Thursday, Mar 2, 2017

صفحه نخست » نامه‌ ۷۳ نماینده به رهبر جمهوری اسلامی درباره وضعیت تهران

khamenei_waving_speech_small.jpgرادیو فردا، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس می‌گوید ۷۳ نفر از نمایندگان درباره وضعیت تهران به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته‌اند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها روز چهارشنبه ۱۱ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، گفته است این حادثه «زنگ خطر و هشدار جدی در حوزه شهری بود» و این نمایندگان در نامه خود به رهبر جهوری اسلامی خواسته‌اند «تا رهنمودهای لازم» را به مسئولان مربوطه برای «انتقال پایتخت» ابلاغ کند.

این عضو کمیسین شوراها گفت: «حادثه پلاسکو نشان داد که شهر تهران بسیار آسیب‌پذیر است و می‌تواند کل کشور را متاثر از خود کند؛ در حادثه پلاسکو کل کشور به نوعی درگیر شدند.»

ساختمان پلاسکو، پس از آتش‌سوزی چندساعته در روز ۳۰ دی ماه فرو ریخت و به مرگ ۲۶ تن و از جمه ۱۶ آتش‌نشان منجر شد.

این حادثه بسیاری از انتقادها را در مورد نحوه مدیریت بحران برانگیخت. بسیاری از انتقادها متوجه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بود که چرا بودجه کافی برای تجهیز آتش‌نشانی تخصیص نداده است. آتش‌نشانی تهران نردبان مناسب و بالگرد برای خاموش کردن آتش‌ در اختیار نداشت.

شورای شهر تهران هم دیگر نهادی بود که به آن انتقاد شد. عدم تخصص برخی اعضا در مورد مسائل شهری، نبود کنترل کافی بر شهرداری از جمله این انتقادها بود.

همچنین اینکه چرا ساختمان‌های تجاری بدون ایمنی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند پرسشی بود که ارگان‌های مختلف از قبول مسئولیت در مورد آن شانه خالی می‌کردند.

از سوی دیگر، انتقادهایی نیز متوجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که چرا به ایمنی محیط کار در ساختمان پلاسکو بی‌توجه بوده است.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای آینده تهران چاره‌اندیشی شود، گفت: «در مجلس نهم قانون ساماندهی تهران و انتقال پایتخت اداری و سیاسی از سوی مجلس به تصویب رسید که بر اساس آن باید شورای عالی جهت اجرای آن تشکیل شود اما تا به امروز رییس جمهور اهتمام لازم را برای اجرای این قانون نداشته است.»

قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران که در بهار سال ۹۴ به تصویب مجلس رسید تشکیل «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» را به دولت تکلیف کرده است.

برپایه این قانون «بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده در خصوص تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران»، «انجام پژوهش‌های ضروری با هدف امکان‌سنجی و ارایه راهکارهای برون‌رفت از وضع موجود»، «تبیین و ارزیابی، پیش‌بینی و تعیین پیش‌نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ»، «امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری و جانمایی مکان مناسب برای آن در افق‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت» از وظایف این شورا است که باید ظرف دوسال نتایج تحقیقات و مطالعات خود را تهیه و به دولت ارایه کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy