Friday, Apr 21, 2017

صفحه نخست » شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد را رد کرد

11223dc7_small.jpgبی بی سی - شورای نگهبان قانون اساسی ایران صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین این کشور را برای نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رد کرده است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات ایران نامزدهایی که صلاحیت آنها تایید شده‌ (به ترتیب الفبا) اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا هستند.

محمد غرضی، نامزد دور قبل انتخابات ریاست جمهوری ایران از جمله چهره‌هایی است که شورای نگهبان صلاحیت او را در این دوره تایید نکرده است.

صلاحیت علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی، دو نفر از نامزدهای جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) تایید نشده است. محمد هاشمی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما و برادر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز رد صلاحیت شده است.

مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، اعظم طالقانی و قاسم شعله‌سعدی از جمله دیگر چهره‌های سرشناسی هستند که شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرده است.

حمید بقایی در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس سازمان میراث فرهنگی بود و آقای احمدی‌نژاد گفته بود برای حمایت از او در انتخابات حاضر شده است.

آقای احمدی‌نژاد در حالی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به او "توصیه" کرده بود در انتخابات پیش رو حضور پیدا نکند تا فضای سیاسی ایران "قطبی" نشود.

هرچند که او پاییز سال گذشته در نامه‌ای به رهبر ایران گفت که در انتخابات سال ۱۳۹۶ نامزد نمی‌شود، به همراه حمید بقایی در وزارت کشور حاضر شده و ثبت نام کرد. آقای احمدی‌نژاد پس از ثبت نامش، درباره موضع رهبر ایران گفت: "این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد."

محمود احمدی‌نژاد اولین رئیس جمهور ایران نیست که از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع می‌شود. در سال ۱۳۹۲ شورای نگهبان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز رد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی است. آقای جهانگیری در ساعات پایانی مهلت ثبت نام و به دنبال رایزنی چهره‌های اصلاح‌طلب با حسن روحانی داوطلب نامزد شد. آنها معتقد بودند باید "نامزدی پوششی" کنار آقای روحانی حضور یابد. آقای جهانگیری رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است و پیش از این نماینده مجلس و وزیر صنایع و معادن بوده است.

حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران است. آقای روحانی نامزد اصلی مورد حمایت جریان‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو است و برخی از چهره‌های محافظه‌کار نیز از او حمایت می‌کنند. آقای روحانی هنگام ثبت نام گفت: "دوباره آمده‌ام برای ایران، آمده‌ام برای اسلام، آمده‌ام برای آزادی بیشتر در این سرزمین و آرامش بیشتر و آمده‌ام برای امنیت گسترده‌تر در ایران عزیز و پیشرفت بیشتر." او پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی، نایب رئیس و نماینده مجلس بوده است.

ابراهیم رئیسی متولی آستان قدس رضوی است. آقای رئیسی یکی از نامزدهای مورد حمایت جمنا است، هرچند مستقل از آنها نامزد شده است. او گفته قصد ورود به عرصه انتخابات را نداشت اما اخیرا نظرش عوض شد. آقای رئیسی گفته است انتخابات فرصتی برای بازنگری بر وضعیت حاکم بر کشور است. او پیش از این معاون اول قوه قضاییه بوده و مقام‌های قضایی دیگری داشته است. آقای رئیسی یکی از مقام‌هایی بوده که درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ تصمیم گرفتند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران است. آقای قالیباف یکی نامزدهای مورد حمایت جمنا است، هرچند در بیانیه نامزدی خود اشاره‌ای به آنها نکرده است. آقای قالیباف با شعار رفع بیکاری و بهبود اقتصاد در انتخابات حاضر شده و وعده داده است که در طول ریاست جمهوری خود درآمد ایران را دو و نیم برابر کند. آقای قالیباف پیش از این فرمانده نیروی انتظامی و یکی از فرماندهان سپاه بوده است. این سومین باری است که آقای قالیباف نامزد ریاست جمهوری می‌شود. او در انتخابات سال ۱۳۹۲ پس از حسن روحانی بیشترین رای را داشت.

مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. آقای میرسلیم نامزد حزب موتلفه اسلامی است. آقای میرسلیم می‌گوید می‌خواهد برای "احقاق حقوق به جامانده" مردم رئیس جمهور شود. او پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس جمهور، معاون وزیر کشور و سرپرست شهربانی کشور بوده است.

مصطفی هاشمی طبا مشاور وزیر ورزش و جوانان است. آقای هاشمی طبا سال‌ها رئیس سازمان تربیت بدنی و دبیر کمیته ملی المپیک ایران بود. او در سال ۱۳۸۰ نیز در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد که با ۲۸ هزار رای در میان ۱۰ نامزد دهم شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy