پنجشنبه 25 خرداد 1385

بايد بجنگيم، گفت وگو با برانكو و على دايى، شرق

آرش راهبر، فردريشزهافن: برانكو ايوانكوويچ روزهاى سختى را از سر مى گذراند. خيلى ها هستند كه مى گويند او اگر كمى شجاع تر بود به مكزيك نمى باختيم. سر مربى تيم ملى را در گوشه اى از كمپ تمرينى فردريشزهافن يافتيم و با او درباره تيم ملى و بازى آينده گفت وگو كرديم.
•••
•دوست داريم بدانيم آخرين وضعيت تيم ملى چطور است. مى دانيد وضعيت روحى و روانى تيم چطور است؟
بعد از باخت به مكزيك حالا بايد فقط به پرتغال فكر كنيم و بايد براى اين بازى آماده شويم. از نظر وضعيت جسمانى فقط ستار است كه قطعاً با ما نخواهد بود. ستار دوشنبه به ايران برمى گردد و تحت عمل جراحى قرار مى گيرد. نويدكيا هم به ما ملحق شده و با ما تمرين مى كند. كريمى گهگاهى درد دارد. اين هم به خاطر آسيب ديدگى قبلى است. گاهى درد مى كشد و گاهى خوب است، اما به هر حال براى او مشكلى نيست.
•نويدكيا تمرين داشته يا نه؟
او به خاطر فينال جام حذفى تمرين كرده و بعد از آن هم بدنسازى را دنبال كرده است.
•اما ستار چپ بود، چرا نويدكيا را جايگزين او كرديد؟
چون مهرزاد معدنچى توانايى بازى در سمت چپ را دارد نويدكيا را به خط ميانى اضافه كرديم.
•مصدوميت دايى؟
بعد از برخورد با آندو احساس ناراحتى كرد. اين جور آسيب ديدگى ها خيلى مشخص نيست. از يك تا ۵ روز طول مى كشد تا بهبودى حاصل شود.
•از ايران خبر مى رسد كه مطبوعات نوشته اند ميرزاپور بازى بعدى نيست.
كى گفته؟
•مطبوعات و رسانه ها...
خوب من كه نگفتم، خودتان مى گوييد مطبوعات... درست است كه ميرزاپور اشتباه كرد، اما بازيكنان ديگرى هم بودند كه اشتباه كنند. پس چرا در مورد آنها اين چيزها سئوال نمى شود. اشتباه هميشه هست.
•پس ابراهيم بازى مى كند...
روز بازى معلوم مى شود.
•نمى توانم از بازى مكزيك ياد نكنم. مربى حريف در نيمه دوم تعويض كرد و بازى را در دست گرفت، اما شما كارى نكرديد. اين مهمترين انتقادى است كه در مورد شما وجود دارد. نمى خواهيد از خودتان دفاع كنيد؟
چرا بايد دفاع كنم. مگر مكزيكى ها شانسى روى دروازه ما ايجاد كردند! ما روى اشتباهاتمان تسليم شديم.
•ولى آنها نيمه دوم را فشار آوردند و همين فشار باعث شد كه ما اشتباه كنيم...
درست است، اما نيمه اول خوب بوديم. يادتان باشد كه مكزيك تيم چهارم دنيا است. آنها دو ماه است كه در اردوى مستمر به سر مى برند اما اردوى ما ۲ هفته بيشتر نبود. تازه كلى بازيكن مصدوم هم داشتيم. اين موضوع باعث شد كه ما از نظر فيزيكى ضعيف شويم.
•اين موضوع را در كنفرانس خبرى هم گفتيد، اما خوب شما هم مى توانستيد ۲ ماه اردو بگذاريد.
امكانش نبود. نمى دانم چرا اين سئوال از من مى شود!
•كاملاً طبيعى است، بعد از صعود به جام جهانى شما برنامه آماده سازى را تهيه كرديد. شما چقدر اردو خواستيد، يك ماه، ۲ ماه يا ۲ هفته؟
تقويم مسابقات باشگاهى، جام حذفى و جام باشگاه هاى آسيا جورى بود كه فكر مى كنم راه حل ديگرى وجود نداشت. از صباباترى خواستيم كه ملى پوشان را در اختيار ما بگذارد اما آنها گفتند نمى شود. پرسپوليس را هم كه خودتان مى دانيد...
•اما پرسپوليس فقط يك روز ديرتر از بقيه بازيكنانش را داد. يعنى عامل اصلى، غيبت دو روزه معدنچى و كاظميان بود؟
به هر حال بى تاثير نبود. شما مكزيك را ببينيد كه در جام باشگاه هاى آمريكاى لاتين و سه هفته آخر ليگ را بدون ملى پوشان پشت سر گذاشتند.
•درباره بازى با پرتغال حرف بزنيد.
درباره كدام بخش اش؟
•درباره اينكه ما چقدر شانس داريم...
ما توانايى رقابت با هر تيمى را داريم اما بايد بگويم كه شانس پرتغال از ما بيشتر است.
•چرا؟
به هر حال روى كاغذ آنها وضع بهترى دارند و نايب قهرمان اروپا هستند.
•يعنى از پيش بازنده ايد؟
من كى چنين چيزى گفتم. مى خواهيد حرف توى دهان من بگذاريد.
•يعنى شما با انگيزه برد به زمين مى رويد يا اينكه شانسى براى خودتان قائل نيستيد و روحيه برد نداريد؟
هيچ تيمى در دنيا نيست كه براى برد به زمين نرود. آنها هم همين طور هستند. به اسم ها توجه كنيد: پائولتا، دكو، رونالدو، فيگو و...
•بله بازيكنان خوبى دارند.
•خوب نيستند، عالى اند. با وجود اين، اين بازى سرنوشت ما را مشخص مى كند و ما با تمام وجود به ميدان خواهيم رفت.
•مطبوعات در ايران انتقاد مى كنند و بعضى از اين انتقادات هم منصفانه نيست. واكنش شما در برابر اين انتقادها چيست؟
به هر حال ما باخته ايم و طبيعى است كه انتقاد شود. اما در ايران وقتى مى بريم هم انتقاد مى شود. ببينيد كه رسانه هاى خارجى چطور از بازى ما تعريف كرده اند، با وجود اينكه ما بازى را باختيم.
•چند درصد شانس صعود داريم؟
درصدى وجود ندارد، بايد بجنگيم.
• دايى:دوست دارم گل بزنم اما
آرزويم اين نيست
هتل كرونه (Krone) محل استقرار تيم ملى دژى استوار و نفوذ ناپذير براى خبرنگاران سمج ايرانى است و برخلاف هميشه دسترسى به بازيكنان براى تهيه خبر و گزارش با مشكل مواجه شده است. ساختمان هتل شامل دو ساختمان و يك حياط بين اين دو است و پاى ورودى هر دو ساختمان نگهبانان ويژه اى براى كنترل رفت و آمد افراد ايستاده اند.
اما با وجود اين كنترل شديد تعدادى از مسافران مقيم هتل اين شانس را دارند كه با ملى پوشان ايران حرف بزنند. مسافرانى كه بعضى از آنها از دوستان نزديك بعضى از بازيكنان محسوب مى شوند و با يك اشاره رفقا را از طبقات بالا به حياط خلوت دعوت مى كنند.
پس از باخت به مكزيك، على دايى بيش از بقيه به حياط خلوت دعوت شده تا در اين مورد حرف بزند. همان قدر كه در تهران، كاپيتان سوژه اهالى مطبوعات شده و با تيترهاى پر سروصدا مهمان صفحه اول روزنامه ها است، در فردريش هافن هم خيلى ها دوست دارند كه از واكنش هاى دايى چيز دندان گيرى به دست آورند. معدودى از خبرنگاران موفق شده اند كه براى دقايقى دايى را به حرف بكشند، اما جالب ترين مصاحبه، مربوط به گفت وگوى تلويزيونى عادل فردوسى پور با دايى بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


كاپيتان در اين گفت وگو از عملكرد خودش در برابر مكزيك دفاع كرد و گفت: «وقتى موقعيت نصيب من نشده چطور مى توانستم گل بزنم.»
اين گفت وگو در شرايطى انجام شد كه تعدادى از مسافران ايرانى هتل و برخى از رفقاى دايى كه مقيم آمريكا هستند در صحنه حاضر بودند. آنها يكى از صحنه هاى نادر زندگى دايى را هم ديدند، درست وقتى كه دايى در گفت وگو با يكى از خبرنگاران مطبوعات از فرط ناراحتى خون به صورتش دويد و خيلى خودش را كنترل كرد كه زير گريه نزند. مهمانان هتل حيرت زده لحظه اى را ديدند كه لب هاى كاپيتان مى لرزيد و بغض مانع از حرف زدن او مى شد. اين حالت وقتى به او دست داد كه به او گفتند: «مى گويند دايى آرزويش اين است كه در جام جهانى گل بزند.» دايى لحظه اى بعد منقلب شد و گفت كه دوست دارد گل بزند اما آرزويش اين نيست. اين تغيير احوال باعث شد كه بعضى از حاضران در حياط هتل او را در آغوش بگيرند و مدام به او يادآورى كنند كه قهرمان است.
دايى كمى خودش را جمع و جور كرد و گفت: «به اين حرف ها عادت كرده ام. وقتى تيم مى برد، پيروزى مال كسان ديگر است اما وقتى مى بازيم مى گويند دايى... دايى.»
موضوع مصدوميت او هم يكى از مهمترين مباحث خبرى اين روزها است. وقتى فرداى بازى ايران و مكزيك اعلام شد كه دايى در برابر پرتغال بازى نمى كند پيش داورى ها اين بود كه اين مصدوميت بهانه اى براى بازى ندادن به دايى و خواباندن سر و صداهاى تهران و آلمان است. اما دايى در تمرين سه شنبه و چهارشنبه حضور پيدا كرد و پا به پاى بقيه هم دويد تا شايعات مربوط به بازى نكردن او با ترديد مواجه شود.
برانكو هم در مورد دايى گفت كه وضعيت جسمى او بعداً مشخص مى شود اما بعضى از حرف هاى در گوشى حاكى از اين بود كه نيروى بيرون از كادر فنى تيم ملى مى خواهد كه دايى از تركيب بازى در برابر پرتغال بيرون باشد.
در محل تمرين تيم ملى در فردريش هافن هم رفتارهاى متناقضى با دايى از سوى ايرانيان مقيم اروپا و آمريكا ديده شد. بعضى از تماشاگران سعى مى كردند ناراحتى شان را از نحوه بازى كاپيتان در برابر مكزيك به خبرنگاران منعكس كنند و در عوض تعدادى از هواداران هم بودند كه پيراهن تيم ملى را براى گرفتن امضا پيش دايى مى بردند و دوست داشتند كه شماره ۱۰ دستى به سر و روى بچه هايشان بكشد. دايى در پايان تمرين قوياً اعلام كرد كه آماده است و هيچ دردى در پشتش احساس نمى كند. با اين ترتيب بايد منتظر بازى ايران و پرتغال ماند و ديد كه برانكو نهايتاً به كدام جهت در چيدن تركيب تيم ملى خواهد چرخيد. اگر ميرزاپور و دايى در تركيب قرار نگيرند معلوم مى شود كه فشارهاى اعمال شده از تهران كار خودش را كرده و مربى را تحت تاثير قرارداده است و اگر اين دو در ميدان حاضر شوند آن وقت مى شود به دو موضوع فكر كرد؛ يكى اينكه اين دو براى اعاده حيثيت از تمام وجود مايه بگذارند و اشتباهاتشان را جبران كنند. اما اگر در بازى پرتغال در بر همان پاشنه بچرخد معلوم نيست چه بلايى سر اين دو نفر و البته برانكو خواهد آمد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30507

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بايد بجنگيم، گفت وگو با برانكو و على دايى، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016