Tuesday, Mar 7, 2017

صفحه نخست » وزیر اطلاعات: رسالت وزارت اطلاعات خفه کردن گلوله هاست نه قلم ها

mahmood_alavi00223_small.jpgایرنا ـ وزیر اطلاعات با تاکید بر این که امنیتی کردن فضای رسانه جز ضرر، چیزی ندارد گفت: رسالت وزارت اطلاعات خفه کردن گلوله ها است نه قلم ها.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات روز سه شنبه در کنگره مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش فرهنگ و امنیت در کشور افزود: در جمع شما اهل فرهنگ، سخن گفتن از فرهنگ، زیره به کرمان بردن است. امنیت و فرهنگ را در کنار هم به کار بردن کار دشواری است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، وی با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: فرهنگ ایمان و تقوا که بر جامعه حکمفرما شود باعث باز شدن درهای برکت از آسمان می شود. اگر فرهنگ پایمال شدن ارزش ها در جامعه حکمفرما شود به جای تقوا ، بی تقوایی و به جای راستگویی، دروغ به جای اخلاق و بداخلاقی حاکم می شود.

وزیر اطلاعات افزود: انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی است و انسان بنده خداست نه بنده قدرت، نه بنده شهوت. هدف خلقت بندگی انسان در مقابل خداست و عبادتی است که سود آن به خود انسان برمی گردد. متاسفانه تاریخ نشانگر مسیر عبور انسان از عبودیت است.

علوی گفت: کار دستگاه فرهنگی ترویج فرهنگ عبودیت و فرهنگ ارزشی است، کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگسازی بر اساس این منابع است چون حیات این جامعه در حاکم شدن این ارزش هاست، ارزش هایی که خدا و پیامبر، انسان ها را به آن می خواند. این مایه حیات انسان است که حیاتی فناناپذیر در پرتو حاکم شدن این ارزش ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: بنابراین باید بر اساس همین ارزش های اسلام و اخلاق و فرهنگ، جامعه را تثبیت کنیم. پیش نیاز حاکمیت فرهنگ معنوی، اقتصاد شکوفا و امنیت پایدار است.

علوی با تاکید بر اینکه فرهنگ ارزشی در جامعه، بر امنیت جامعه اثر می گذارد، گفت: به طور طبیعی، وقتی مردمی ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند بستر خلافت آنها بر جامعه حاکم می شود و زمینه حاکم شدن ارزش های اخلاقی در جامعه می شوند و ترس از جامعه رخت برمی بندد و امنیت برقرار می شود.

وی افزود: امنیت و فرهنگ با هم مرتبط هستند و تاثیر دوسویه ای بر هم دارند؛ بنابراین لازم نیست با چسب خاصی آنها را به هم بچسبانند. فرهنگ زمانی در جامعه می ماند که امنیت باشد و جرقه های فکری و فرهنگی در اندیشه های آرام، خود را نشان می دهد و موجب نوپردازی می شود.

وزیر اطلاعات با تاکید بر امنیت همراه با سرور و شادابی در جامعه گفت: خیر هر سرزمینی در امنیت همراه با سرور و شادابی نهفته است. امنیت با فضای بسته موجب شکوفایی نمی شود و باعث خلاقیت و نوآوری نمی شود.

علوی یادآور شد: وزارت اطلاعات رسالت خود در دولت تدبیر و امید را امنیت همراه با نشاط و سرور می داند و آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه خطاب به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه ما و شما رسالت خود را در این می بیند که از یک سو فرهنگ را بالنده کنیم و از سوی دیگر امنیت فرهنگی را لحاظ کنیم.

وزیر اطلاعات افزود: امنیت برای فرهنگ نه بر فرهنگ است. امروز مردم از نام وزارت اطلاعات احساس آرامش می کنند، احساس می کنند پنجه فولادین آن بر گردن تروریست ها است اما با مردم مهربان است.

علوی ادامه داد: یکی از رسالت های وزارت اطلاعات این است که برای جامعه آرامش ایجاد کند و نامش برای مردم امنیت آفرین باشد. ما در ایجاد امنیت خود را نیازمند رشد فرهنگی جامعه می دانیم چرا که جامعه هر چقدر رشد داشته باشد امنیت درون زا دارد.

وی گفت: وقتی در جامعه حرمت و کرامت انسان ها در بالاترین سطح باشد امنیت درون زا را ایجاد می کند و این کار هزینه های ما را پایین می آورد.

وزیر اطلاعات یادآور شد: انحطاط فرهنگی بستر را برای امنیت سخت می کند، ریشه بسیاری از ناهنجاری ها عقده حقارت است. جامعه وقتی فرهنگ معنوی داشته باشد خود به خود مصونیت پیدا می کند.

علوی اضافه کرد: انسان های با ایمان در تور سرویس های ضد امنیتی نمی افتند. آن ها خودشان خودشان را صیانت می کنند. باید با فرهنگ ارزشی به بهداشت فرهنگی دست یافت.
وزیر اطلاعات تاکید کرد: هر چقدر ما فرهنگ ارزشی و معنوی جامعه را پررنگ کنیم امنیت پررنگ تر می شود و هر چقدر امنیت پررنگ تر شود زمینه بالندگی جامعه فراهم می شود. حرکت فرهنگی حیات بخش و زندگی بخش در پرتو حرکت فرهنگی بر پایه ارزش های ایمانی است.

وی گفت: حرکت فرهنگی غیر علوی حرکت توامان با نفسانیت انسان را از ریل خارج می کند. چهارچوب های ارزشی قرآنی ظرافت های خاصی دارد و به ما چارچوب هایی می دهد اما اعمال اینها شرایطی می خواهد. فرهنگ متغیر است و با ذوق ها و سلایق عوض می شود. نحوه اعمال ارزش های قرآنی باید به گونه ای باشد که نه سر از نوستیزی دربیاورد و نه از انفعال.

علوی با اشاره به پذیرفتن قالب های به روز در مقوله هایی مثل تئاتر و موسیقی از کشورهای دیگر و حفظ محتوای بومی گفت: کشور ما تئاتر دارد. تئاتر حماسی ما در گذشته بر پایه شعرهای فردوسی، تئاتر عرفانی و تئاتر تراژیک در کشور ما بوده است؛ منتهی قالب ارایه فرق می کرده ؛ اگر بتوانیم ابزارهایی مثل گریم، دکوراسیون و صحنه پردازی را از دیگران بپذیریم خیلی خوب است اما اگر نمایشنامه هایمان را از آنها بگیریم درست نیست.

وزیر اطلاعات افزود: ما در ادبیات نمایشی غنی هستیم چرا باید از محتوای آنها استفاده کنیم. در سناریونویسی و فیلمنامه نویسی هم قوی هستیم مثل فیلم حضرت مریم و حضرت یوسف. اینکه قالب و تکنیک را از آنها و محتوا را هم از آنها بگیریم کار اشتباهی است. در موسیقی نیز وضعیت به همین گونه است؛ باید ابزارهایمان را به روز کنیم و ابزارهای جدید و سبک های جدید را بپذیریم.

اسلام ما را از پذیرفتن جدیدها منع نمی کند؛ بنابراین با تعامل فرهنگی سازنده و صیانت فرهنگی ارزش های خودمان، سلامت فرهنگی مان را داشته باشیم و در کنار آن امنیت فرهنگی مان را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر آزادی رسانه ها در قانون اساسی و تاکید بر حفظ آن گفت: در عرصه رسانه، انقلاب ما برای آزادی بوده است از جمله آزادی های مصرح در قانون اساسی، آزادی رسانه است جز اینکه توطئه باشد. وزارت اطلاعات ماموریت خود را در خفه کردن گلوله ها می داند نه قلم ها.

علوی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کانالی، سایتی یا رسانه ای به حق کسی تجاوز کند حق الناس است اما اگر در مسایل سیاسی نظری داد، امنیتی کردن فضای رسانه جز ضرر چیزی ندارد و از اساس، لطمه می زند. باید از رسانه ها صیانت کنیم. باید فضایی بیافرینیم که انسان ها خودشان خلاف نکنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy