Monday, Mar 20, 2017

صفحه نخست » پیشرفت معنی‌داری در موتور موشک تازه کره شمالی

s52256I2_small.jpgرادیو فردا - مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی در ابراز نظری نه‌چندان معمول، گفته‌اند ارزیابی‌های اولیه از آزمایش موتور موشک تازه کره شمالی، نشان‌دهنده «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در عملکرد و صنایع موشکی پیونگ‌یانگ است.

وزارت دفاع کره جنوبی ۳۰ اسفند ماه اعلام کرده‌است، همچنان تحلیل بیشتری برای درک دقیق کارکرد و رانش موتور تازه کره شمالی نیاز است، اما «با نگاهی به این آزمایش، این موضوع مشخص شده‌است که کارکرد موتور [موشک] پیشرفتی معنی‌داری داشته‌است».

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، می‌گوید گفته‌های وزارت دفاع آن کشور، واکنشی «غیرمعمول» به شمار می‌رود، چراکه بیانیه‌های علنی این وزارت‌خانه معمولا، به بروز اهمیت در مورد پیشرفت‌های موشکی و اتمی کره شمالی، گرایش ندارند.

یک روز پیش از این، در ۲۹ اسفند ماه، آزمایش تازه‌ای در حضور کیم جونگ‌اون، رهبر حکومت کره شمالی انجام شد؛ این آزمایش مربوط به موتور موشکی با رانش بالا می‌شود که به گفته کره شمالی، به آن کشور کمک می‌کند تا به «ظرفیت‌های بالای جهانی» در پرتاب ماهواره دست پیدا کند. آنچه می‌تواند تاکیدی باشد بر این موضوع که این موتور برای استفاده در موشک‌های دوربرد، ساخته یا بهینه‌سازی شده‌است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفته به نظر می‌رسد تجهیزات جدید، با یک موتور و چهار پشتیبان کار می‌کند.

دیوید شمرلر، پژوهشگر «مرکز تحقیقات بازدارندگی» به روزنامه «تایمز ژاپن» گفته است موتور جدید با ساخته‌های پیشین تفاوت دارد و کره شمالی تا کنون چنین موتوری را ارائه نکرده‌است. آقای شمرلر افزوده‌است این موتورها می‌توانند در ساخت موشک‌های بالستیک نیز به‌کار آیند.

کره شمالی مدت‌هاست در تلاش برای انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های دوربرد است که می‌تواند به خاک آمریکا دست پیدا کند. این کشور دارای بمب اتمی‌ست و شورای امنیت سازمان ملل متحد، انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را در آن منع کرده‌است.

حکومت کره شمالی، ایالات متحده و کره جنوبی را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده‌است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، ۲۷ اسفندماه، در سئول، به کره شمالی هشدار داد که «شکیبایی استراتژیک» آمریکا در قبال این کشور به پایان رسیده است و اگر سطح تهدید از طرف پیونگ‌یانگ بالا برود، گزینه اقدام نظامی نیز «روی میز خواهد بود».

چین، مهم‌ترین حامی کره شمالی، خواستار توقف اقدامات موشکی و هسته‌ای کره شمالی، در برابر توقف رزمایش‌های آمریکا و متحدانش در شرق آسیا، و بازگشت به «مذاکرات شش‌گانه» شده‌است.

دولت کره شمالی بر خلاف تاکید واشینگتن بر دفاعی بودن رزمایش‌های مشترک، می‌گوید، این مانورها تمرین حمله نظامی به آن کشور است.

دولت آمریکا، چه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، چه در دوره فعلی، از پذیرش توقف همکاری‌های دفاعی با متحدان آسیایی خود برای آن‌که کره شمالی قانع شود دست از آزمایش‌های نظامی و هسته‌ایش بردارد، خودداری کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy