Wednesday, Apr 26, 2017

صفحه نخست » یک سؤال: چرا ایران اینقدر خطرناک است؟

000887di8_small.jpgکارولین رولانتز، کارشناس هلندی خاورمیانه از ایران می‌گوید

منبع: زمانه

در تهران هستم و هوا کمی از هلند بهتر است. در پارک زیبای لاله جوانان روی چمن نشسته‌اند و در حال گپ زدن هستند. نمی‌دانم کار شهرداری بوده یا انجمن مغازه‌داران که فاصله بین کاخ موزه گلستان و موزه پست، دورتادور درختان، گل‌های جعفری کاشته‌اند. توریست‌ها هم در خیابان‌ها پرسه می‌زنند. به ایران خوش آمدید، کشوری که حامی دولتی بزرگی است برای تروریسم.

البته این حرف‌های وزیر امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون است؛ کسی که هفته پیش ادعا کرده ایران به تعهدات جهانی خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده است. شاید فکر کرده باشید که ماجرا به رعایت تعهدات توافق هسته‌ای ختم شده، اما اینطور نیست. تیلرسون تا اینجا پیش رفته که گفته: «ایران با تحریک آمریکا، خاورمیانه و جهان را تهدید کرده است.» واشنگتن قرار است سه ماه آینده بررسی کند که اصولاً آیا برچیده شدن تحریم‌ها در راستای منافع امنیتی آمریکا بوده است.

در این میان از تحریم‌های تازه علیه ایران سخن می‌رود. کنگره آمریکا قصد دارد مانع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شود، در حالی که اوباما مجوز فروش آنها را صادر کرده بود. استدلال‌شان این است که ایرانی‌ها با این هواپیماها ممکن است اقدامات جنگی ترتیب دهند. در جریان هستید که ایرباس هم به علت قطعات آمریکایی‌ِ بخش‌هایی از هواپیما دیگر اجازه ندارد به ایران هواپیمای ایرباس بفروشد.

همچنین، کنگره می‌خواهد سپاه را در لیست تروریستی قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد تمام مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای برای ایران به باد فنا می‌رود. سپاه در این سال‌ها بخشی از اقتصاد ایران را به چنگ گرفته است. اگر کسی با یکی از این بی‌شمار شرکت‌های سپاه معامله کند، باید منتظر جریمه‌های کلان باشد.

چشم‌انداز این جریانات، تأثیری منفی بر تجارت بین‌المللی با ایران گذاشته است. شرکت‌های بزرگ نمی‌خواهند ریسک کنند که به خاطر معامله با ایران با آمریکا دربیفتند. افزون بر این، هنوز توافق هسته‌ای برای اقتصاد ایران نیز چندان ثمربخش نبوده است. بیکاری میان جوانان به ۳۰ درصد افزایش یافته است. دختران و پسرانی که در پارک لاله بر چمن‌ها نشسته بودند، احتمالاً بیکارند.

می‌خواهم دو سؤال مطرح کنم. پرسش اولم این است که چرا ایران، این کشور"جهان سومی!" برای آمریکا اینقدر خطرناک است؟ به نظر می‌رسد ایران حتی از گروه دولت اسلامی (داعش) هم برای آمریکا خطرناک‌تر است، زیرا به‌ندرت درباره این گروه تروریستی در واشنگتن صحبت می‌شود. کجاست آن برنامه دونالد ترامپ که دولت اسلامی را ریشه‌کن کند؟

شاید پاسخ شما این باشد که تصرف سفارت آمریکا توسط تعدادی از تندروهای ایران که حدود ۴۰ سال پیش رخ داد، دلیل این است که آمریکا ایران را خطری بزرگ برای خود می‌داند. اما پرسش اینجاست که چرا این سفارت‌گیری قدیمی تا این حد برای آمریکا تروما ایجاد کرده ولی سهم عربستان سعودی در حمله ۱۱ سپتامبر در آمریکا هیچ هراسی در دل آمریکا نیفکنده است؟

پرسش دوم من این است که اگر ایران تروریستی است، عربستان سعودی که مدارس و مساجد را از اندونزی تا هلند حمایت مالی می‌کند تا معتقدان مسلمان را رادیکال کند، تروریستی نیست؟

در حالی که تیلرسون از ایران یک شیطان بزرگ ساخته است، همکارش جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، عربستان سعودی را می‌ستاید که به تمام مسئولیت‌هایش به‌عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه خاورمیانه به‌خوبی عمل می‌کند. درست است! عربستان دو سال است که با بمبارانِ زیرساخت‌های یمن در حال انجام تعهداتش در منطقه است.

برای پرسش دوم پاسخ قاطعی ندارم. ممکن است فروش سودآور اسلحه در منطقه یکی از دلایل آن باشد. اما این را بدانید: رژیم ایران سرکوبگر است و از گروه‌ یا کشورهای کاملاً نامناسبی در خاورمیانه حمایت می‌کند. اما اینکه ایران برای جهان خطری بزرگ به‌شمار رود؟ من که فکر نمی‌کنم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy