Sunday, Apr 9, 2017

صفحه نخست » "کشف" ارتباط "موشک‌پرانی به سوریه" و انتخابات ایران

040032eret6_small.jpgدویچه وله - مدیرمسئول روزنامه کیهان ادعا می‌کند میان حمله موشکی آمریکا به سوریه و انتخابات ریاست جمهوری در ایران ارتباطی وجود دارد. او می‌گوید ترامپ با این کار برای اصلاح‌طلبان "عصا فرستاده" است.

در حالی که حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی "شعیرات" ارتش سوریه، شورای امنیت را به تشکیل جلسه فوق‌العاده واداشته و روابط مسکو و واشنگتن را با چالش جدی روبرو کرده، مدیر مسئول روزنامه کیهان می‌گوید هدف اصلی این حمله "ایران اسلامی" بوده است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان روز شنبه (۸ آوریل/ ۱۹ فروردین) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نظریه‌ای مطرح کرده که اگر جدی گرفته شود خیال دو قدرت بزرگ جهانی و بسیاری دیگر را آسوده می‌کند.

مطابق این نظریه هدف اصلی حمله موشکی آمریکا به سوریه در بامداد جمعه (۷ آوریل)، تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری در ایران به سود دولت مستقر و اصلاح‌طلبان حامی حسن روحانی بوده است.

جدی گرفتن این تئوری می‌توانست نگرانی بازیگران قدرتمند جهانی را کاهش دهد، اما در هر حال مرهمی بر زخم‌های احتمالا شیمیایی ۵۴۶ مجروح حمله سه‌شنبه ارتش سوریه به شهر خان‌شیخون در استان ادلب و تسلی بازماندگان بیش از ۸۴ قربانی این حمله نمی‌تواند باشد.

شریعتمداری می‌گوید آمریکا به خوبی می‌داند که هدف قرار دادن یک پایگاه هوایی در سوریه "نه می‌تواند تروریست‌ها را از بن‌بست کنونی خارج کند و نه می‌تواند تضعیف نیروهای مقاومت را به دنبال داشته باشد".

مدیر مسئول کیهان نتیجه می‌گیرد: «بنابراین هدف اصلی این حمله را نه در سوریه، بلکه باید در نقطه‌ای جستجو کرد که طی دو دهه اخیر غرب آسیا را به ویترین ناکامی‌ها و شکست‌های پی‌درپی آمریکا تبدیل کرده است، یعنی ایران اسلامی.»

دونالد ترامپ، فرمان شلیک موشک به پایگاه شعیرات ارتش سوریه در جنوب شرقی حمص را با این توجیه صادر کرده که حمله به شهر خان‌شیخون به وسیله‌ی جنگنده‌هایی از این پایگاه انجام شده و آمریکا قصد دارد از این طریق مانع استفاده مجدد رژیم اسد از سلاح شیمایی عیله مخالفان شود.

رئیس جمهور، حسن روحانی و شماری از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بارها گفته‌اند که بدون توافق هسته‌ای سایه حمله نظامی آمریکا از روی تاسیسات هسته‌ای ایران دور نمی‌شد. این نظر را بسیاری از مقامات غربی و ناظران بین‌المللی نیز تائید کرده‌اند.

بی‌خبری شریعتمداری از آمادگی آمریکا

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان به خبرگزاری فارس گفته است: «موشک‌پرانی آمریکا به پایگاه هوائی سوریه با این هدف صورت گرفته که ترامپ را موجودی خشن و جنگ‌طلب و غیرقابل‌پیش‌بینی معرفی کنند و جریان غرب‌گرا در داخل کشور بتواند احتمال حمله را جدی قلمداد کرده و از این طریق ادامه حضور خود در مسئولیت را توجیه‌پذیر جلوه دهد.»

شریعتمداری به عنوان سندی برای تائید نظریه‌ی خود ادعا می‌کند که وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده است که "این حملات ادامه نخواهد یافت".

ظاهرا مدیر مسئول کیهان در جریان سخنان شب گذشته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد قرار ندارد که در نشست فوق‌العاده شورای امنیت به صراحت گفت که واشنگتن برای تکرار حمله‌های موشکی به سوریه کاملا آمادگی دارد.

نیکی هیلی با بیان این که آمریکا جلوگیری از توسعه و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در جهت حفاظت از منافع ملی خود می‌داند تصریح کرد: «ما برای انجام اقدامات بیشتر [در سوریه] آماده هستیم، اما امیدواریم نیازی به این کار نباشد.»

نقش خامنه‌ای در مذاکرات هسته‌ای

به باور مدیر مسئول کیهان، واشنگتن نگران است پس انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت در ایران جریانی بر سر کار بیاید که "تهدیدهای آمریکا را توخالی می‌داند و حاضر نیست به غرب باج بدهد".

ظاهرا شریعتمداری این واقعیت را نادیده می‌گیرد که اگر توافق هسته‌ای باج دادن به آمریکا و غرب ارزیابی شود مسئولیت مستقیم آن بر گردن رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است که بر تمام مراحل مذاکرات نظارت داشته و گفت‌وگوهای پنهانی تهران و واشنگتن ماه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت روحانی با موافقت او در عمان آغاز شده بود.

نماینده خامنه‌ای در موسسه کیهان، دولت حسن روحانی و حامیانش را متهم می‌کند که تلاش دارند با ترساندن مردم از احتمال حمله نظامی خارجی "به این توهم دامن بزند که اگر ملت در انتخابات از آن‌ها روی بگرداند و کسانی را برگزیند که سر آشتی و سازش با آمریکا ندارند، احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران جدی خواهد بود".

نیاز به عصا و پای لنگ حامیان رئیسی

شریعتمداری با اتکا به این "استدلال‌ها" در آخر نتیجه گرفته است: «به‌بیان‌دیگر ترامپ با موشک‌پرانی به سوریه برای مدعیان اصلاحات در انتخابات پیش روی عصا فرستاده است.»

در این تعبیر یک نکته‌ی دیگر نیز وجود دارد که به نظر سعی در وارونه جلوه دادن صحنه سیاسی ایران و وضعیت‌جناح‌های اصلی حکومت است؛ نیاز به عصا که قرار است ناتوانی و فرتوتی دولت و حامیانش را تداعی کند.

پیش‌بینی نتیجه انتخابات در ایران به خاطر سابقه مهندسی آراء که برخی از فرماندهان سپاه پاسداران، از جمله در ارتباط با وقایع سال ۸۸ به آن اعتراف کرده‌اند، کار ساده‌ای نیست، اما تا اینجای کار کفه‌ی ترازو به نفع روحانی و حامیانش می‌چربد.

در حالی که حامیان دولت و مهم‌ترین تشکل‌های اصلاح‌طلب از مدت‌ها پیش بر سر حمایت از حسن روحانی به نتیجه رسیده‌اند، بزرگترین امید راست‌گرایان توافق بر سر نامزدی ابراهیم رئیسی است که یکی از شناخته‌شده‌ترین برگ‌های کارنامه اجرایی‌اش، چنان که آیت‌الله حسینعلی منتظری گفته دست داشتن در کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy