب کسانی هستند که می خواهند ما بوق تبلیغاتی آنها باشیم ولی ما نه در عراق ونه در لبنان چنین کاری را نخواهیم کرد .


نام این کانال را" العبریه "گذاشته اند

.نام این کانال را "العبریه" گذاشته اند زیرا به اسرائیلیها اجازه می دهید در برنامه های شما شرکت کنند ،تا فراموش نکرده ام می خواستم بپرسم چرا مراسم آزادی اسیران حزب الله توسط اسراییل را بطور مختصر پخش کردید؟

-واقعا خنده دار است که نام ما را العبریه گذاشته اند در حالی که اسراییلیهایی که روی صحنه تلویزیون ما ظاهر می شوند ربع آنهایی هستند که در تلویزیون دوستان ما در الجزیره شرکت می کنند ،واقعا خنده آور است . ولی همانطور که شاعر عرب می گوید: و عين الرضا عن کل عيب کليلة و لکن عين السخط تبدى المساويا. يعنى: «چشم دوستى و رضامندى از ديدن عيوب کند است، و ليکن ديده دشمنى‏ اظهار بديها را مى‏کند» .

اما در رابطه با بازتاب آزادی اسیران حزب الله باید بگویم که ما آن را بطور گسترده ای پوشش دادیم ولی دیگران ازآن یک کارناوال ساختند. برادر من ایستگاه ما احترام خود و بینندگانش را نگه می دارد لذا چگونه می تواند ساعتهای مدیدی را به پخش مر اسم جشن وسرور اختصاص دهد؟ آیا چنین عملی حرفه ای می باشد؟ ثانیا وقتی که اسراییل 200 اسیر فلسطینی را آزاد کرد ما همان اندازه وقت برایشان اختصاص دادیم که برای آزادی پنج اسیر حزب الله اختصاص داده بودیم . یعنی العربیه مدت زمان در نطر گرفته شده برای 200 اسیر و5 اسیر مساوی بود . اما با صراحت باید گفت که کاملا طبیعی است که تلویزیون المنار 48 ساعت از برنامه های خود را برای آن مراسم اختصاص دهد زیرا یک تلویزیون حزبی است ولی یک کانال مستقل نمی تواند چنین کاری را بکند. ؟! به همین دلیل کانال العربیه از صداقت بیشتری بر خوردار است .


العربیه دفتر تهران را نمی بندد

به موضوع دفتر العربیه در تهران برگریم ،آیا العربیه قصد دارد دفتر خود را در تهران تعطیل کند ؟

-قطعا خیر . مگر اینکه مقام های ایرانی آن را ببندند که در این صورت مساله از دست ما خارج خواهد شد.
.آیا رابطه ای با روزنامه نگاران ایرانی دارید ؟

-هر از چند گاهی ارتباطاتی برقرار می شود وبر اساس احترام دوجانبه می باشد.

.گفته می شود که قلم شما علیه ایران بسیار تند وتیز است و درمقاله هایی که در روزنامه الشرق الاوسط می نویسید بی مهابا از این کشور انتقاد می کنید تفسیرتان در اینباره چیست؟

-کسانی که با زبان عربی آشنا هستند ، پس از خواندن نوشته های من در روزنامه الشرق الوسط می توانند تصویر روشنتری از موضع گیریهای من داشته باشند،من مخالف اسلحه هستم ، حال این اسلحه ایرانی باشد ویا اسراییلی ، پاکستانی ،هندی و یا عربی برایم فرقی نمی کند .من بر این باورم که ایران کشور بزرگی است وبه همان اندازه شایستگی موقعیت والایی را داراست .

وملت ایران با تاریخ عظیمش لیاقت به دست آوردن فرصتی صلح آمیز برای انجام سازندگی را دارد و این ملت می تواند وقت خود را صرف تکامل امکانات برای توسعه کند وبا همسایگان خود در صلح وآرامش همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد وتبدیل به کشوری همچون چین ، هند و غیره شده و نیروهایشان را صرف سازندگی داخلی کند ، در این صورت ایران تبدیل به یک قدرت حقیقی خواهد شد واین قدرت را یقینا با تسلیحات نمی توان به دست آورد . من بطور خلاصه چنین نظری دارم . ولی با این همه بگذار رابطه فکری خودم را با کانال العربیه برایت روشن کنم . من در برنامه "مطالعه مطبوعات" به همکارانم اجازه نمی دهم مقاله هایم را مطرح کنند، این تصمیم را چهار سال پیش یعنی وقتی که مدیریت کانال را به عهده گرفتم اتخاذ کردم . وبا اینکه من یک صاحبنظر سیاسی هستم ولی به خودم اجازه ظهور بر صفحه تلویزیون العربیه را نداده ام در حالیکه قبلا در برنامه های تلویزیونی بسیاری شرکت می کردم ،لذا اتهام سودجویی از این ایستگاه تلویزیونی به نفع یک طرز تفکر سیاسی مشخص صحت ندارد چون من شخصا از آغاز مانع آن چنین کاری شده ام .


العربیه وجنگ علیه ایران

.آیا درصورتی که به ایران حمله شود ، فکر می کنید رابطه تلویزیون العربیه با ایران بدتر خواهد شد؟

-اولا از اعماق قلبم آرزو می کنم که جنگ آغاز نشود. زیرا تراژدیهای منطقه و درد ورنج
مردم زیادتر خواهد . دوم اینکه العربیه همچنان به خط مشی میانه رو و حرفه ای خود ادامه خواهد داد و به خود اجازه نخواهد مورد استفاده سیاسی قرار گیرد و امیدوارم جنگی اتفاق نیفتد ، ان شاء الله .

Copyright: gooya.com 2016