جمعه 26 خرداد 1385

گزارش اشپيگل از تيم ملی ايران و علی دايی: اسطوره‌ها فرو می‌پاشند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جام جهانی ۲۰۰۶

حداکثر از زمان حضور علی دايی بازيکن تيم ملی ايران در بوندس‌ليگا, او به سمبل فوتبال ايران بدل شد. اين بازيکن کهنه‌کار اگرچه اکنون سال‌های خوب خودش را پشت سر گذاشته است, بايد پس از حضور ضعيفش در بازی برابر مکزيک انتقادها را به جان بخرد و دم برنياورد. در تيم ملی هم اعتراض‌هايی بر عليه اين بازيکن کهنه‌کار به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مجله‌ی اشپيگل در گزارشی به وضعيت تيم ملی ايران و به خصوص علی دايی مهاجم کهنه‌کار تيم ملی فوتبال کشورمان در آستانه‌ی ديدار برابر پرتغال پرداخته است.

اشپيگل در اين گزارش به انتقادهای مطبوعات ايران از علی دايی و حضور ضعيف او در بازی نخست ايران برابر مکزيک اشاره داشته است. در اين گزارش آمده است:« هيجان در روزنامه‌ها هر روز بالاتر می‌گرفت. هشت سال زمان بود تا هواداران فوتبال ايران حضور تيم ملی کشورشان را دوباره در جام جهانی شاهد باشند. صد و ده هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی آمدند تا شاهد ديدار حساس ايران برابر ژاپن در مرحله‌ی انتخابی رقابت‌های جام جهانی باشند. اين يک حد نصاب تازه در حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی است. هنگامی که بازيکنان برانکو ايوانکوويچ سرمربی تيم ملی ايران با پيروزی يک بر صفر بر بحرين در خرداد سال گذشته راهی مرحله‌ی نهايی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد, شادمانی و شعف ناشی از اين پيروزی به سراسر کشور ايران کشيده شد و اکنون که تنها چند روز از آغاز رقابت‌های جام جهانی می‌گذرد, اين هيجانات فروکش کرده است. پس از شکست سه بر يک ايران در ديدار برابر مکزيک در نخستين بازی اين تيم در رقابت‌های جام‌جهانی, رسانه‌های ايران از هيچ گونه انتقادی درباره‌ی اين شکست و اين بازی دريغ نکردند. به خصوص علی دايی, کاپيتان تيم ملی ايران با انتقادهای فزاينده‌ای روبه‌رو بود.

اين بازيکن ۳۷ ساله در ايران به عنوان سمبل بازی بد تيم ملی ايران برابر مکزيک شناخته شد.

دايی به دليل حضور موفقش در تيم‌های آرمينيا بيله‌فلد، بايرن مونيخ و هرتابرلين آلمان تا چندی پيش در نزد هموطنانش به عنوان پيش قراول فوتبال ايران شناخته می‌شد. در تيم ملی کنونی ايران که بر بازيکنانی همچون مهدی مهدوی‌کيا، فريدون زندی، علی کريمی و وحيد هاشميان استوار شده است، علی دايی هم حضور دارد.

دايی به عنوان تنها مهاجم جهان در تيم ملی کشورش توانسته است به بيش از صد گل ملی دست پيدا کند. چيزی که حتی موفق‌ترين گلزنان پيشين دنيا هم مانند پوشکاش (هشتاد و چهار گل) يا پله (هفتاد و هفت گل) نتوانسته‌اند به چنين حد نصابی دست پيدا کنند. منتقدان معتقدند که دايی اکنون تنها به واسطه‌ی موفقيت‌های پيشين خود در تيم ملی حضور دارد.

روزنامه‌ی ايران ورزشی با عنوان اصلی «دايی به درد جام جهانی نمی‌خورد» و همچنين با نوشتن مطلبی همچون «علی دايی از نظر بدنی شرايط لازم را برای حضور در جام جهانی ندارد» به انتقاد از اين بازيکن پرداخته است.

خبر ورزشی ديگر روزنامه‌ی ايران نيز نوشت:« دايی ‌بايد چهار سال پيش به بازی خود خاتمه می‌داد.» بازی او به بهای تمام فوتبال ايران تمام می‌شود. اين عقيده در بين بازيکنان تيم ملی فوتبال ايران نيز گسترش يافته است. در بازی برابر مکزيک اين مهاجم ايرانی جنب و جوش و تحرک لازم را نداشت. برانکو ايوانکوويچ با اين وجود دايی را از ابتدا به ميدان فرستاد. اين درحالی بود که اين بازيکن از کمردرد خود شکايت داشت. اين بازيکن در ميدان خسته نشان می‌داد. يک روز پس از اين بازی دايی که صاحب يک توليدی ورزشی در کشورش است، خود را آماده‌ی بازی دانست:« مشکلات برطرف شده است . من آماده هستم و می‌توانم روز شنبه برابر پرتغال بازی کنم.»

در تيم ملی, بر خلاف اين گفته‌ی دايی, اين ابهام وجود دارد که دايی تنها به دليل منحرف کردن اذهان از بازی ضعيف خود برابر مکزيک, دست به ساختن اين آسيب ديدگی تصنعی زده باشد.

برانکو ايوانکوويچ سرمربی ايران در اين باره گفت:« درست نيست که دايی را مقصر بدانيم. او همچون گذشته برای ما بازيکنی مهم به شمار می‌رود.

محمد دادکان رييس فدراسيون فوتبال ايران هم نمی‌خواهد در خصوص اين اختلاف نظرها در تيم ملی چيزی بداند:« ما هنوز هم اميد داريم و می‌خواهيم واکنش مناسبی را نشان دهيم.»

شنبه, تيم ملی ايران برابر پرتغال بازی حساسی پيش رو دارد و نمی‌خواهد همچون جام جهانی ۹۸ فرانسه در دور مقدماتی از اين رقابت‌ها خداحافظی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادکان, مغرورانه در اين باره گفت:« با اين تيم جديد می‌خواهيم پرتغال را شکست دهيم.»

در ايران, همه‌ی بازيکنان, حتی زندی هم با هيچ مشکلی مواجه نيستند و برای اين بازی آماده به نظر می‌رسند. علی دايی هم در اين تيم به اصطلاح جديد هنوز جايگاه ثابت خود را حفظ کرده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30529

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش اشپيگل از تيم ملی ايران و علی دايی: اسطوره‌ها فرو می‌پاشند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016