چهارشنبه 3 مهر 1387

احمدی نژاد در گفتگو با سی ان ان: دولت جديد آمريکا رابطه با ايران را اصلاح کند، در ايران کسی در زندگی شخصی افراد تفحص نمی‌کند، مهر

رئيس جمهور با بيان اينکه دولت جديد آمريکا بايد رابطه اين کشور را با ايران اصلاح کند گفت : آمريکا خود رابطه‌اش را يکطرفه با ما قطع کرد ما علاقه ‌مند به روابط دوستانه‌ بر اساس احترام متقابل و عدالت با کشورهای مختلف هستيم.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد روز سه شنبه به وقت نيويورک در گفتگو با لری کينگ مجری برجسته شبکه سی ان ان درباره رابطه با آمريکا و اقداماتی که برای اين منظور بايد انجام شود، اظهار داشت : ما علاقمند به روابط دوستانه با همه کشورها از جمله مردم آمريکا براساس احترام و عدالت هستيم ،اما دربرابر زورگويی های دولت آمريکا مجبور هستيم از خودمان دفاع کنيم.

رئيس جمهور ارسال نامه به جرج بوش و کمک برای استقرار دولت و امنيت در عراق را از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ايران برای برقراری روابط دوستانه با مردم آمريکا برشمرد و اظهار داشت: اين اقدامات می توانست راهگشا و آغاز خوبی باشد منتها آقای بوش اين فرصت ها را از دست داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه ترجيح می دهيد کداميک از نامزدهای رياست جمهوری آمريکا انتخاب شوند، تصريح کرد: اين مسائل جزء امور داخلی آمريکاست و ضمن اينکه برای ما مهم هم نيست . مهم اين است که رئيس جمهور با انتخاب مردم آمريکا برگزيده شود و تلاش کند رويکرد سياسی دولت اين کشور را اصلاح کند.

احمدی نژاد در پاسخ به اينکه علاقمند هستيد با اوباما يا مک کين ديدار کنيد، گفت: قبلاً آمادگی خود را برای گفتگو با نامزد های رياست جمهوری آمريکا در حضور رسانه ها و در پيرامون موضوعات مختلف جهانی اعلام کرده ام و اينکه چرا آنها تمايل ندارند اين گفتگو صورت بگيرد را بايد از خودشان بپرسيد . ما اهل گفتگو هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه سی ان ان مبنی بر اينکه آيا از اقدام آمريکا در ساقط کردن صدام خوشحال شديد ، خاطر نشان کرد: شايد در مرحله اول خوشحال شده باشيم اما بعد از اينکه متوجه شديم آمريکا قصد دارد در عراق ماندگار شود و از طريق آن کشور تسلط خود را در منطقه گسترش دهد، آيا اگر شما جای ما بوديد خوشحال می شديد؟

وی اضافه کرد :هشت سال جنگ صدام عليه ملت ايران با حمايت دولت آمريکا و برخی از کشورهای اروپايی انجام شد و ملت ايران مظلومانه از خود دفاع کرد .

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: صدام در جنگ هشت ساله عليه ملت ايران از بمب شيميايی استفاده کرده و دولت آمريکا از او حمايت کرد.

رئيس جمهور در پاسخ به اينکه چه اقداماتی را برای بهبود روابط ايران و آمريکا را ضروری می دانيد، تصريح کرد: کاری را که ما بايد انجام می داديم تاکنون انجام شده است و امروز ديگر نوبت مسئولان آمريکايی است که در اين زمينه اقدام کنند و من منتظر می مانم تا ببينيم چه اتفاقی می افتد ، البته اهل گفتگو هستيم و معتقديم با گفتگو می توان مسائل را بهتر حل کرد.

وی در واکنش به اظهارات مجری سی ان ان که گفت دنيا از فعاليت های هسته ای ايران می ترسد، تصريح کرد: اين دنيايی که شما از آن حرف می زنيد کجا است .آيا دولت آمريکا و چند متحد اروپايی آن، آن را تمام دنيا می دانيد؟ ناراحتی غرب از ملت ايران موضوع تازه و جديدی نيست .امروز گروه های تروريستی که رئيس جمهور ، نخست وزير و نمايندگان مردم کشورمان را ترور کرده اند آزادانه در آمريکا زندگی می کنند و تحت حمايت آنها قرار دارند.

رئيس ‌جمهور همچنين با اشاره به حمايت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از فعاليت‌های صلح آميز هسته ای ايران گفت: ملت‌ها طرفدار ما هستند و سازمان‌ها و ملت‌های مختلفی از فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای ايران حمايت کرده‌اند که اين امر نشان می‌دهد جهان از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته ای ايران نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما به لحاظ اعتقادی با ساختن بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی مخالف هستيم و معتقديم بمب اتم در مناسبات سياسی کارآيی ندارد و در واقع دوران بمب اتم به پايان رسيده است.

رئيس‌جمهور افزود: ‌آيا بمب اتم توانست اتحاد جماهير شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ آيا بمب اتم توانست آمريکا را در عراق و افغانستان پيروز کند؟ آيا بمب اتم می‌تواند رژيم صهيونيستی را نجات بدهد؟ وی اضافه کرد : دوران بمب اتم تمام شده و دوران انديشه، فرهنگ و منطق شروع شده است.

احمدی نژاد همچنين گفت: همه می‌دانند موضوع هسته‌ای ايران يک موضوع سياسی است نه يک موضوع حقوقی.

رئيس‌ جمهور با اشاره به گزار‌ش‌های آژانس در مورد صلح ‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران افزود: آژانس بيش از ۱۲ بار در گزارش‌هايش اعلام کرده که فعاليت‌های هسته‌ای ايران صلح‌آميز و قانونی است و انحرافی در آن‌ها مشاهده نشده است.

احمدی نژاد ادامه داد: تا کنون درطول تاريخ آژانس بيشترين بازرسی‌ها از فعاليت‌های ما صورت گرفته و ما بيشترين اسناد را به آژانس داده‌ايم و هيچ کشوری به اندازه ما با آژانس همکاری ندارد.

وی گفت: من از شما سوال می‌کنم آيا کسانی که انبارهای آن‌ها پر از بمب اتم است ،نياز به بازرسی ندارند و آيا نبايد آن‌ها را توقيف کنيد؟ شما بگوييد چه کسی خطرناک است، ما که زير نظر بازرسی‌های آژانس کار می‌کنيم و سندی دال بر انحراف فعاليت‌هايمان داده نشده است يا کشورهايی که بمب‌های جديد هسته‌ ای می‌سازند؟ آيا آنها نيازی به بازرسی ندارند؟ آيا رژيم صهيونيستی نيازی به بازرسی ندارد؟

رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگری درباره رژيم نامشروع صهيونيستی و پرسش لری کينگ مبنی بر اين که شما گفتيد اين رژيم بايد از نقشه جهان حذف شود، اظهار کرد: امسال سال چهارمی است که من به نيويورک سفر می‌کنم و سوالاتی که شما اکنون می‌پرسيد همان سوالاتی است که سال اول پرسيديد، در حالی که در دنيا و خود آمريکا تحولات جديدی رخ داده و جامعه جهانی دچار تغييراتی شده است.

وی افزود: علت اينکه با رژيم صهيونيستی مخالف هستيم، صلح و عدالت است؛ ما می‌خواهيم صلح پايدار در منطقه ايجاد شود.

رئيس‌جمهور خطاب به لری کينگ گفت: من از شما به عنوان يک خبرنگار باسابقه می‌پرسم آيا شما می‌دانيد در خاورميانه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، ۶۰ سال است که ميليون‌ها نفر از مردم فلسطين در آوارگی به سر می‌برند و حتی در خانه‌های خود نيز تحت فشار و محاصره هستند. رژيم صهيونيستی با اعلام قبلی مقامات فلسطينی را ترور می‌کند و تا کنون سه جنگ بزرگ را راه انداخته که آخرين آن حمله به لبنان بوده است.

احمدی ‌نژاد با اشاره به راه حل ايران برای حل موضوع فلسطين افزود: ما می‌گوييم يک رفراندوم آزاد با حضور مردم فلسطين در اين منطقه برگزار شود تا مردم آزادانه سرنوشت خود را تعيين کنند.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا مناسب نيست ايران و ساير کشورهای منطقه با حضور رژيم صهيونيستی بنشينند و در مورد مسائل منطقه گفتگو کنند؟ نيز گفت: ما معتقديم رژيم صهيونيستی يک مهمان ناخوانده و يک اشغالگر است که مردم را می‌کشد. من از شما سوال می‌کنم اگر کسی آمريکا را اشغال کند آيا شما به عنوان مردم آمريکا به او حق می‌دهيد يا اين که او را از سرزمين‌تان بيرون می‌کنيد؟

وی با بيان اينکه رژيم صهيونيستی از اساس غيرقانونی است،افزود: وقتی می‌گوييم اين رژيم محو شود يعنی اين که آدم‌کشی، ترور و تجاوز و اشغال‌گری محو شود. رئيس‌جمهور گفت: راه حل ما در مورد فلسطين راه حل انسانی و دموکراتيکی است.

لری کينگ از رئيس‌جمهور پرسيد آيا شما با يهودی‌ها مشکل داريد که وی در پاسخ گفت: ما با يهودی‌ها مشکلی نداريم. اکنون يهودی‌ها در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند و دارای نماينده در مجلس هستند.وی افزود: البته توجه کنيد که صهيونيست‌ها يهودی نيستند، آنها دين ندارند، آنها نه مسلمان هستند، نه يهودی و نه مسيحی، آن‌ها فقط ماسک دين را بر چهره زده‌اند.

رئيس‌جمهور همچنين درباره مسئله هولوکاست گفت: در مورد هولوکاست نظراتی وجود دارد و برخی نيز مخالف و موافق اين موضوع هستند. ما معتقديم بايد يک گروه تحقيق و تفحص بی‌طرف بيايد در اين ارتباط تحقيق و نتايج اين تحقيق را به صورت بی‌طرفانه اعلام کند.

احمدی‌نژاد افزود: اگر فرض کنيم اين اتفاق افتاده ، بايد ديد اين اتفاق در کجا رخ داده؟ در فلسطين يا اروپا؟ اگر در اروپا اين اتفاق افتاده چرا بايد مردم فلسطين قربانی شوند و فلسطين اشغال شود؟ چرا در اروپا به آنها منطقه‌ای داده نشود که در آنجا کشور ايجاد کنند؟ چرا فلسطين را اشغال کرده‌اند که در آنجا دولت ايجاد کنند؟

رئيس ‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که آيا فکر می‌کنيد آمريکا به ايران حمله کند؟ گفت: نظر شما چيست؟ لری کينگ به دکتر احمدی‌نژاد گفت من از شما سوال می‌کنم که احمدی‌نژاد گفت: ما در اين ارتباط نگران نيستيم و نمی‌تواند کاری را انجام دهد؛ چون حمله بدترين کاری است که ممکن است آمريکا انجام دهد.وی افزود : فکر می‌کنيم در آمريکا آن قدر افراد عاقل و هوشمند هستند که اجازه ندهند چنين اتفافی بيفتد.

رئيس ‌جمهور همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا فکر می‌کنيد رژيم صهيونيستی به شما حمله کند؟ گفت: در مورد آنها نيز همين طور است؛ آنها کوچکتر از آن هستند که بخواهند اين اقدام را انجام بدهند. آن‌ها حتی در معادلات منطقه نيز محسوب نمی‌شوند.

دکتر احمدی ‌نژاد افزود: ايران کشوری بزرگ است و من فکر می‌کنم خبرنگاران آمريکايی بايد بيايند و ايران را ببينند؛ چرا که ايران کشوری بزرگ، پيشرفته و قدرتمند است با مردمی بزرگ.رئيس ‌جمهور همچنين در پاسخ به اين پرسش که شما از حقوق بشر صحبت کرديد و درايران نيز مشکل حقوق بشر وجود دارد، از جمله مشکل حقوق بشر همجنس‌بازان گفت: در ايران اين کار، کار خيلی زشتی محسوب می‌شود و عموم مردم از اين کار بدشان می‌آيد.

وی با اشاره به اينکه ما در اين ارتباط قانون داريم و طبق قانون عمل می‌شود، افزود: اين کار در دين ما کار ممنوعی محسوب می‌شود و شما می‌دانيد که دستورات خدا به نفع بشر است.احمدی نژاد گفت: در اين ارتباط آن‌ها در کشور تظاهراتی نکرده‌اند. آيا شما نگران هفتاد ميليون مردم ايران هستيد يا چند نفر محدود؟

رئيس ‌جمهور ادامه داد: در ايران کسی در زندگی شخصی افراد تفحص نمی‌کند و به کسی در خانه‌ خود کاری ندارد.وی با اشاره به اين که ما در ايران در مورد موضوع همجنس بازی قانونی داريم و بر اساس اين قانون عمل می‌شود، گفت: اين قانون را هفتاد سال است که داريم و از قبل از پيروزی انقلاب اسلامی تصويب شده است.

احمدی نژاد در پاسخ به اين سوال که نظرتان در مورد خروج نيروهای آمريکايی از عراق چيست ؟ گفت: اگر اين اتفاق بيفتد خيلی خوب است و فکر می‌کنيم به نفع امنيت منطقه است.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگری درباره روابط ايران و آمريکا گفت: آمريکا خود رابطه‌اش را يک طرفه با ما قطع کرد. ما علاقه ‌منديم با کشورهای مختلف روابط دوستانه‌ای داشته باشيم؛ البته بر اساس احترام متقابل و عدالت.

وی افزود : ما فکر می‌کنيم دولت جديد آمريکا بايد روابطش را با کشورها عادلانه و احترام‌آميز بنا کند و توصيه می‌کنيم هر دولت جديدی که در آمريکا روی کار می‌آيد بايد دخالت‌های خود را در امور جهانی محدود کند؛ چون اين دخالت‌ها هزينه‌های مادی و حيثيتی برای آمريکا داشته است و در حال حاضر ملت‌ها تصوير و ذهنيت خوبی از آمريکا ندارند؛ آمريکا بايد دايره دخالت‌های خود را در امور جهانی محدود کند.

وی گفت: کار دومی که دولت جديد آمريکا بايد بکند اين است که رابطه خود با ايران را اصلاح کند؛ چرا که ايران کشور مهمی است.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که دوست داريد کجای آمريکا را ببينيد، گفت: دوست داشتم ايالات متحده را ببينيم و با مردم گفتگو کنم. تصميم داشتيم به لس‌آنجلس و کاليفرنيا برويم ولی اين اتفاق نيفتاد.وی گفت : ما علاقه‌منديم با مردم آمريکا گفتگو کنيم و اين بهترين راه حل است. ما فکر می‌کنيم مردم آمريکا و اصحاب رسانه بايد بيايند به ايران و ايران را از نزديک ببينند.

رئيس ‌جمهور هم‌چنين در پايان اين مصاحبه در پاسخ به اين سوال که دارای چند فرزند است، گفت: سه فرزند دارم . دو پسر و يک دختر که دو تای آنها ازدواج کردند و يک نفر از آن‌ها دانشجوست.

لری کينگ به دکتر احمدی‌نژاد گفت جوان مانده‌ايد و به شما نمی‌خورد فرزندانتان ازدواج کرده باشند که احمدی‌نژاد گفت: ما در ايران زود ازدواج می‌کنيم و من شنيده‌ام که در آمريکا نيز مانند ايران به ارزش‌های خانوادگی توجه می‌شود.

Copyright: gooya.com 2016