Monday, Apr 3, 2017

صفحه نخست » رویترز: تهدید نفتی هند برای گرفتن پروژه یک میدان گازی ایران

8848820000m_small.jpgرادیو فردا - هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، از قول چند منبع گزارش داد که هند ایران را تهدید کرده است که در صورت عدم واگذاری توسعه یک میدان گازی به یک شرکت هندی واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد.

رویترز در گزارش خود می‌نویسد که وزارت نفت هند که از موضع تازه ایران پس از لغو تحریم‌ها ناخرسند است اخیرا از پالایشگاه‌های دولتی این کشور خواسته است تا از واردات نفت از ایران بکاهند.

هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین به شمار می‌رود.

شرکت «او وی ال» بازوی فعالیت‌های خارجی شرکت «او ان جی سی» هند حدود ده سال پیش میدان گازی «فرزاد ب» را در خلیج فارس کشف کرد. در دوران تحریم‌ها شرکت هندی از توسعه این میدان چشم پوشید، اما طی دو سال گذشته مقامات دو کشور چندین دور مذاکره پیرامون توسعه این میدان انجام دادند.

رویترز می‌نویسد که بعد از لغو تحریم‌ها به دنبال امضای برجام موضع ایران «جسورانه‌تر» شده و طلب امتیازات بیشتری از شرکت هندی برای توسعه میدان می‌کند، موضوعی که دولت هند را برانگیخت تا «به پالایشگاه‌های هندی دستور دهد واردات نفت از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش دهند تا ایران برای موافقت با شرایط هند برای توسعه میدان گازی نرمش نشان دهد».

هم اکنون پالایشگاه‌های دولتی هندی روزانه حدود ۲۴۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران دارند و در صورت عدم تمکین ایران به شرایط هند برای امضای قرارداد گازی، این رقم برای سال مالی هند قرار است به ۱۹۰ هزار بشکه کاهش یابد.

سال مالی هند تقریبا همزمان با سال خورشیدی ایران آغاز می‌شود.

واردات نفت ایران توسط هند فقط محدود به شرکت‌های دولتی نمی شود و پالایشگاه‌های خصوصی روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران دارند. هند در سال گذشته مالی، روزانه حدود ۵۴۲ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشت که بیش از دو برابر سال پیش از آن بود.

منابع هندی به رویترز گفته‌اند که این کاهش خرید به صورت تدریجی اعمال خواهد شد.

به گفته آنها، شرکت ملی نفت ایران نیز در واکنش به تصمیم هند برای کاهش واردات نفت تهدید کرده است که تخفیف هزینه حمل و نقل نفت به هند را از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد.

رویترز می نویسد که نتوانسته موضع شرکت ملی نفت ایران را در این زمینه دریافت کند.

آن طور که رویترز در گزارش خود نوشته است، با توجه به کاهش تولید نفت اوپک احتمالا پالایشگاه‌های دولتی هند برای جایگزین کردن نفت ایران با قیمت‌های مناسب دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت با سختی مواجه شوند، با این حال هنوز هم مقادیر چشمگیر نفت مازاد در جهان وجود دارد.

احسان الحق، کارشناس شرکت «ک بی سی انرژی اکونومیک»، به رویترز گفته است که نوع نفت مورد استفاده در پالایشگاه‌های دولتی هند معمولا نفت سبک است که کاهش تولید نفت اوپک تاثیر چندانی در عرضه آن در بازارهای جهانی ندارد.

معمولا اعضای اوپک نفت نیمه‌سنگین و سنگین تولید می کنند و تولید عمده نفت ایران نیز از نوع نفت نیمه‌سنگین است.

رویترز می نویسد که شرکت «او ان جی سی» برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» یک طرح سه میلیارد دلاری ۳۰ ساله به ایران پیشنهاد داده است.

این میدان حدود ۳۵۰ میلیارد متر مکعب گاز قابل استخراج دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy