Wednesday, Mar 15, 2017

صفحه نخست » پخش مستقیم مراسم چهارشنبه‌سوری استکهلم از شبکه دو تلویزیون سوئد

• عکس ها از دانش ساروئی

4shanbehsouri_Stokholm.jpgبرای نخستین بار جشن چهارشنبه‌سوری استکهلم به طور مستقیم از کانال دو شبکه تلویزیونی سوئد پخش شد.

جشن چهارشنبه‌سوری ۲۰۱۷، ۱۴ مارس، برای هشتمین سال پی‌درپی، ساعت ۱۸ تا ۲۱ در پارک باغ شاه Kungsträdgården در مرکز شهر استکهلم برگزار شد. گفته می‌شود بالای ۲۰ هزار نفر در این برنامه شرکت کرده‌اند.

در سال‌های گذشته، برنامه چهارشنبه‌سوری استکهلم، نخست برای دو سال پی‌در‌پی توسط تلویزیون «صدای آمریکا» و سپس شبکه «من و تو» پخش مستقیم شد و فرصتی فراهم آورد تا همه ایرانیان علاقه‌مند سراسر جهان ازجمله در ایران، این برنامه را ببینند.

امسال اما برنامه چهارشنبه سوری استکهلم، علاوه بر شبکه «من و تو»، برای اولین‌بار به طور کامل از تلویزیون سوئد بین ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ از کانال ۲، و بین ۲۰ تا ۲۱:۳۰ از کانال ۲۴ پخش مستقیم شد.

چهارشنبه‌سوری و نوروز، تنها جشن- آئینی است که به دور از مرزبندی‌های مذهبی، قومی و عقیدتی، طیف‌های گوناگون مردم را در کنار هم جمع می‌کند.

در سوئد این جشن آرام آرام از جشنی که تنها ویژه ایرانیان باشد و در حاشیه شهر برکزار شود، به قلب چند شهر بزرگ سوئد ازجمله استکهلم، گوتنبرگ و مالمو کشیده شده است؛ به طوری که در چند سال اخیر، علاوه بر استقبال فارسی‌زبانان، مهاجران غیر فارسی‌زبان و همچنین علاقه‌مندان سوئدی فرهنگ و موسیقی هم از این جشن استقبال کرده‌اند.

4shanbehsouri_Stokholm_2.jpg

جشن چهارشنبه سوری، از نخستین جشن‌های خیابانی و مردمی سوئد به شمار می‌رود که در ماه مارس، به استقبال بهار می‌رود و از این زاویه نیز رفته رفته در رسانه‌های سوئدی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت جشن چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر به حدی بوده است که هر سال یکی از وزیران کابینه دولت سوئد در این برنامه در شهرهای مختلف شرکت کرده است. ازجمله سال‌های گذشته، وزرای فرهنگ، وزیر امور خارجه و نخست وزیر سوئد در این جشن حاضر شدند یا آن را افتتاح کردند.

امسال نیز این برنامه با خوش‌آمدگویی مگنوس آسپه‌گرن رئیس تئاتر ملی سوئد و اردلان شکرآبی وزیر امور مدنی افتتاح شد. سپس مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی آثار خود را روی سن بزرگ این پارک اجرا کردند.

در بخشی از محل برگزاری جشن در باغ شاه، آتش چهارشنبه سوری تا پایان برنامه روشن ماند تا علاقه‌مندان از روی آن بپرند. آتش‌بازی و رقص نور نیز در خلال برنامه اجرا می‌شد.

4shanbehsouri_Stokholm_3.jpg

مجری برنامه بهار پارس، بازیگر و کارگردان ساکن استکهلم و سینا ولی‌الله مجری، گرافیست و دوبلور شبکه فارسی وان بودند.

تلاش شده بود تا هنرمندان مختلفی از منطقه فارسی‌زبان در برنامه حضور داشته باشند. اندی، خواننده موسیقی پاپ ایران، سعید شنبه‌زاده، آهنگساز و نوازنده بوشهری ساکن فرانسه، رستم میرلاشاری، خواننده بلوچ ساکن سوئد، زلیخا محمدشویوا خواننده پاپ تاجیکستان، صفورا و ملودی صفوی در گروه آبجیز، گروه یاکومبه، آلیاوان (ساموئل سروش نظری)، خواننده رپ و بررین ساهین خواننده کرد ترکیه در برنامه هنرنمایی کردند.

4shanbehsouri_Stokholm_4.jpg

سعید شنبه‌زاده و رستم میرلاشاری با هم روی سن رفتند و حاصل همکاری‌های یک سال اخیر خود را به روی سن چهارشنبه‌سوری ‌بردند که تلفیقی از موسیقی جاز، بوشهری، بلوچی و البته آفریقایی بود. گروه آبجیز نیز با گروه موسیقی کوبه‌ای یاکومبه Yakumbé روی صحنه رفت.

در این میان گروه رقص پرواز با سبکی که یادآور «شعر» و «رقص‌های اصیل ایرانی» است، در شب چهارشنبه‌سوری به روی سن رفت، ازجمله با ترانه رعنا و رقص گیلکی.

دی جی پوریا Dj Poria با گلچینی از موزیک‌های ایرانی و شرقی در طول شب و در لابه‌لای برنامه‌ها فعال بود.

4shanbehsouri_Stokholm_5.jpg

بزرگترین شرکت خدمات آتش بازی در اسکاندیناوی Arclight، امسال نیز همچون سال‌های گذشته، جشن چهارشنبه‌سوری ایرانیان را با آتش‌بازی و نورافشانی خاتمه داد که آسمان مرکز شهر استکهلم را روشن کرد.

در جشن چهارشنبه سوری، غرفه‌های جداگانه‌ای برای سالمندان، کودکان و خدمات درمانی اورژانسی بود.

گرداگرد محل چهارشنبه‌سوری نیز غرفه‌هایی وجود داشت که از سوی تئاتر ملی سوئد به افراد متقاضی اجاره داده شده بود تا در صورت تمایل به فروش انواع غذاهای ایرانی و شیرینی و تنقلات مورد نظر خود بپردازند. در سال‌های اخیر در این غرفه‌ها آش رشته، انواع کباب، چای، قهوه، شیرینی، آجیل و تنقلات عرضه شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy