Wednesday, Mar 29, 2017

صفحه نخست » محکومیت مرجان داوری، مترجم ایرانی به اعدام

18488801_small.jpgرادیوزمانه - «مرجان داوری»، مترجم، به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب درباره فرقه «اکنکار» بازداشت و به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است.

مرجان داوری، دوم مهر ماه سال ۱۳۹۴ در منزل پدری‌اش در شهر کرج توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی حکم اعدام او را صادر کرده است.

یکی از اتهامات مرجان داوری عضویت در فرقه عرفانی «اکنکار» است. اکنکار جنبش معنوی جدیدی است که در ۱۹۶۵ در ایالات متحده بنیان گذاشته شد. این جنبش ادعا می‌کند با ممارست معنوی، ممارست‌کنندگان به تجربه آنچه پیروانش «نور و صوت الهی» می‌نامند، قادر می‌شوند.

یکی از نزدیکان مرجان داوری به سازمان حقوق بشر ایران گفته: «مصادیق بسیاری همچون فرقه گرایی، ارتداد، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار، مباحثی که در کتب ترجمه شده توسط ایشان مطرح شده و سخنانی که در طی کلاس‌هایی که برگزار کردند به زبان آورده‌اند در دادگاه علیه او استفاده شده تا بتوانند اتهام افساد فی الارض را به وی وارد کنند.»

صدور حکم اعدام نیز بر اساس همین موارد و ذیل اتهام افساد فی الارض صادر شده است. جلسات دادگاه در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهر ۹۵ و نیز ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی تشکیل شده بود.

مرجان داوری در دوران بازداشت خود که حدود چهار ماه در بند ۲۰۹ به طول انجامید، اجازه تماس با خانواده و وکیل خود را نداشته است. او بهمن ماه سال جاری از بند زنان اوین به زندان شهر ری (قرچک ورامین) منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می‌شود.

مرجان داوری محقق و مترجم ۵۰ ساله، همزمان با تعطیلی و بازداشت مسئولان موسسه راه معرفت، بازداشت شده است. موسسه راه معرفت به ریاست آقای زرگر یک موسسه مطالعات متافیزیک بوده که قصد راه اندازی دانشکده متافیزیک در شمال کشور را نیز داشته است. ساختمان این دانشکده هم ساخته شده بود که مصادره شده است.

یک منبع مطلع در مورد فعالیت‌های مرجان داوری به خبرگزاری هرانا گفته: «مجموعه آثار و نوشته‌های خانم داوری به صورت آرشیوی نگهداری می‌شد تا به طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. اما این آثار هنگام بازداشت توسط ماوران امنیتی توقیف شد. خانم داوری خود را به عنوان محققی آزاد و بدون مرز در زمینه علوم باطنی و متافیزیک می‌شناسد.»

از جمله آثار ترجمه منتشر شده مرجان داوری «پنجه زمان اثر پال توئیچل، جوینده اثر فیل موریمیتسو، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» است.

در روزهای گذشته محکومیت یک جوان ۲۱ ساله به نام سینا دهقان به اعدام نیز منتشر شده است. سینا دهقان به دلیل راه ‌اندازی یک گروه در شبکه لاین و به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy