Thursday, Apr 20, 2017

صفحه نخست » بازداشت شدگان یک میهمانی در اصفهان به "لواط" متهم شدند

Homosexuelle_Sheshrang.jpgشش‌رنگ، ۲۷ فروردین ۱۳۹۶: نزدیک به سی نفری که پنج‌شنبه گذشته در یک تجمع دوستانه در باغ بهادران اصفهان دستگیر شده بودند، به زندان دستگرد منتقل شدند. به گزارش منابع مطلع، دادگاهی در اصفهان آن‌ها را به "لواط"، "مصرف داروهای روان‌گردان" و "شرب خمر" متهم کرده است.

گزارش‎های رسیده به شش‌رنگ حاکی از آن است که پنجشنبه، ۲۴ فروردین، حوالی ساعت ۸ و نیم شب، نیروهای بسیج به یک دورهمی پسران جوان حمله کرده و آن‎ها را ابتدا به بسیج باغ بهادران و سپس به کلانتری اصفهان منتقل کرده اند. مقامات مسئول این بازداشت به خانواده‌های این عده که بر نزدیک به سی نفر هستند گفته بودند که «جرم اینان همجنس‌بازی است و حداقل سه روز حداقل بدون ملاقات در بازداشتگاه خواهند ماند."

پیش از این نیز به میهمانی‌های خصوصی افراد در اصفهان، شیراز، کرمانشاه و کرمان حمله شده بود و دستگیرشدگان با اتهامات مشابه، با اعزام به پزشکی قانونی، اجبار به آزمایشی با عنوان "تست مقعد" شده بودند تا مشخص شود آیا پیش از آن، رابطه همجنس‌گرایانه داشته اند.

شش‌رنگ تاکنون چندین مورد از روایت کسانی را که در میهمانی‌های مشابه دستگیر و محاکمه و محکوم شده اند را منتشر کرده است. این روایت‌ها حاکی از موارد متعدد تحقیر، توهین‌های جنسی، آزار روانی و شکنجه جسمی آن‌ها از همان لحظه اول دستگیری و طول بازداشت است.

به عنوان مثال، علی، یکی از کسانی که در سال ۱۳۸۶ در میهمانی در اصفهان دستگیر شده، پیش از این درباره "تست مقعد" به شش‌رنگ چنین گفته است: "یک اتاقی بود رفتیم. یک پزشکی بود، گفت شلوارتان را در بیاورید و به حالت سجده دولا بشوید. من با خجالت زیاد دولا شدم و احساس کردم دستگاه نوری، پروژکتوری داشت، حتی بازکرد با دستش، احساس کردم یک نگاهی کرد و گفت بلند شو. برای همه بچه ها این کار را کردند."

براساس قانون مجازات ایران، داشتن رابطه همجنس‌گرایانه می‌تواند مجازات اعدام دربر داشته باشد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها در مجامع بین‌المللی به دلیل جرم انگاری رابطه میان دو همجنس، محکوم به نقض حقوق بشر شده است.

حق حریم خصوصی که شامل گردهمایی و میهمانی در فضاهای خصوصی می‌شود نیز از جمله حقوق پایه‌ای بشر است و هیچ نهاد قضایی یا انتظامی حق مداخله در فضاهای خصوصی افراد را ندارد.
امیدواریم که خانواده دستگیرشدگان وسیعا به دستگیری فرزندشان اعتراض نموده و برای آزادی ایشان از طرق گوناگون، از جمله تماس با سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل تماس گرفته و حتما اینگونه نقض حقوق انسانی این افراد را رسانه‌ای کرده و خواهان ازادی بستگان خود شوند.
"شش رنگ" نیز به سهم خود ضمن خواست آزادی دستگیرشدگان، هرگونه رفتاری که باعث تحقیر و فشار بر دستگیرشدگان اخیر داشته باشد را محکوم می‌کند.

شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی (شش رنگ)


پس نوشت:
روز سه شنبه ۲۸ فروردین، سه نفر از دستگیرشدگان میهمانی باغ بهادران به قید وثیقه آزاد شدند

به گفته یک منبع مطلع که مایل نبود نامی از وی برده شود، سه تن از دستگیر شدگان به قید وثیقه هفتاد و پنج میلیونی امروز آزاد شدند. ماموران از استرداد گوشی تلفن آنها خودداری کرده اند.

گفتنی است تهدیدها و فشارها به حدی بوده است که این افراد پس از آزادی از انجام هرگونه مصاحبه خودداری می‌کنند.

این در حالی است که سکوت خبری همواره به کمک نیروهای امنیتی و به ضرر بازداشت شدگان بوده است.

حقایق پشت دیوار بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها را باید گفت و مقامات و نیروهای امنیتی را در برابر نقض حقوق اساسی افراد پاسخگو کرد. از جمله نداشتن حق ملاقات و نداشتن وکیل که در مورد دستگیرشدگان باغ بهادران شاهد آن هستیم خلاف مقررات و نقض حقوق متهم است.

امیدواریم این افراد و خانواده‌هایشان سکوت را شکسته و موارد نقض حقوق بشر را رسانه‌ای کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy