Monday, Apr 3, 2017

صفحه نخست » سه کشته در پی عملیات علیه همجنس‌گرایان در چچن، نظر مشترک مقام‌های چچن و احمدی‌نژاد

55555nhhgj54_small.jpgدویچه وله - نهادهای امنیتی چچن با خشونتی عریان به همجنس‌گرایان حمله کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن سه تن و بازداشت بیش از ۱۰۰ همجنس‌گرا است. واکنش رسمی مقام‌های چچن این بوده: در چچن همجنس‌گرایی وجود ندارد.

بر اساس گزارش روزنامه روسی "نووایا گازتا"، سه مرد در جریان عملیات گسترده تجسسی در جمهوری خودمختار چچن جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش این روزنامه که بر اساس اطلاعاتی از منابع متعدد پلیس و دولت و نیز فعالان محلی تهیه شده، بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

بنا به این گزارش، شمار قربانیان احتمالا بسیار بیشتر از سه نفر است. در این میان برخی از بازداشت‌شدگان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. اتهام این مردها "گرایش‌های نامتعارف" است.

انکار وجود همجنس‌گرایان در چچن

یکی از سخنگویان رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن، اتهام‌ها را رد کرده و مدعی شده است که در این جمهوری که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند، اصلا همجنس‌گرایی وجود ندارد. او به "نووایا گازتا" گفته است: «مورد پیگرد قرار دادن کسی که اصلا در این جمهوری وجود ندارد، ناممکن است». او افزوده است، اگر "چنین کسانی" در چچن می‌بودند، نهادهای امنیتی اصلا نگرانی خاصی در مورد آنها نمی‌داشتند، زیرا خویشاوندان‌شان شخصا آنها را به جایی می‌بردند که دیگر نتوانند از آنجا برگردند.

خِدا ساراتووا، مأمور حقوق بشر جمهوری چچن، نیز در گفت‌وگو با یک فرستنده رادیویی در مسکو همجنس‌گرایی را "شر"ی خوانده که هر شهروند چچن بایستی با ‌آن بجنگد. به گفته‌ی او، همجنس‌گرایی با سنت‌ها و ارزش‌های چچن "همخوانی" ندارد. ساراتووا گفته است که هیچ چیزی از کشته شدن همجنس‌گراها نشنیده و حتی حاضر به پذیرش درخواستی جهت تحقیق در این رابطه هم نیست.

نظر مشترک مقام‌های چچن و احمدی‌نژاد

انکار وجود همجنس‌گرایان توسط مقام‌های دولتی پدیده‌ جدید و بی‌سابقه‌ای نیست. آناتولی پاچوموف، شهردار شهر سوچی، حدود سه سال پیش یعنی اندک زمانی قبل از آغاز مسابقات المپیک زمستانی در این شهر روسیه، همین ادعا را مطرح کرده و گفته بود که در سوچی "همجنس‌گرای مرد" وجود ندارد.

ادعای شهردار سوچی هم به نوبه‌ی خود یادآور سخنان محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۶ بود. رئیس جمهوری پیشین ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده بود، در جمع دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک به پرسشی درباره "مجازات سنگین همجنس‌گرایان" پاسخ داد.

محمود احمدی‌نژاد گفت: «ما در ایران اولا همجسن‌باز مثل کشور شما نداریم، در ایران چنین چیزی اصلا وجود خارجی ندارد؛ ما نمی‌دانیم چه کسی به شما چنین حرفی را زده». حاضران هم با خنده و "هو کشیدن" به سخنان احمدی‌نژاد واکنش تمسخرآمیز نشان دادند.

درخواست رسیدگی

در پی انتشار خبر حمله نهادهای امنیتی چچن به همجنس‌گرایان، انجمن همجنس‌گرایان روس از نهادهای دولتی خواست تا به اتهام‌ها علیه این جمهوری خودمختار رسیدگی کنند.

به گفته‌ی زابینه اشتوهر (Sabine Stِöhr)، خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان، آشکار کردن گرایش به همجنس‌گرایی در این جمهوری "مسلمان‌نشین" واقع در منطقه قفقاز خودکشی است. همجنس‌گرایان در این منطقه حتی از سوی خویشاوندان خود مورد تعقیب قرار می‌گیرند. با وجود این، عملیات گسترده تجسسی اخیر پدیده‌ای جدید است.

رمضان قدیروف با خشونتی عریان بر چچن حکومت می‌کند. رئیس جمهوری چچن از سوی نهادهای مستقل و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی متهم به نقض شدید حقوق بشر و دست داشتن در قتل مخالفان خارج از مرزهای این جمهوری خودمختار است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy