سه شنبه 9 مهر 1387

ادامه بازداشت هفده فعال هويت طلب آذربايجانی، مجموعه فعالان حقوق بشر

عليرغم اينکه نزديک به سه هفته از بازداشت ۱۹ فعال مدنی آذربايجانی در يک مراسم افطاری در تهران می گذرد اما هنوز ۹ تن آنان از جمله آقايان اکبر آزاد (کارشناس مردم شناسی و مولف کتب کودک)، حسين حيدری(مدير مسئول نشريه دانشجويی اولوس)، مهندس حسن راشدی (مؤلف چندين کتاب در مورد تاريخ و هويت آذربايجان و عضو هيئت تحريريه نشريه وارليق)، مهندس حسن رحيمی بيات(فعال حقوق بشر )،مهندس عليرضا صرافی (مدير مسئول نشريه توقيف شده ديلماج و عضو شورای ملی صلح)، صيادمحمديان(فعال مدنی) ،سعيد موغانلی (شاعر و سردبير نشريه ادبی ياشماق)،عباس نعيمی( کارمند دانشگاهِ تربيت مدرس تهران )،مهدی نعيمی اردبيلی (شاعر و معلم زبان ترکی در دانشگاهها ) همچنان بدون محاکمه، تفهيم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکيل و برخورداری از حق ملاقات در بند ۲۰۹ زندان اوين تهران بسر می برند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طرز برخورد با عدم پاسخگو بودن دستگاه قضايی موجی از نگرانی را در بين خانواده های آنها رقم زده است آنها، از روند برخوردهای صورت گرفته ناراضی هستند و می گويند روند دادرسی به صورتی ناعادلانه در جريان است.
از سويی نزديک به سه ماه است که از بازداشت چند فعال دانشجويی آذربايجانی در تبريز می گذرد و دستگاه قضايی هيچ توضيح روشن و دليل قانع کننده ای برای بازداشت آنها ارائه نداده است.آنها که تا کنون موفق به ديدار وکيل اشان و خانواده های خود نشده اند و تنها چند بار تماس تلفنی داشته اند بدون مشخص شدن اتهامی و بدون طی مراحل قضايی و قانونی در بازداشت به سر می برد. سجاد رادمهر، آيدين خواجه ای، فراز ذهتاب، داريوش حاتمی، امير مردانی، منصور امينيان، مقصود عهدی و مجيد ماکويی دانشجويان بازداشتی هستند.
در همين خصوص شنبه گذشته دانشجويان دانشگاه تبريز به همراه اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه در اعتراض به ادامه اين بازداشتها، در صحن دانشگاه تحصن کردند.اين تحصن از مقابل دانشکده انسانی دانشگاه تبريز آغاز شده و دانشجويان ضمن سر دادن شعار و حمل پلاکارد در حمايت از دانشجويان بازداشت شده، به سمت دانشکده فنی دانشگاه تبريز حرکت کردند.دانشجويان معترض با حرکت به سمت ساختمان مرکزی دانشگاه درآن جا نيز تجمع نمودند و در نهايت با قرائت نامه ای خطاب به رياست دانشگاه تجمع اعتراضی خود را به پايان رساندند.
از سوی ديگر رحيم حاجی زاده از فعالان هويت طلب آذربايجانی در تاريخ چهارم مهرماه سال جاری توسط نيروهای امنيتی شهر اردبيل بازداشت و پس از گذشت سه روز ، صبح روزجاری گذشته از بازداشتگاه وزارت اطلاعات شهر مذکور به بند ۷ زندان مرکزی اردبيل منتقل گرديده است.
گفته ميشود اتهامات نامبرده تبليغ عليه نظام و تبليغ قومگرايی از طريق نگارش و انتشار کتابچه و مقالات هويت طلبانه خود بوده است که در آن از حقوق قومی سخن گفته است.
بنا بر خبر ديگری مهدی واحدی مدير غرفه محصولات فرهنگی آذربايجان که روز ۲۴ شهريور در جريان نمايشگاه توانمنديهای استان آذربايجان شرقی توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان ميانه بازداشت شده بود بعد از تحمل ۱۰ روز بازداشت موقت به قيد وثيقه ۵ ميليون تومانی آزاد شده است.
از سوی ديگر بر اساس خبری از زندان مرکزی اروميه، پنج تن از پيروان مسلک اهل حق (علوی-علی الهی) بنامهای مهدی قاسم زاده، عبادالله قاسم زاده، سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی، يونس آقايان، که از روز يک شنبه ۲۴ شهريور بدنبال اعتصاب غذا در سلول انفرادی بسر می برند چنذ روز اعلام کرده يودند که از ۷ مهر اعتصاب غذای خود را از تر به نوع خشک مبدل خواهند کرد و از خوردن آب امتناع خواهند کرد.
خانواده اين زندانيان آخرين وضعيت جسمانی آنها را نامساعد خواندند، از سويی آنچه بيش از پيش بر نگرانيها آنها دامن می زند وضعيت نامطلوب سلول های انفرادی زندان اروميه است که به علت وجود رطوبت فراوان موجب بروز بيماری های تنفسی و ريوی در اين افراد شده است.
لازم بذکر است آنها از تاريخ يازده فرودين ماه سال جاری در اعتراض به وضعيت نگهداری، فشارها و توهين های مکرری که به دين و عقايد اينها می شد، ممعانعت مسئولين زندان از رسيدن غذاهايی که با دستورات دينی اهل حق مطابقت دارد و همچنين اعتراض به احکام صادره از سوی دادگاه بمدت ۲۵ روز دست به اعتصاب غذا زده بودند.
افراد مذکور در پی درگيريهای مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بين نيروی انتظامی و جمعی از پيروان اين فرقه درمياندوآب دستگير شده و بعد از محاکمه، محکوم به اعدام شدند که بعد از اعتراض آنها در حال حاضر به غير از مهدی قاسم زاده که حکم اعدام اش تاييد شده بقيه به ۱۳ سال حبس و تبعيد به شهرستان يزد محکوم شده اند. که سه سال از اين محکوميت توهين به دولت و رهبری می باشد.

تدوين : واحيد قاراباغلی

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادامه بازداشت هفده فعال هويت طلب آذربايجانی، مجموعه فعالان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016