Saturday, Apr 22, 2017

صفحه نخست » توافق ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی بر سر چه بود؟

Raeisi_Jalili_2.jpg«سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.» این تنها اطلاعاتی است که از دیدار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی منتشر شد. اما این دیدار در شرایط کنونی معنا و مفهوم بسیاری دارد.

فرارو- «سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.» این تنها اطلاعاتی است که از دیدار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی منتشر شد. اما این دیدار در شرایط کنونی معنا و مفهوم بسیاری دارد.

به گزارش فرارو، با وجود فعالیت‌های گسترده و طولانی مدت سعید جلیلی که تقریبا بعد از شکست در انتخابات سال ۹۲ آغاز شده بود و عدم حضور در جمنا، در روزهایی که وزارت کشور پر از افراد ناشناخته و اندکی هم افراد معروف و سرشناس بود، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اینجانب با تشکر از همه هموطنان و چهره های خدوم و دلسوز مخصوصا جوانان پرشور و باورمند انقلابی که در ماه‌های گذشته با نظر لطف، این برادر خود را به حضور در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند، از هم اکنون به سهم خود از همه نیروهای انقلاب دعوت می‌کنم با تمام توان برای شکوفایی ظرفیت انتخابات در مسیر بازیابی مسایل اصلی کشور و راه‌حل‌های مبتنی بر منظومه معرفتی- آرمانی انقلاب اسلامی در صحنه باشند.»

این بعد از آن بود که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، سعید جلیلی به دلیل اینکه مورد حمایت قرار نگرفته بود و صحبت‌هایی مبنی بر توافق‌ها میان رئیسی و قالیباف مطرح شده بود، به نوعی قهر کرده و از اینکه در بازی حضور نداشته، گله‌مند شده است.

اما آنچه که این فرضیه را پررنگ‌تر کرد، صحبت‌های برخی از طرفداران جلیلی بود که مدعی شده بودند دلیل اینکه وی از حضور در انتخابات منصرف شد، فشار جمنا و حامیان ابراهیم رئیسی بوده است. البته این تنها برخورد عجیب میان رئیسی و سعید جلیلی نبود.

آبان ماه سال گذشته پیاده روی عزاداران اباعبدالله الحسین برگزار شد و جلیلی و رئیسی با هم در آن حضور داشتند. اما نکته جالب توجه این بود که طی این برنامه که هر دو آنها با زائران دیدار و گفت‌و‌گو می‌کردند اما با یکدیگر برخوردی نداشتند و حتی یک عکس مشترک از آنها منتشر نشد.

(عکس) جلیلی با رئیسی دیدار کرد

حالا در ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری جلیلی و رئیسی با یکدیگر دیدار خصوصی برگزار کردند که نه تنها هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشد بلکه حتی زمان انتشار خبر نیز قابل توجه بود. زیرا با وجود اینکه دیدار میان این دو صبح امروز انجام شد اما تا بعداز ظهر خبری از آن در خروجی رسانه‌ها یا حتی شبکه‌های اجتماعی قرار نگرفت تا اینکه سعید جلیلی در توییتر و اینستاگرام خود عکسی از این دیدار را بدون توضیح منتشر کرد.

اما نکته قابل توجه درباره این دیدار یا به نوعی توضیح کوتاه جلیلی این است که وی این تصویر را با هشتک «حمایت از اصلح» در اينستاگرامش قرار داد که نشان می دهد به نوعی توافق‌های لازم میان این دو صورت گرفته است.

البته اینکه توافق مورد بحث چیست، باید صبر کرد و تا شاید اخباری از این دیدار به صورت غیر رسمی منتشر شود اما واضح است که اگر درباره هر مسئله‌ای توافق کرده باشند، سیاست خارجی نیز بخشی از آن بوده است. به این معنی که رئیسی با این دیدار و نوشته سعید جلیلی در اینستاگرام به طور واضح اعلام کرده‌اند که در سیاست خارجی با یکدیگر هم عقیده هستند و سیاست‌های رئیسی همان‌هایی است که جلیلی مد نظر دارد.

با اینحال گمانه‌زنی ها به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. زیرا برخی حتی بر این باورند که رئیسی ممکن است معاون اولی را به جلیلی پیشنهاد داده باشد. موضوعی که می تواند پرده از مسائل دیگر بردارد. زیرا مدتی قبل وی دیداری با قالیباف در مشهد انجام داد که خروجی غیررسمی آن پیشنهاد معاون اولی به شهردار تهران بود. اما اگر دیدار اخیر جلیلی و رئیسی با محور معاون اولی انجام شده باشد، بی‌شک نشان‌دهنده این است که اختلاف‌های جدی میان تولیت آستان قدس با قالیباف وجود دارد و همانطور که نزدیکان قالیباف مدعی شده‌اند او به نفع رئیسی کنار نخواهد رفت.

هرچند می توان احتمال دیگری را نیز در نظر گرفت و آن نیاز رئیسی به چهار میلیون رای جلیلی است. به هرحال نظرسنجی‌ها تا امروز نشانه خوبی برای جریان اصولگرایی نبوده و این نیاز احساس می‌شود که از تمامی منابع خود استفاده کنند و حامیان سعید جلیلی را به سمت خود بکشانند. هرچند واضح است که اگر توافق‌هایی در این جلسه خصوصی صورت نمی‌گرفت نه خبری از هشتک کاندیدای اصلح بود و نه می‌توانستند رای ۴ میلیونی جلیلی را به سمت خود بیاورند.

در مجموع واضح است که دیدار در سکوت خبری و پشت درهای بسته برای دستیابی به توافق‌هایی است که رئیسی به آنها نیاز دارد. این بار سعید جلیلی آمد شاید دفعه بعد محمدباقر قالیباف یک دیدار خصوص با تولیت آستان قدس داشته باشد. زیرا به هرحال هنوز مشخص نیست که رئیسی کاندیدای پوششی قالیباف است یا بالعکس!

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy