Monday, Mar 20, 2017

صفحه نخست » تفاوت‌ پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهوری اسلامی

Rohani_Khamnehei.jpgزمانه ـ تأکید ماه‌های اخیر مخالفان دولت بر مشکلات اقتصادی، در پیام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی نیز مشهود بود. او از توافق هسته‌ای نیز سخنی نگفت و بر امنیت تأکید کرد. در حالی‌که حسن روحانی در پیام خود از موفقیت‌های دولتش به‌ویژه در عرصه اقتصادی حرف زد و از اجرای توافق هسته‌ای در سالی که گذشت نیز یاد کرد.

به رسم هر سال، در آغاز سال ۱۳۹۶ نیز رهبران جمهوری اسلامی خطاب به مردم ایران پیام‌های نوروزی دادند و یک سال گذشته را مرور کردند.

«فاصله زیاد بین کارهای انجام‌شده و انتظارات مردم»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود بر سه نکته تأکید کرد: امنیت، مشکلات معیشتی و اقتصاد مقاومتی.

او همچون مسئولان نظامی کشور به ناآرامی‌های منطقه اشاره کرد و امنیت جمهوری اسلامی را «شاخص بسیار مهم» در سال گذشته دانست.

در حالی‌که مخالفان دولت در ماه‌های گذشته به‌شکل فزاینده‌ای سعی داشته‌اند دولت روحانی را در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ناکارآمد نشان دهند و وضعیت مردم را ناشی از عملکرد دولت جلوه دهند، علی خامنه‌ای نیز در پیام نوروزی‌اش بر مشکلات معیشتی مردم انگشت گذاشت و گفت: «من از وضع مردم مطلع هستم، بنابراین تلخی کام مردم به‌ویژه طبقه ضعیف را از مشکلات اقتصادی همچون گرانی، بیکاری، تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و آسیب‌های اجتماعی با همه‌ وجود حس می‌کنم.»

او که سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری کرده بود، با بیان این‌که «فاصله زیادی میان کارهای انجام‌شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد»، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نامگذاری کرد و گفت باید بر «تولید داخلی و اشتغال به‌ویژه اشتغال جوانان» متمرکز شد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود هیچ اشاره‌ای به اجرای توافق هسته‌ای و مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال گذشته نکرد؛ موضوعاتی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیام نوروزی خود به آن‌ها پرداخت.

«پیشرفت‌های اقتصادی در ۲۵ سال گذشته بی‌نظیر بود»

بر خلاف سخنان رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی در پیام نوروزی‌اش بر عملکرد مثبت دولت خود در زمینه مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال تأکید کرد.

او گفت دو موضوع عملی کردن سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و اجرایی شدن توافق هسته‌ای در کنار هم توانستند برای ایران نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند؛ از جمله این‌که به‌گفته او، تولیدات صنعتی «رشد قابل ملاحظه‌ای» داشتند و ۲۴ هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام فعال شدند، تولید نفت و گاز و میعانات به جایگاه قبلی خود بازگشت، اقتصاد کشور پس از ۱۱ سال رشد ۸ درصدی داشت و مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال نسبت به ۲۵ سال گذشته «بی‌نظیر» بود.

او از مشکلات اقتصادی چیزی نگفت و تنها به این اشاره کرد که در سال جدید باید تورم باز هم کاهش یابد، رشد اقتصادی ادامه یابد و کمبودها جبران شود.

روحانی گفت دولت یازدهم در سه سال گذشته «همواره مقدار افزایش حقوق و دستمزد برای کارکنان و کارگران را بیشتر از تورم» قرار داده و این «به این معناست که مردم در آرامش و رفاه بیشتری می‌توانند قرار داشته باشند.»

رئیس جمهوری ایران از حوادث قطار سمنان ـ مشهد، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان «تلخ‌کامی‌ها»ی سال گذشته نام برد.

حسن روحانی همچنین از انتشار منشور حقوق شهروندی در سال گذشته به‌عنوان اقدامی مثبت یاد کرد و وعده داد که در سال جدید این منشور به‌اجرا گذاشته شود.

تفاوت‌های پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهوری اسلامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ بیش از سال‌های گذشته مشهود بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy