Monday, Mar 27, 2017

صفحه نخست » روحانی در راه مسکو: روابط ایران و روسیه علیه هیچ کشور دیگری نیست


Rohani_Putin.jpgبی بی سی ـ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز دوشنبه ۷ فرودین (۲۷ مارس) در آغاز سفر رسمی دو روزه خود به روسیه، تهران را به مقصد مسکو ترک کرده است.

به گزارش رسانه‌های ایران در این سفر که به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام می‌شود، یک هیات بلندپایه که شماری از وزیران و مقام‌های ارشد در آن حضور دارند، آقای روحانی را همراهی می‌کنند.

این نهمین دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و همتای روسی خود با احتساب این سفر خواهد بود.

آقای روحانی پیش از این سفر گسترش روابط ایران و روسیه را به نفع مردم دو کشور و منطقه خواند و گفت: "این روابط علیه هیچ کشور ثالثی نبوده و نخواهد بود."

در این دیدار قرار است توافق‌نامه‌هایی برای گسترش همکاری در بخش‌های مختلفی نظیر زیرساخت و توسعه شهری، تکنولوژی و انرژی امضا شود.

سفارت ایران در مسکو می‌گوید در مجموع ۱۵ سند همکاری در این سفر امضا خواهد شد.

یکی از این اسنادی که ممکن است در این سفر به امضا برسد مربوط به توافق ایران و روسیه برای لغو ویزای گروههای گردشگری پنج تا ۵۰ نفره است.

حسن روحانی، لحظاتی پیش از سفر به روسیه به خبرنگاران گفت: "روابط دو کشور در سال های اخیر وارد مرحله چهارم شده که در این مرحله هم در روابط بین‌الملل، روابط نزدیکی داریم که نمونه آن همکاری دو کشور در برجام و اجرای آن بود که روسیه کمک زیادی را صورت داد."
آقای روحانی به نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یکی از نمادهای همکاری ایران و روسیه اشاره کرده است.

مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو روسیه به مسکو گفته است: "ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۵) هشتاد درصد افزایش یافته است."

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی را حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

سفر اخیر آقای روحانی در آخرین روزهای دوره ریاست جمهوری او انجام می‌گیرد.

روابط تهران و روسیه در سال‌‌های اخیر گسترش یافته و همکاری آنها در سوریه، علیرغم مخالفت‌های کشورهای عربی منطقه، ترکیه و آمریکا ادامه داشته و توانسته تحرکات و پیشرفت نیروهای موسوم به گروه دولت اسلامی؛ داعش و همچنین شورشیان مسلح مخالف بشار اسد در سوریه را محدود کند.

آقای روحانی در حالی راهی مسکو شده که طی هفته‌های اخیر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy