Sunday, Mar 5, 2017

صفحه نخست » گزینه‌های جانشینی خامنه‌ای محرمانه بررسی می‌شوند

549722556r_small.jpgدویچه وله - به گفته‌ی احمد خاتمی کمیته‌ای در مجلس خبرگان کار بررسی افراد برای جانشینی رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. رفسنجانی مرداد ماه گفته بود این کمیته در مقطعی دو نفر را برای این منظور معرفی کرده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان، احمد خاتمی پیش از ظهر شنبه (۱۴ اسفند/ ۴ مارس) در یک نشست خبری در قم از فعالیت کمیته‌ای در کمیسیون اصل صد و هفتم این مجلس خبر داد که کارش بررسی صلاحیت و تعیین فرد یا افرادی برای جانشینی رهبر کنونی جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است.

این نشست خبری در آستانه دومین اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان برگزار شد که برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا خاتمی با اشاره به سابقه‌دار بودن فعالیت این کمیته گفت: «در دیداری که خبرگان رهبری با رهبری معظم انقلاب در حدود ۱۵ سال پیش داشتند آقا گفتند شما باید در آستین‌تان ۱۰ رهبر داشته باشید. بر اساس همین نظر آقا کمیته‌ای محرمانه تشکیل شد تا در مورد افرادی که می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند بررسی‌های لازم صورت بگیرد.»

بیخبری از کار کمیته محرمانه

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان می‌گوید هیچ کس و حتی خود او از کار این کمیته و اسامی مطرح در آن خبر ندارد. او افزود اگر خامنه‌ای بخواهد اسامی این افراد در اختیارش قرار خواهد گرفت.

احمد خاتمی خاطر نشان کرد که به‌طور کلی مطالبی که در کمیسیون‌های مجلس خبرگان مطرح می‌شوند محرمانه است مگر اینکه هیئت رئیسه این مجلس اجازه اعلام آن را بدهد.

کمیته‌ی یاد شده بر اساس اصل صد و هفتم قانون اساسی تشکیل شده که انتخاب رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده نمایندگان مجلس خبرگان گذاشته است.

در حالی که سخنگوی مجلس خبرگان از تعداد و اسامی کسانی که به عنوان جانشین احتمالی خامنه‌ای تعیین شده‌اند اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود هفت ماه پیش از مرگش جزئیات بیشتری در این باره افشا کرده بود.

رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه قانون که متن آن ۲۹ مرداد ۹۵ منتشر شد گفته است: «آینده‌نگری اداره یک جامعه ایجاب می‌کند که اگر روزی رهبری به هر دلیلی نباشند باید کسی انتخاب شود.»

او که مدتی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشته خاطر نشان کرد، کمیته‌ای که کار بررسی گزینه‌های احتمالی را بر عهده دارد "در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر دو نفر را به طور سری معرفی کرد".

نه رفسنجانی و نه احمد خاتمی، هیچ کدام به نهاد و مرجعی که گزینه‌های پیشنهادی برای جانشینی رهبر جمهوری اسلامی به آن معرفی می‌شود اشاره‌ای نکرده‌اند.

رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام که ۱۹ دی ماه امسال درگذشت پیشتر نیز، از جمله آذر ماه سال گذشته از فعالیت "گروهی" خبر داده بود که مشغول بررسی گزینه‌های مختلف هستند تا "هر وقت که بنا شد رهبری عوض شود یا نباشد و کس دیگری بیاید،" آنها را برای تصمیم‌گیری به مجلس خبرگان معرفی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy