Monday, Apr 10, 2017

صفحه نخست » کنایه روحانی به احمدی‌نژاد: فقط یک آدم بی‌عقل می‌تواند بگوید مشکلات را صد روزه حل می‌کنم

Hassan_Rohani_300x170.jpgرییس‌جمهور با بیان اینکه در طول این چهار سال تمام حقوق افراد کم درآمد حداقل دو برابر افزایش یافته است، گفت: اولین دغدغه دولت در طول چهار سال اخیر افزایش حقوق افراد کم درآمد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در اولین نشست خبری خود در سال جدید با اصحاب رسانه، با تبریک ماه رجب و میلاد مولای موتقیان حضرت علی (ع) گفت:‌ دولت یازدهم در طول تلاش‌هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و بویژه در سال ۹۵ موفقیت‌هایی داشته که من به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

وضعیت زندگی مردم در سال گذشته بهتر از پیش‌بینی ما بود

رییس جمهور با بیان اینکه با رهنمودهای رهبری، دولت در اهدافی که مدنظر داشته به حمدلله موفق بوده است، ادامه داد: در سال ۹۵ شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی و خدمات دولت و از لحاظ اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که از در آغاز سال ما پیش‌بینی می‌کردیم.

او تاکید کرد: در طول دولت تدبیر و امید اقشاری که درآمد کمتری دارند مانند حقوق بگیرانی که حقوق آنها حقوق حداقلی است و بازنشستگان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دریافتی آنها به دو برابر و یا بیشتر افزایش پیدا کرده است و در سال ۹۶ برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۲۰درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه خواهد شد که ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه در طول این چهار سال تمام حقوق افراد کم درآمد حداقل دو برابر افزایش یافته است، گفت: اولین دغدغه دولت در طول چهار سال اخیر افزایش حقوق افراد کم درآمد بوده است.

او ادامه داد: این دولت شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که دارای حقوق و دسمتزد هستند، اضافه حقوقشان بیش از تورم سالانه بوده است.

کسی که یک شبه عمل می‌کرد کس دیگری بود، من نبودم

او در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در هنگام کاندیداتوری خود وعده داده بود مشکلات اقتصادی را در عرض صد روز حل می‌کند اما ۳۰ اسفند سال گذشته اعلام کرد که مشکلات تا ۴۰ سال دیگر نیز حل نمی‌شود گفت: این دروغ بزرگی است که در سایت‌ها منتشر شده است و من مدت‌هاست منتظر این سوال بودم. من هرگز نگفتم مشکلات اقتصادی را تا صد روز حل خواهم کرد. اعلام کردم تا پایان صد روز گزارش خود را ارائه می‌دهم. آن کسی که یک شبه عمل می‌کرد یکی دیگر بود ما نبودیم.

رییس جمهور ادامه داد: دولت در صد روز اول برنامه‌هایی برای حل موانع پیشرفت اقتصادی ارائه داد که شامل ۱۵ ماده بود به هیات دولت برد و تصویب شد و اجرا گشت.

فقط یک آدم بی‌عقل می‌تواند بگوید مشکلات را در صد روز حل می‌کنم

او با اشاره به اینکه فقط یک آدم بی‌عقل می‌تواند بگوید مشکلات را در صد روز حل می‌کنم ادامه داد: ما در این دولت در گندم، گازوئیل و گاز خودکفا شدیم و در بنزین نیز به زودی امسال خودکفا خواهیم شد. من چهار سال منتظر این سوال بودم. مشکلات در چهل سال که هیچ، در صد سال دیگر هم مشکلات ادامه خواهد داشت. این سخن دروغ بزرگی بود که برخی انسان‌های مخرب آن را تکرار کردند.

در طول سال‌های اخیر خیابان‌ها و دانشگاه‌ها کمتر امنیتی شده است

او ادامه داد: راه‌های روستایی و کارهای درمانی بسیاری انجام گرفته همچنین بخش آموزشی ارتباطات و اینترنت توسعه یافته و ۲۵ هزار روستا به اینترنت متصل شده اند و دولت افتخار می‌کند که شبکه ملی ارتباطات را تا پایان دولت نهایی می‌کند و با اینکه کیفیت اینترنت افزایش پیدا کرده اما قیمت ثابت مانده است. همچنین جامعه و فضای آن در خیابان و دانشگاه‌های ما کمتر امنیتی شده است و همه تلاش این دولت این بوده که فضا ها دوستانه و با محبت و برداری در کنار هم باشند

تورم تک‌رقمی از آسمان نازل نشده است

روحانی با اشاره به اینکه تورم تک‌رقمی از آسمان نازل نشده گفت: تورم ۴۵ درصد در دولت ما تک‌رقمی شد چرا که ما از روز اول برنامه‌ریزی و کار خود را درست انجام دادیم و توانستیم تورم را به تدریج کاهش دهیم.

او ادامه داد: در زمان انتخابات وعده دادیم که رشد منفی اقتصادی را مثبت خواهیم کرد و در سال ۹۳ توانستیم به رشد ۶.۸ درصدی برسیم و برای اولین بار بعد از سال‌ها سند چشم انداز مقام معظم رهبری در طول ۱۲ سال گذشته رشد اقتصادی را بالا بردیم.

نتیجه حمایت از تروریست‌ها را به اروپایی‌ها هشدار داده بودم

او ادامه داد: در اولین سفر من به نیویورک در سال ۱۳۹۲ سازمان ملل به کشورهای اروپایی اعلام کردم که حمایت شما از تروریست‌ها خطرناک خواهد بود و به زودی نتیجه‌اش را در پایتخت‌های خود شاهد خواهید بود.

اصلاحاتی باید در حکومت سوریه انجام شود/ راه‌حل ما صندوق رای است

رییس جمهور با اشاره به اینکه تروریست‌ها از سراسر منطقه و بیرون از منطقه در سوریه جمع شده‌اند تصریح کرد: مطمئناً باید اصلاحاتی در حکومت سوریه انجام شود اما راه حل ما صندوق رای است در حقیقت صندوق رای راه حل ایران و همه کشورهای منطقه است و اگر همه به صندوق‌ها و رای مردم اتکا کنیم مشکلات آسان خواهد شد.

او حمله هوایی آمریکا به مواضع سوریه را براساس یک بهانه غیر معمول و نامشخص دانست و اذعان کرد: گاز شیمیایی که در خوان شیخون منتشر شد مشخص نیست از کجا و چگونه بر سر مردم فرود آمد. من دیروز در گفتگوی تلفنی با بشاراسد و پوتین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را به عنوان راه‌حل پیشنهاد دادم.

روحانی ادامه داد: پوتین هم منتقد بود که با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف و علمی تشخیص مرجع این حمله شیمیایی مشخص خواهد شد و سوال این است اگر کمیته تشکیل شود و معلوم شد تروریست‌ها بودند که حمله شیمایی را انجام دادند آمریکا چه جوابی برای کارش دارد. اگر تروریست‌ها هر بار درجایی گاز شیمیایی استفاده کنند آمریکا از آنها حمایت کند چه آینده‌ای در انتظار سوریه خواهد بود؟

رییس جمهور با اشاره به اینکه این بار این حمله بی‌جواب ماند و مشخص نیست که در آینده از چنین حمله‌هایی چه پاسخی دریافت خواهند کرد گفت: در حمله اخیر روس‌ها اعلام کردند که فاصله کمی تا درگیری مانده بود و اقدامات آمریکا منافع منطقه را به خطر می‌اندازد و از پایه اشتباه است.

کسی به دلیل حمایت از حزب یا جناحی نباید به زندان برود

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تعدادی از مدیران کانالی‌های تلگرامی در بازداشت هستند و دستوراتی را هم در این باره داده‌اید اما همچنان یکی از دغدغه‌های جامعه رسانه‌ای کشور موضوع بازداشت‌ها است به عنوان کسی که بررعایت حقوق شهورندی اصراردادید و با توجه به نزدیکی انتخابات چه تضمینی برای عدم این بازداشت‌ها وجود دارد؟ ‌گفت: یکی از قول‌های این دولت این بوده که مردم آزادی را بهتر لمس کرده و حس کنند. برخی می گویند اقتصاد باید حس شود در حالی که آزادی هم باید احساس شود. مردم بدانند که این کشور، کشوری براساس مردم سالار دینی است و کسی به دلیل حمایت از حزب یا جناحی نباید به زندان برود.

برخی می‌گویند آب خنک خوردن در زندان مستحب است

او ادامه داد: برخی از شیوه‌های قوه قضاییه این است که بجای این که کسی را شنبه احضار کنند پنجشنبه احضار می‌کنند تا به دلیل تعطیلات آن فرد حداقل دو روز در بازداشت باشد. برخی می‌گویند آب خنک خوردن در زندان مستحب است. در شب تعطیلات عده‌ای از جوانان دستگیر شدند. ما در همان زمان به وزرای کشور و اطلاعات دستور دادیم این مسئله را پیگیری کنند، طبق اطلاعات وزیر اطلاعات این افراد جرمی مرتکب نشده‌اند و وزیر کشور هم نیز در حال پیگیری است و دولت نیز بعد از تعطیلات در اولین روزهای کاری این موضوع را پیگیری می‌کرد و ما همچنان به وزیر کشور و اطلاعات و دادگستری دستور دادیم این موضوع را پیگیری کنند و نتیجه را اعلام کنند که این افراد به چه دلیل دستگیر و بازداشت شده‌اند.

روحانی تصریح کرد: درباره بازداشت این افراد گزارش‌هایی به دست من رسیده که اگر تائید شود حتما آن‌ را به اطلاع مردم می‌‌رسانم.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دور آتی انتخابات ریاست جمهوری ایران که کمتر از یکماه دیگر برگزار می‌شود شرکت می‌کند یا خیر اظهارکرد: دو الی سه روز صبر کنید پاسخ خود را دریافت خواهید کرد. از فردا ثبت‌نام افراد متقاضی شروع می‌شود و ۵ روز برای ثبت‌نام اختصاص داده شده و اگر ۵ روز صبر کنید معلوم می‌شود که چه کسانی ثبت نام می‌کنند. امیدوارم انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند مسئولیت را برعهده بگیرد.

بحرانی در کشور وارد ندارد/ دستور به بانک مرکزی برای شکایت از یک قاضی

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تیم هماهنگی اقتصادی برای پایین آوردن نرخ تورم پیشنهاد نرخ سود سپرده بانکی بالا را داد تا تورم کاهش پیدا کند. اجرای این طرح باعث رقابت شدید بانک‌ها در جذب سپرده و مسابقه بالا بردن سود بانکی شد آن هم در شرایط رکود شدید که امکان دادن تسهیلات به بخش‌های اقتصادی را غیر ممکن می‌کرد. وضعیت بانک‌ها ناشی از این سیاست بحرانی است و موسساتی ورشکسته شده‌اند و خیلی از بانک‌‌ها در معرض ورشکستی هستند و بحران در نظام بانکی بوجود آمده که تا پیش از این سابقه نداشته آیا مسئولیت ایجاد این بحران را می‌پذیرید، گفت: کلمه بحران را قبول ندارم و معتقدم هیچ بحرانی وجود ندارد یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده و از ابتدا به دنبال این مسئله بود. بعد از ۲۶ سال تورم کشور تک رقمی شد. همچنین بانک‌ها شرایطشان امروز بهتر از سال گذشته است. سرمایه بانک ملی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است. البته موارد خاصی هم وجود دارد که رییس بانک مرکزی درباره آن نیز توضیح داده‌اند. چند موسسه اعتباری در یک موسسه جدید ادغام شده‌اند و یک قاضی دستور تعویض تابلو بانک‌ها را داده است که ما از آن قاضی شکایت کردیم چرا که در امری که مربوط به او نبوده دخالت کرده است. اما مشکلات پیش آمده قابل حل است.

او ادامه داد: خواست ما برای پایین آوردن تورم این بود که تسهیلات را با نرخ سود کمتر بدهند. برای اینکار باید سود سپرده پایین بیاید از همین‌رو با بانک‌ها مشاوره کردیم تا سود بانکی پایین آورده شود چراکه دولت گذشته هر زمان که به بانک‌ها دستوری می‌داد اجرا نمی‌شد.

رییس دولت یازدهم افزود: سود بین بانکی را پایین آوردیم و این موضوع باعث شد هم سود تسهیلات پایین بیاید و هم سود بین بانکی. سود بین بانکی به ۱۸ یا ۱۹ درصد رسید و در بانک‌ها نظم ایجاد شد و علت اینکه تورم پایین آمد نظامی بود که دولت آن را دنبال می‌کرد.

خطای دولت گذشته دخالت در جیب مردم و برداشت از بانک مرکزی بود

او با بیان اینکه دولت یازدهم مانند دولت گذشته از بانک‌ها وام نگرفته اظهارکرد: علت این که تورم پایین آمد این است که ما از بانک پول نگرفتیم خطایی که دولت گذشته کرد دخالت در جیب مردم و برداشت از بانک مرکزی بود که به مسکن مهر پرداخت کرد. وضع بانک نسبت به دولت قبل بسیار بهتر است. وضع تسهیلات از ابتدای دولت بهتر است .همچنین با پایین آمدن سود تسهیلات سود تسهیلات بین بانکی نیز پایین آمد. دولت در برخی از زمینه‌های تولیدی سوبسید هم پرداخت می‌کند و مقداری از سود را به بانک پرداخت می‌کند. در صندوق ملی هم سود تسهیلات پایین آمده است تا بهتر بتوان از آن استفاده کرد.

آمریکایی‌ها هیچ وقت در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکردند

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص اینکه دولت آمریکا به کنگره اعلام کرده ممکن است حمله به سوریه تکرار شود. و اینکه چه سیاستی جلوی تجاوز شیطان بزرگ را می‌گیرد گفت : آمریکایی‌ها از گذشته هم این طور بوده‌اند و هیچ وقت در چارچوب مقررات بین المللی عمل نکردند. تحریم هایی که علیه ما داشته و دارند و یک جانبه گرایی و اینکه بی جهت خود را رهبر جهان میدانند هم در این زمره است.

حمله موشکلی آمریکا به سوریه بی‌سابقه و تکرار آن خطرناک است

او افزود : اساس حمله به سوریه به نفع تروریسم تمام شد. این‌هایی که در این دولت آمریکا ادعا می‌کردند هدف شان مبارزه با تروریسم است این را تشدید کردند. این ادامه پیدا نمی‌کند. قبلا هم آمریکا دخالت هایی در سوریه داشتند اما نه به این آشکاری. اما اینکه مستقیما به پایگاه هوایی حمله کنند بی‌سابقه است و تکرار آن خطرناک است. پاسخ آن را مردم و ارتش سوریه در میدان جنگ به تروریسم‌ها خواهند داد تا برای آمریکایی‌ها روشن شود این نمی‌تواند وسیله‌ای برای ادامه تروریسم باشد و ضربه‌ای که به تروریسم وارد می‌شود باید آمریکایی‌ها را پشیمان کند.

رییس جمهور ادامه داد: اساسا تروریست‌ها به نفع هیچ کشوری نخواهد بود ولو کشوری که اینها را ایجاد کردند یک روز دردسر برای خود آنها می‌شود. امروز ما در کشورهای اروپایی هم شاهد این دردسر ها هستیم

روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران در خصوص گزارش همه جانبه هیات رسیدگی به حادثه پلاسکو و منتقدان این گزارش از جمله رسانه ملی که به طور ۲۴ ساعت آوار برداری را پوشش می‌داد آما از کنار این گزارش گذشت گفت: مساله پلاسکو به خاطر این که مورد توجه همه مردم بود و رسانه ملی هم در حین حادثه به آن پرداخت برای مردم مهم بود. اینکه چه شد و چرا مخصوصا اینکه در این حادثه آتش نشان آن عزیز جانشان را از دست دادند برای مردم تاثر انگیز بود.

او یادآور شد: ما با دوستان در دولت مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در این سطح حوادث نیاز به گزارش ملی داریم نه اینکه دستگاه دولتی و بازرسی و قضایی به آن برسند بلکه یک عده کارشناس و عمدتا استاد دانشگاه بدون نظر سیاسی بی طرفانه مورد بررسی قرار داده و نتیجه را گزارش دهند و کارهایی که برای تغییرات مدیریتی لازم است بگویند.

رییس‌جمهور گفت: بعد از عید اعلام شد گزارش آماده است من یک روز وقت مفصل بزای استماع این گزارش گذاشتم عده ای از مسیولین که مورد نقد این گزارش بودند نیز حضور داشتند برخی نیامده بودند. گزارش بسیار خوبی بود من گفتم اگر دیگران نظر جدیدی دارند بگیرید و گزارش نهایی را تهیه کنید و پخش شود. من از این کار خوشحالیم و امیدواریم در مسایل مهم این شیوه را اتخاذ کنیم.

امیدوارم صداوسیما گزارش هیات ملی حادثه پلاسکو را منتشر کند

او با بیان اینکه نمی‌دانم دلیل انتقاد منتقدان گزارش ملی حادثه پلاسکو چیست، اظهارکرد: اصل کار و تهیه گزارش کار درستی است. من گفتم اگر برای تهیه گزارش ملی نیاز به لایحه هم هست بدهیم که ضمانت بیشتری داشته باشد. آنها پیشنهاداتی برای دولت داشتند که من دستور می‌دهم. امیدوارم آن هایی که مربوط به دولت نیست هم دنبال کنند. یکی از موارد این بود که منشور حقوق شهروندی به خوبی اجرا شد همین که هیاتی برای گزارش ایجاد شد اجرای منشور بود. اینکه صدا و سیما چه برخوردی کرده امیدواریم گزارش را منتشر کند این کار علمی خوب است مردم آگاه شوند. ما بحث سیاسی و حزبی و گروهی نداریم. یک حادثه ای رخ داده و اشکالات متوجه هر که هست باید حل شود یا توجه به اینکه از این گونه ساختمان های آسیب پذیر در تهران هست باید توجه داشت.

او در پاسخ به خبرنگار شبکه چین در خصوص اینکه چهار سال پیش توافق هسته‌ای را کلید اصلی حل مشکلات می‌دانستید و اگر امروز کاندیدا شود کلید حل مشکلات را چه می‌دانید و همچنین در خصوص صحبت های دو روز پیش صالحی مبنی بر اینکه اگر ایران بخواهند به برنامه هسته‌ای برگردد همه جهان را متعجب خواهد کرد گفت : اولا من نگفتم کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است. کلید همه مشکلات کشور عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است

کلید حل مساله هسته‌ای تعامل شجاعانه با جهان بود

روحانی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که داشتیم مساله هسته‌ای بود که کلیدش را مذاکره می‌دانستم، ابراز کرد: کلید حل مساله هسته‌ای تعامل شجاعانه با جهان بود و این کار انجام گرفت و مساله هسته‌ای به توافق رسید. امروز هم مشکلات فراوانی در منطقه داریم که باید راه حل آن را پیدا کنیم. برخی به اتمام رسیده برخی در نیمه راه است.

هیچ‌گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

رییس جمهور با تاکید براینکه ما در زمینه اجرای توافق هسته‌ای همان‌طور که رهبری گفته ما هیچ‌گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود، ادامه داد: ما تعهدی کردیم و همیشه پای تعهد خود می ایستیم به این شرط که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند. بنابراین ما در زمینه هسته ای امروز مشارکت‌های خوبی با دنیا داریم. این مشارکت برای ما ارزشمند است. ما با چین برای بازسازی شرایط جدید در نیروگاه اراک قرارداد داریم و با این طراحی مدرن‌تر ساخته می‌شود. در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو با روسیه همکاری می‌کنیم. در زمینه ساخت سوخت با روسیه در ساخت راکتور همکاری می کنیم. آب سنگین می‌فروشیم و کیک زرد می‌خریم. برخی طرح هایی که دیروز افتتاح شد با مشارکت خارجی‌ها بود. در بخش رادیو دارو هایی که برای پت اسکن بود با کمک برخی کشورها بود. ما این مشارکت را ادامه می‌دهیم. اگر چیزی گفته می‌شود برای این است که اگر روزی طرف مقابل این توافق را به هم بزند شاهد خواهد بود که این کار نادرستی بوده و اعجابی که گفتند وابسته به فکر دانشمندان ما خواهد بود.

ادعای نامزدها مبنی بر افزایش میزان یارانه‌ها مردم‌فریبانانه، پوپولیستی و در شان ملت ما نمی‌باشد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادعاهای کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آینده در مورد افزایش میزان یارانه‌ها گفت: باید خود را برای فضای انتخاباتی در یک ماه آینده آماده کنیم. در این مدت سخنان زیاد، غیرمنصفانه و منصفانه‌ای زده خواهد شد و باید تلاش کنیم فضا را سالم، درست و اخلاقی نگه داریم. چنین صحبت‌هایی مردم‌فریبانه، عوام‌فریبی و پوپولیستی و در شان ملت ما نمی‌باشد.

انتخابات مزایده نیست

رییس جمهور با اشاره به اینکه پرداخت یارانه دارای حساب و کتاب مشخصی است ادامه داد: سخنگوی دولت همین الان می تواند پاسخ دهد که چقدر یارانه و از کجا پرداخت شده است. اگر کسی ادعا می‌کند که بیشتر یا کمتر یارانه پرداخت کند منبعش را مشخص کند. انتخابات مزایده نیست که یک نفر بگوید من صد تومان می‌دهم، دیگری بگوید سه هزار تومان.

او ادامه داد: انتخابات حراجی نیست که قیمت‌ها بالا و پایین برود. کشورداری قانون دارد، یارانه‌ها براساس قانون از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

روحانی به تخلفات دولت گذشته در زمینه پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: دولت گذشته گاه غیرقانونی دست به پرداخت یارانه می‌زد و از دستگاه‌ها و خزانه دولت برای پرداخت یارانه استفاده می‌کرد. دیوان محاسبات هم اکنون فهرستی از تخلفات دولت قبل آماده کرده که باید منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد.

اقشار کم‌درآمد باید یارانه بیشتری دریافت کنند

او با اشاره به اینکه در هر صورت دولت در زمینه یارانه‌ها مشغول بررسی است ادامه داد: اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین که وضعیت خوبی ندارند مطمئناً باید یارانه بیشتری دریافت کنند و به دنبال آن هستیم تا در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد اما اگر کسی بگوید بیشتر می‌تواند بدهد منبعش را نیز مشخص کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد ایجاد ۷۰۰ هزار زمینه اشتغال در این دولت و شک و تردیدهایی که در زمینه آمار وجود دارد و نرخ بیکاری گفت: یکی از اهداف دولت بالا بردن اشتغال خالص است. اشتغال خالص در دولت گذشته زیر ۱۰ هزار نفر بود و ما تلاش داشتیم آن را بالا ببریم. تمام کسانی که در سن کار بودند تعدادشان افزایش یافت در نتیجه افزایش اشتغال باید در دوره قبل صورت می‌گرفت که نگرفت.

وی ادامه داد: مرکز آمار همانگونه کار می‌کند که در گذشته کار می‌کرد و رئیسش تغییر نکرده است. در حقیقت رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه دو نهادی هستند که ما به ریاست آنها دست نزدیم و آمارها با همان روشی که در دولت قبل محاسبه شد و توسط همان مرکز ارائه می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه سال گذشته اشتغال خالص تابستان نسبت به تابستان قبل بیش از ۷۰۰ هزار بوده و ۶۳۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است اذعان کرد: اشتغال خالص مانند مشاغل دولتی نیست که تا آخر عمر فرد در آن مشغول کار باشد و در آمار اعلام شده اشتغال پایدار و ناپایدار با هم اعلام شده اند. با این حال من زمانی که آمار اشتغال استان‌ها را جمع می‌بندم باز هم به همین عدد ۷هزار شغل می‌رسم.

در سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل بودند

رییس جمهور ادامه داد: برای مثال از استاندار خراسان‌رضوی آمار اشتغال را به صورت کتبی دریافت کردم و مشخص شد که ۱۲۰ هزار نفر در خراسان رضوی اشتغال خالص ایجاد شده است. درست است که ۶۰۰، ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده اما ازسوی دیگر بیکاری نیز بیشتر می‌شود چرا که هر بار افرادی که به سن اشتغال می‌رسند افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل بودند ادامه داد: هر ساله ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر به افراد جویای کار اضافه می‌شود و فقط ۷۰۰ هزار نفرشان برای مثال شغل پیدا می‌کنند و مشکل بیکاری کماکان ادامه می‌یابد اما درست کردن شغل پایدار سخت می‌باشد و باید همه دستگاه ها، قوه‌ها و کارآفرین‌ها به میدان بیایند و این مشکل را حل کنند.

روحانی با اشاره به اینکه ۳هزار نفر شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری پروانه گرفته‌اند تصریح کرد: این سه هزار شرکت وام دریافت کرده و نزدیک به ۹۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که درآمدشان ۳۰ هزار میلیارد تومان است. واعظی وزیر ارتباطات نیز از افزایش صد هزار شغل در آی.سی‌تی خبر می‌دهد. در هر حال هم اشتغال خالص خوب بوده و هم بیکاری افزایش پیدا کرده و غیر قابل اجتناب است.

رییس جمهور ادامه داد: مقام معظم رهبری به بحث اشتغال به شدت تاکید دارند در نتیجه ما نیز همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا اشتغال را بهبود بخشیم و بالا ببریم و همه قوه‌ها ما را در این زمینه باید یاری کنند.

تولید بهترین راه برای وضعیت اقتصادی کشور است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چهارسال پیش وعده‌هایی را درباره بهبود اوضاع معیشت، تقویت اعتبار گذرنامه و تقویت ارتباطات با همسایگان و منطقه خلیج‌فارس داده بودید. برای سال‌ها آتی چه برنامه‌هایی برای تقویت معیشت و رابطه خارجی خواهید داشت، اظهار کرد: نسبت به معیشت مردم و وضع اقتصادی کشور به نظر من راه‌حل همانی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند؛ تولید بهترین راه برای وضعیت اقتصادی کشور است. در آمارهای سال ۹۵ ما در صنعت، خدما،٫ کشاورزی طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار رشد قابل توجهی داشتیم و حتی در بخش معدن که رشد منفی داشت در سه ماهه سوم رشد آن مثبت شد. بنابراین راه بهبود معیشت مردم تولید، تلاش بیشتر، جذب سرمایه‌گذاری و فناوری بیشتر است و این موارد درحال انجام است و ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم وضع معیشت مردم بهتر شود این دولت تلاش‌های فراوانی کرده اما تارسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد : تلاش ما این است که با کشورهای همسایه روابط بهتری داشته باشیم. با همسایگان‌مان از پاکستان تا ترکیه و عراق و همه کشورهای اطراف و حاشیه خلیح فارس روابط بهتری نسبت به گذشته داریم. البته مسائل داعش و موصل را در کشورهای همسایه داریم و مسائل و مشکلاتی است که در منطقه با آن مواجهیم. به استثنای یک یا دو کشور که ما در این عدم رابطه مقصر این فاصله نیستیم و آ‌نها این فاصله را ایجاد کردند. مانند عربستان و مسائل منا و شیخ نمر و اتفاقاتی که در سفارت عربستان در تهران پیش آمد و یک عده خودسر به آنجا رفتند و عربستان که علی الظاهر خود را برای برخورد ناصحیح با ایران آماده کرده بود، ریشه در سوریه و یمن دارد و عربستان می‌خواست آن را جبران کند.

خسارت سفارت قابل جبران بود/ اگر بخواهند آماده روابط بهتر با عربستان هستیم

او افزود: خسارت سفارت مالی و قابل جبران بود اما عربستان آن را بزرگ کرد ما الان هم اگر آن‌ها بخواهند آماده‌ایم تا با عربستان روابط بهتری داشته باشیم و امیدواریم ارسال زائران ما به حج امسال مقدمه‌ای برای روابط بهتر شود و از طرفی عربستان دست از حمله به یمن بردارد و در سوریه مذاکرات صلح آستان پبشرفت کند و اوضاع منطقه بهتر شود.

سعی کردیم در دولت یازدهم مجوز فیلم و کتاب به راحتی داده شود/ دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ ملحق شد

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تحلیل و ارزیابی شما نسبت به اقدامات فرهنگی دولت یازدهم چیست و از اتفاقات فرهنگی صورت گرفته در دولت یازدهم راضی هستید گفت: این سوال را باید از اصحاب فرهنگ پرسیده شود که آیا رضایتی دارند یا نه؛ تلاش ما این بوده که رضایت آن ها را جلب کنیم. سعی کردیم خانه‌ها و انجمن‌های آنها در دولت یازدهم باز شود و مجوز فیلم و کتاب به راحتی داده شود، یارانه طبق وعده پرداخت شود، مجوز روزنامه و مجله با سرعت بیشتری داده شود و فضای بازتری در دانشگاه‌ها داشته باشیم و این را می‌توان در مراسم ۱۶ آذرهایی که در این چهار سال برگزار شده ببینیم که فضا بازتر بوده و دانشجوی ستاره‌دار به تاریخ ملحق شد و امیدواریم دیگر نباشد.

روحانی با بیان اینکه نسبت موفقیت ما در حوزه فرهنگی صددرصد نیست گفت: ما مقدار قابل توجهی موفقیت در این حوزه داشتیم، البته اصحاب فرهنگ، دانشجویان و اساتید و اهالی موسیقی و سینما و ... باید بگویند چه مقدار رفاه و آزادی بیشتری در این دولت داشته‌اند. شخصا به طور متوسط راضی‌‌ام اما این رضایت کامل نیست چراکه خیلی از کارها در دست ما نبود و تلاش ما در برخی موارد نتوانست کارگر بیفتد و موثر واقع شود. امیدوارم با نزدیک‌تر شدن قوا با یکدیگر و تلاش جمعی به این مهم برسیم.

تلاش کردیم هیچ شبکه‌ای بسته نشود

او تاکید کرد: مردم باید در مسائلی که مورد رضایت آن‌ها نیست و با فکر، سلیقه و آزادی مورد انتظار آن‌ها منطبق نیست با صدا این عدم رضایت خود را بگویند که بقیه بفهمند مردم ناراضی هستند؛ عدم رضایت مردم آن‌ها را وارد می‌کند که در مسیر درست قرار گیرند. مردم صاحب این دولت هستند و ما غیر از خدا و این مردم کسی را نداریم و با ابر قدرتی پیمانی نداریم. ما تلاش بیش از حد کردیم که شبکه‌ای بسته نشود چراکه اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد امروز همه شبکه‌ها بسته شده و همه قربانی شده بود و امیدواریم تا نقطه‌ای که مورد رضایت مردم باشد ادامه دهیم.

روحانی در پاسخ به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکادرباره تصمیم ایران برای تشدید حضور نظامی یا کمک مالی به سوریه پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت : ما در مساله سوریه راه حل اساسی را سیاسی می‌دانیم و معتقدیم مذاکرات صلح باید پیشرفت بیشتری داشته باشد تا ما به راه حل نهایی برسیم. کاری که آمریکا کرد از یک دیدگاه خیلی ضرر داشت و بر مذاکرات صلح صدمه وارد کرد یعنی باعث شد تروریست ها در مذاکرات صلح فکر کنند دست بالا را دارند و الان می‌خواهند تقاضاهایی دیگری داشته باشند .

او با بیان اینکه آمریکایی‌ها خواستند شکست‌های تروریست‌ها را جبران کنند،‌ اظهار کرد: درباره سوریه یک همکاری در زمینه مذاکرات آستانه بین ایران و روسیه و ترکیه است و یک همکاری دیگر بین ایران و سوریه و روسیه در زمینه عملیات و مبارزه با تروریست‌ها. در گذشته ما روابط خوبی در هماهنگی با روسیه داشتیم. در سفری که مسکو داشتم با پوتین بحث کردیم و هماهنگی‌های بهتری یه وجود آوردیم. دیروز هم در مذاکره تلفنی تصمیم بر تلاش بیشتر بود. هدف نهایی این است که شرایطی پیش بیاید در سوریه که در مذاکرات با گروه‌های مخالف به توافقی برسیم و مبارزه با داعش و جبهه النصره را ادامه دهیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy