شنبه 13 مهر 1387

منوچهر متکی: ايران غنی سازی را تعليق نمی‌كند، ايسنا

- برخورد ايران برای مذاکرات جدی و منطقی هسته‌يی مثبت است
- آثار مخرب حمايت غرب از افراط گرايی در منطقه دامن‌گير همه می‌شود


منوچهر متکی با حضور در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمريکا سياست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ايران را در خصوص برنامه هسته‌يی صلح آميز ايران و نيز مسائل منطقه‌يی و بين المللی تشريح کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران ضمن اشاره به نقش ايران در کمک به حل برخی بحران‌های منطقه‌يی از جمله در عراق، افغانستان و لبنان تاکيد کرد: در حالی که دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌يی همواره سبب ايجاد يا تشديد بحران‌ها در مناطق مختلف از جمله خاورميانه شده حل برخی بحرانها توسط کشورهای منطقه‌يی از جمله نقش سازنده جمهوری اسلامی ايران و سايرين در شکل گيری توافق دوحه در مورد لبنان نشان داد که راهکارهای منطقه‌يی برای حل بحران های مزبور موثرتر می باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکی هم چنين با تشريح علل و و ريشه‌های بحران اخير قفقاز، تلاش‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ايران در جهت کمک به حل اين بحران را مورد اشاره قرار داده و بر اهميت عدم برخورد گزينشی با برخی اصول مهم و بنيادينی مانند عدم توسل به زور و نيز احترام به تماميت ارضی کشورها بدون برخوردهای دوگانه تاکيد کرد.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال يکی از حضار در مورد مسائل هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران ضمن تشريح ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌يی کشورمان به موضوع ارايه بسته پيشنهادی متقابل از سوی کشورمان و نيز ارايه مداليتی از سوی ايران برای روند مذاکرات اشاره و تاکيد کرد: همه حتی سولانا و شش کشور می دانند و بعضا خود نيز اذعان کرده‌اند که موضوع تعليق به هيچ وجه مبنايی نداشته و قابل قبول نيست؛ زيرا ملت ايران اعمال حق قانونی و مسلم خود را تعليق نخواهد کرد.

متکی هم چنين گفت: در عين حال ايران نسبت به هر گونه ايده و تلاشی برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل اين موضوع برخوردی کاملا مثبت نشان داده است.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال يکی ديگر از شرکت کنندگان در جلسه مواضع و سياست های کشورمان در رابطه با عراق را تشريح کرد و گفت: بهبود شرايط امنيتی در عراق برخلاف آنچه بعضا گفته می شود نتيجه افزايش نيروهای آمريکايی در عراق نيست بلکه ماحصل مديريت موثرتر دولت عراق در امور امنيتی و برخی مسائل مهم جانبی ديگر بوده است.

وی افزود: آمريکا بايد هر چه سريعتر جدول زمانی عقب نشينی نيروهای خود را از عراق تنظيم و اعلام نمايد.

متکی تاکيد کرد: قشرهای مختلف مردم عراق و نيز علما و صاحب نظران مذهبی و سياسی عراق از مخالفان اصلی تحميل هر گونه قرارداد امنيتی بر اين کشور هستند و اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد.

وزير امور خارجه هم چنين به گسترش دوباره افراط گرايی در منطقه اشاره و حمايت برخی کشورهای غربی از اين روند را شعله ور نمودن آتشی دانست که آثار مخرب آن دامن گير همگان خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'منوچهر متکی: ايران غنی سازی را تعليق نمی‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016