Friday, Mar 17, 2017

صفحه نخست » مردم چی میگن؟ اشتغال یا مزایده یارانه‌ای انتخابات

metros_vendors.JPGچکیده :واکنش دختری که تخم مرغ‌های رنگی برای عید می فروشد، اما متفاوت است. پر درد و دل هست و می‌گوید: من فارغ التحصیل هنر هستم و بیکار. از ناچاری تو مترو تخم مرغ می‌فروشم. نگاه می کنم تخم مرغ ها رنگ و طرحی خاص و متفاوتی دارد و روی هر کدام نقش زن و گلی زده شده . صدایش با هر جمله بلندتر می شود. ادامه می دهد: تو این مملکت هر کسی دزد باشد و اختلاس کند آدم خوبه ست. اگر دزد نباشی کلاهت پس معرکه ست. این همه دزدی کردند چی شد؟ ...

کلمه- کیان صداقت:
جمعیت در هر ایستگاه که مترو توقف می‌کند، بیشتر و بیشتر می‌شود.در میان اختلاف و بگو مگوهای مسافران برای سوار شدن صدایی بلند با خنده می‌گوید: بقایی گفته یارانه‌ها را ۲۵۰ هزار تومان می‌کنم و جزییاتی از آن را زمزمه می کند.

شنیدن همین جمله کافیست تا شهروندانی که خستگی کار و روزهای آخر سال در آنها عیانست به سخن بیایند و نظر و گله‌ای طرح کنند.

خانم میانسال که به نظر از خبر وعده افزایش یارانه‌های نقدی خرسند است، می‌گوید: همین هم غنیمت است. طور دیگری که به فکر مردم نیستند.

واکنش دختری که تخم مرغ‌های رنگی برای عید می فروشد، اما متفاوت است. پر درد و دل هست و می‌گوید: من فارغ التحصیل هنر هستم و بیکار. از ناچاری تو مترو تخم مرغ می‌فروشم. نگاه می کنم تخم مرغ ها رنگ و طرحی خاص و متفاوتی دارد و روی هر کدام نقش زن و گلی زده شده .

صدایش با هر جمله بلندتر می شود. ادامه می دهد: تو این مملکت هر کسی دزد باشد و اختلاس کند آدم خوبه ست. اگر دزد نباشی کلاهت پس معرکه ست. این همه دزدی کردند چی شد؟ هان؟ یک مشت دزدند...دزد..چرا من باید دستفروشی کنم؟ با سوال یکی از مسافران که قیمت تخم مرغ‌های تزیینی را می پرسد، حرفش نیمه کاره می ماند.

یارانه نقدی وعده‌ای ست که این روزها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از میان کاندیداهای ریاست جمهوری با اعدادی تازه همراه شده و گویی اعلام رقم آن به مزایده‌ای میان آنان بدل شده است. بقایی گفته یارانه‌ نقدی را به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم و قالیباف هم مدعی شده که می‌توان یارانه نقدی را تا سه برابر افزایش داد!

شهروند دیگری می‌گوید مردم در هر حال پای کار هستند. با یه قرون دوزار دلشون غش میره...

آن دیگری در پاسخش می گوید: مردم گرفتارند. گرفتار...

با احتساب مرحله آخر واریز یارانه‌ها در فروردین ۹۵ هر ایرانی تاکنون مبلغ دو میلیون و ۸۲۰هزار تومان یارانه نقدی از دولت دریافت کرده است. شاید این رقم در مقیاس کوچک چندان رقم بزرگی محسوب نشود اما با در نظر گرفتن مبلغ کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان مبلغ کل یارانه نقدی پرداختی از سوی دولت از سال ۸۹ تا کنون به مردم اعلام شده است.

شهروندی هم می گوید: بقایی هم از دارو دسته احمدی نژاد هست. اون چه گلی زد که این بخواد...

صدایی را می‌شنوم که می‌گوید: مردم پول نمی‌خواهند.کار می‌خواهند. به سختی رد صدا را جستجو می کنم خانم جوانی ست که در کنجی از مترو نشسته است. می‌گوید: برادر من مهندس عمران است و بیکار. این همه جوان دکترا گرفته و بیکار ماندند. به جای این پول‌ها سرمایه و کار درست کنند. یارانه که شغل و زندگی نمی شود. به برادرم گفتند برو کارآفرینی کن!

خانم دیگری در تایید حرفهای او می گوید: نمی فهمند دیگه...

روزنامه ایران پیشتر در این زمینه نوشت: براساس شاخص ارائه شده مبنی بر میزان سرمایه مورد نیاز برای ایجاد هر شغل که ۱۵۰ میلیون تومان عنوان می‌شود، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداختی می‌توانست حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار شغل ایجاد کند. طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران کل تعداد شغل‌های ایجاد شده در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم ۵۴۲ هزار شغل بوده است. یعنی حدود ۶۷ هزار شغل در هر سال. روشن است که اگر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی صرف ایجاد شغل می‌شد، می‌توانست بیش از دو برابر کل آمار اشتغال ۸ ساله دولت سابق در کشور اشتغال آفرینی کند.

همچنین اگر متوسط هزینه‌های ایجاد یک کارخانه بزرگ صنعتی در کشور را در زمینه‌های مختلف ذوب آهن، نیروگاه، سیمان، ماشین‌سازی و غیره ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم، با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول پرداختی یارانه‌ها می‌توانستیم ۲ هزار کارخانه بزرگ صنعتی در کشور احداث کنیم. طبیعی است که هزینه کرد این ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و تولید کشور، ایران را در زمره یکی از پیشرو ترین و پیشرفته ترین کشورهای صنعتی منطقه قرار می‌داد.

بد نیست بدانیم همچنین مطابق برآوردهای کارشناسان با پول پرداختی یارانه‌ها می‌توانستیم بیش از ۳۰ پالایشگاه بزرگ ۱۵۰ هزار بشکه‌ای ایجاد کنیم که هم اشتغال آفرینی زیادی را موجب می‌شد و هم درآمدهای کلانی را نصیب کشور می‌کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy