چهارشنبه 24 فروردين 1384

امیر باقری استاد بزرگ شطرنج ایران تابعیت فرانسه گرفت، سينا

امير باقري

تهران، خبر گزاری سینا - پروین ایمانی

"امیر باقری" شطرنج باز بین المللی ایران رسما تابعیت فرانسه را اخذ کرد تا از این پس با تیم ملی شطرنج این کشور در رقابت های بین المللی شرکت کند.
وی اوایل اسفندماه سال گذشته برای آخرین بار در قالب تیم ایران در مسابقات آزاد "کاپلا گراند" فرانسه شرکت کرد و پس از آن تصمیم گرفت تابعیت کشور فرانسه را بپذیرد.
باقری پس از آنکه تلاش هایش در طول 2 سال گذشته برای حضور در تیم ملی شطرنج ایران بی نتیجه ماند با قبول تابعیت فرانسه ، از این پس با تیم ملی این کشور در میادین بین المللی شرکت می کند.
ریس فدراسیون شطرنج با تایید خبر فوق به خبرنگار سینا گفت: اگر مسئولان ورزش کشور چاره ای اساسی در این خصوص نیاندیشند، ممکن است این معضل در آینده نه چندان دور گریبان ورزشکاران دیگر رشته های ورزشی را نیز بگیرد.


دکتر "محمد ابراهیم مداحی" در ادامه این گفت و گو به سوالات خبرنگار سینا پاسخ داد که در پی آمده است:
سینا: چه عواملی باعث می شود که یک قهرمان ورزشی به چنین مرحله ای برسد؟
- مشکل نابغه های ورزشی زمانی آغاز می شود که از رده های سنی پایین عبور کرده و به رده بزر گسالی می رسند. در این زمان فدراسیون دیگر نمی تواند از این ورزشکاران حمایت کند. آنها به مربیان مجرب و سطح بالا، امکانات مناسب و شرایط خاص ورزشی و اجتماعی احتیاج دارند. هنگامی که فدراسیون توانایی آن را ندارد که این امکانات را در اختیار آنها بگذارد و زمینه پیشرفت این ورزشکاران را مهیا کند، به وقوع پیوستن چنین مسائلی غیرمنتظره نخواهد بود.

سینا: آیا کمبود اعتبارات مالی تنها مشکل فدراسیون شطرنج برای رسیدگی به قهرمانان بزرگ است؟
- علاوه بر مشکلات مالی، ما از مشکلات مدیریتی نیز رنج می بریم. فدراسیون حتی نمی تواند برای این نیروها برنامه ریزی داشته باشد و به راحتی آنها را رها می کند. اگر هدف مشخصی برای این ورزشکاران ترسیم نشود، مسلما آنان دنبال یک کانون حمایت کننده می روند.

سینا: آیا امکان دارد امیر باقری بار دیگر برای تیم ملی ایران بازی کند؟
- باقری که در فرانسه اقامت دارد، اعلام کرده همچنان علاقه مند است عضو تیم ملی ایران باشد و با نام ایران در رقابتهای بین المللی شرکت کند. خوشبختانه امکان بازگشت وی وجود دارد و ما تلاش خود را برای بازگرداندن وی آغاز کرده ایم.

سینا: شما به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج کشور، از نظر مدیریتی و سازمان دهی توانایی آن را دارید که وضعیت فعلی شطرنج را تغییر دهید؟
- یک مدیر باید دارای مولفه های مدیریتی باشد. در این زمینه مدیری موفق خواهد بود که با سیستم های مالی دولتی، مراجع قانون گذاری و جامعه ورزش آشنایی داشته باشد. سوابق کاری ام نشان می دهد من این شرایط را دارا هستم.

سینا: چرا بیشتر برنامه ریزی هایی که در زمینه ورزش ما انجام می شود، بی نتیجه باقی می ماند؟
- برای انجام برنامه ریزی مناسب برای ورزشکاران، باید بدانیم در حال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم و هدف خود را نیز مشخص کنیم. یک ورزشکار حتی اگر با هزینه شخصی در رقابتهای بین المللی شرکت کند، باز هم نماینده کشورش است اما اگر مدیریت صحیحی بر این امر نظارت نداشته باشد، تلاش بازیکنان و فدراسیون به هدر خواهد رفت.

سینا: کمبود بودجه از مشکلات اساسی فدراسیون شطرنج است. اعتبار مالی این فدراسیون در سال جاری به چه میزان تعیین شده است؟
احتمالا بودجه سال 84 فدراسیون شطرنج یک میلیارد ریال تعیین خواهد شد اما این میزان اعتبار مالی، به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای مجموعه شطرنج کشور نیست به طوری که در سال جاری فدراسیون موفق نشد شطرنج بازان را در قالب تیم ملی به مسابقات دوبی اعزام کند. در نتیجه آنها با هزینه شخصی در این رقابتها شرکت کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سینا: راهکارهای شما برای افزایش منابع مالی فدراسیون چیست؟
- ما سعی داریم با شناسایی سازمانهای تولیدی و صنعتی و ترغیب این مراکز به حمایت از شطرنج، از حمایت مالی این سازمانها به سود این رشته ورزشی استفاده کنیم.

سینا: برنامه های شما برای مورد اقبال قرار گفتن این رشته در سطح جامعه چیست ؟
-قطعا فرهنگ سازی در سطح جامعه به ارتقای سطح شطرنج کمک شگرفی خواهد کرد. ایران مهد بازی شطرنج است. متاسفانه هنوز عده ای از افراد جامعه نسبت له این رشته نگرش منفی دارند که برای رفع این مشکل باید راهکارهای کارشناسی تعریف شود. در این میان نمی توان از نقش موثر رسانه ها چشم پوشی کرد.
در این میان بحث اطلاع رسانی به خانواده ها از اهمیت خاصی برخوردار است. تقویت ذهن و اندیشه و بازی شطرنج نباید محدود به بخش خاصی شود چرا که شطرنج یک رشته ورزش لوکس نیست. شطرنج درس زندگی، روابط اجتماعی و انسجام فکر و ذهن است و تمام این موارد در آموزه های روزمره ما دخالت دارند.

سینا: فدراسیون برای بالا بردن سطح کیفی و حضور قوی این رشته در مسابقات آسیایی و جهانی چه برنامه هایی دارد؟
- نخستین اقدام ما فعالیت در بخش آموزش است. طبق برنامه ریزی های انجام شده قصد داریم برای رده سنی بزرگسالان از مربیان خارجی مجرب استفاده کنیم چرا که در رده های سنی پایین مشکلی از نظر مربی نداریم. راه اندازی مدارس غیردولتی شطرنج با وزارت همکاری آموزش و پرورش از دیگر برنامه های آینده فدراسیون شطرنج خواهد بود. همانطور که می دانید در حال حاضر شطرنج ایران از نظر بازیکنان شاخص در مضیقه است و حتی در تهران نیز تعداد تیم های مطرح و قدرتمند بسیار کم است.

سینا: شطرنج ایرانی در قیاس با سایر کشورها در چه سطحی قرار دارند؟
- شطرنج ایران در شرایط خوبی است اما این وضعیت ایده آل نیست. ما در جهان جز کشورهای شناخته شده هستیم و در سطح آسیا نیز در میان 6 تیم برتر قاره قرار داریم. خوشخبتانه شطرنج رشته ای است که در بخش زنان نیز محدودیتی برای ما وجود ندارد، به طوری که از بین 4 استاد بزرگ کشورمان یک نفر خانم است .

سینا: و سخن آخر؟
- امیدوارم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب، در آینده ای نه چندان دور نگرش جامعه نسبت به شطرنج تغییر کند و ما شاهد رشد روزافزون شطرنجبازان جوان کشورمان باشیم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20995

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امیر باقری استاد بزرگ شطرنج ایران تابعیت فرانسه گرفت، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016