Saturday, Mar 11, 2017

صفحه نخست » اسپوتنیک: خروج ایران در برابر حفظ اسد، پیشنهاد اسرائیل به روسیه

putinNetenyahu_small.jpgرادیوزمانه - شبکه خبری اسپوتنیک، وابسته به دولت مسکو در گزارشی از پیشنهاد بنیامین نتانیاهو به ولادیمیر پوتین برای کاستن از نفوذ ایران در سوریه خبر داده است.

گِورگ میرزایان، یک تحلیلگر ژئوپولتیک خاورمیانه در اندیشکده‌ای که به مسکو در مورد سیاست خارجی مشاوره می‌دهد، در مقاله‌ای ادعا کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری اسرائیل در دیدار سه‌شنبه، ۹ مارس خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهادی برای کاستن از نفوذ ایران ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، پیشتر توافقی بین اسرائیل و روسیه در مورد سوریه در جریان بوده و طبق آن، تل‌آویو با ماندن بشار اسد بر سر قدرت به این شرط موافقت کرده‌است که روسیه اجازه بمباران انبارهای بمب و موشک دمشق را به اسرائیل بدهد؛ انبارهایی که «محل ذخیره بمب‌هایی هستند که اسد در اختیار حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد» و شاید حتی ساخت روسیه باشند.

این گزارش ادعا می‌کند که نتانیاهو در سفر اخیر در حال چانه‌زنی برای گسترش ضوابط این توافق است تا ضمن موافقت با بر سر کار ماندن اسد، امکان بیرون راندن ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه فراهم شود.

به ادعای این گزارش، نتانیاهو همچنین خواستار تضمین بی‌طرفی مسکو در صورت بروز بحران نظامی بین ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و عربستان است. با این حال، به نوشته میرزایان، اسرائیل خواستار یافتن راه‌حلی غیرنظامی برای کاهش نفوذ ایران است، زیرا چنین راه‌حلی «جز برای عربستان سعودی» برای کشور دیگری «جذابیت ندارد.»

همچنین در این گزارش، ایران در سوریه پس از اتمام جنگ، «رقیب احتمالی روسیه» توصیف شده‌است و بشار اسد نیز بی‌تمایل به بدل‌شدن به رئیس «دولت دست‌نشانده ایران». و بنابراین کاهش نفوذ ایران در سوریه استراتژی بالقوه مطلوبی برای طرفین درگیر دانسته شده‌است.

اسپوتنیک پیشنهاد مشخص نتانیاهو را خروج قسمت اعظم نیروهای تحت حمایت ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه و نیز مذاکره برای تشکیل «منطقه امن» در بلندی‌های جولان عنوان می‌کند.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه ۹ مارس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد و گفت که صلح در سوریه تا زمانی که ایران در سوریه هست ممکن نخواهد شد. رهبران اسرائیل و روسیه ابتدا در یک اجلاس خبری شرکت کردند و سپس جلسه را پشت درهای بسته برگزار کردند.

هنوز هیچ مقام رسمی از این دو دولت درباره چنین مفادی در توافق‌ها یا مذاکرات مربوطه به آنها سخن نگفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy