Tuesday, Mar 14, 2017

صفحه نخست » مجلس با «تحقیق و تفحص» از شهرداری تهران مخالفت کرد

majles-290117.jpgزمانه ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه‌‌شنبه ۲۴ اسفند با تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند. محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به خاطر فروش املاک، تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم را داده بود.

تراکم ساختمانی عبارت است از نسبت مساحت زیربنای ساختمان (در مجموع طبقات) به کل مساحت زمین مسکونی که به درصد بیان می‌شود. منتقدان شهرداری تهران اعتقاد دارند که شهرداری برای تأمین درآمد و بدون توجه به شاخص‌های توسعه شهری مجوز ساختمان عمارت‌های بلندمرتبه را برای برخی اشخاص صادر می‌کند.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران شهرداری تهران را متهم کرده بود که در سه ماه گذشته به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تراکمی به قیمت ۱۰ میلیارد تومان داده شده است.

پیش از این کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کرده بود. کمیسیون عمران استدلال آورده بود که به خاطر «هزینه تحقیق و تفحص» و به دلیل «اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه اسناد» تحقیق از شهرداری تهران در موارد یاد شده ضرورت ندارد.

محمود صادقی در بخشی از سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمیسیون عمران گفت:

«سؤالات اساسی ما اولاً درخصوص میزان درآمد شهرداری از ماده ۱۰۰ و فروش تراکم مازاد بر حد مجازات، فروش املاک و تغییر کاربری‌ها است که بنابر اطلاعات واصله، ارقام درشتی از این طریق حاصل شده که متاسفانه شهرداری تهران نیز به این سؤالات پاسخ نداده است. توقع داشتیم کمیسیون عمران حداقل گزارش وزارت مسکن درباره تخلفات شهرداری تهران را استعلام می‌کرد و مد نظر قرار می‌داد. این گزارش به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه شهرداری تهران شهر را به فروش گذاشته و سعی دارد درآمدهای غیرمتعارفی را از محل فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها به دست آورد.»

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش شهرداری تهران را به لابی‌‌گری متهم کرد:

«شهرداری تهران سعی می‌کند از طریق لابی‌های نامتعارف کارش را انجام دهد. تراکم تهران را به صورت اوراق بهاداری که به صورت هلوگرام تهیه کرده‌اند، به افراد می‌فروشند و هر فرد بنا بر ارزشی که هر هلوگرام در مناطق ۲۲گانه شهر دارد، آن‌ها را به فروش می‌رساند. به عنوان نمونه ظرف یکی دو ماه اخیر یکی از این هلوگرام‌ها به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران واگذار شده و این فسادی که در شهرداری تهران اتفاق افتاده شده، باقی دستگاه‌ها را نیز آلوده کرده است.»

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه با ۱۳۲ رأی موافق، ۹۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۳۳ نماینده حاضر به رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی دادند.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز از رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس ابراز تأسف کرده است:

«به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.»

شورای شهر تهران در شهریور سال جاری طرح «بازرسی و نظارت» از شهرداری تهران را تصویب کرد، اما هنوز گزارشی از این بازرسی و نظارت منتشر نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy