Friday, Apr 7, 2017

صفحه نخست » آمریکا به پایگاه هوایی دولت سوریه حمله موشکی کرد

CruiseMissile_small.jpgدر واکنش به حمله شیمیایی به ادلب، نیروهای آمریکایی ۵۹ موشک به یک فرودگاه نظامی در حمص سوریه پرتاب کردند. دستور این حمله را دونالد ترامپ شخصا صادر کرد.

به گزارش دویچه وله، ساعت ۳:۴۵ دقیقه صبح روز جمعه ۷ آوریل (۱۸ فروردین) نیروهای آمریکایی ۵۹ موشک از نوع "توماهاوک" به سمت فرودگاه نظامی "شعیرات" واقع در جنوب شرقی حمص پرتاب کردند.

هدف این موشک‌ها هواپیماها، باند فرودگاه و انبار سوخت هواپیماها در این فرودگاه نظامی بوده است. این موشک‌های کروز از دو ناو جنگی در شرق دریای مدیترانه شلیک شده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه از یک "اقدام پرخاشگرانه" خبر داده و گفته این حمله آمریکایی‌ها به ضرر آنها تمام خواهد شد.

فرماندار حمص گفته تعداد زیادی در اثر این حملات کشته و زخمی شده‌اند اما آماری از کشته‌شدگان ارائه نکرده است. به گفته او پایگاهی که به آن حمله شده یک "مرکز پشتیبانی از نبرد سوریه بر علیه تروریسم" بوده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت محلی در فلوریدا گفته که شخصا دستور این حمله را صادر کرده است. به گفته او این حمله هوایی به منظور دفاع از منافع ملی آمریکا انجام شده است.

به گفته ترامپ، فرودگاهی که این حمله موشکی به آن صورت گرفته همان پایگاهی است که سه‌شنبه گذشته حمله شیمیایی به شهر خان‌شیخون از آنجا انجام شده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش تصریح کرد که سوریه با این حمله شیمیایی تعهدات بین‌المللی خود و نیز قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. ترامپ همچنین تاکید کرد که تمامی کشورهای متمدن بایستی با هم همکاری کنند تا به کشتار و خونریزی در سوریه پایان دهند.

در حمله شیمیایی به شهر خان‌شیخون در استان ادلب دست‌کم ۸۶ نفر کشته شدند که ۲۷ کودک در میان آنها بود. ۵۴۶ نفر نیز مصدوم شدند که بسیاری از آنها نیز کودک هستند.

هشدار مسکو به واشنگتن و حمایت اسرائيل از آمریکا

روسیه نسبت به "پیامدهای منفی" حمله نظامی آمریکا به سوریه هشدار داده است. سفیر این کشور در سازمان ملل به خبرنگاران گفته است: «تمام مسئولیت یک عملیات نظامی بر دوش کسانی است که این اقدام پرسش‌برانگیز و تراژیک را آغاز کردند.»

رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس روسیه، دوما نیز به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت که حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی سوریه تلاش‌برای مبارزه با تروریسم را "تضعیف" می‌کند.

ویکتور اوزِروف ادامه داد: «این حمله می‌تواند به عنوان یک عمل پرخاشگرانه آمریکا علیه سازمان ملل تلقی شود.»

این نماینده دوما گفته روسیه خواهان نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

پنتاگون گفته روسیه پیش از حمله، از آن آگاه شده بود.

در مقابل اسرائيل اعلام کرده که از عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه پشتیبانی می‌کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل صبح روز جمعه گفته از "پیام قوی و روشنی" که آمریکا برای کشور همسایه‌ اسرائیل، سوریه فرستاده حمایت می‌کند.

او گفته آمریکا با حمله روز جمعه به روشنی پیام داده که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تحمل نخواهد کرد. نتانیاهو ادامه داد: «اسرائیل تماما از تصمیم پرزیدنت ترامپ حمایت می‌کند و امیدوار است این پیام محکم در واکنش به اقدامات وحشتناک رژیم اسد نه تنها در دمشق بلکه در تهران، پیونگ‌یانگ و هرجای دیگر هم شنیده شود.»

ائتلاف اپوزیسیون سوریه نیز از حمله هوایی آمریکا به حمص دفاع کرده و گفته امیدوار است این حملات تا توقف کامل حملات هوایی اسد و عملی شدن ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی ادامه پیدا کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy