Friday, Apr 28, 2017

صفحه نخست » مسدود شدن پخش زنده اینستاگرام در آستانه انتخابات

instagram-live011.jpgسرویس پخش زنده ویدئو در اینستاگرام از حدود ساعت سه بعدازظهر روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت ۹۶ در تهران مسدود شده و برای کاربران قابل استفاده نیست.

کمپین حقوق بشر در ایران با اعلام این خبر گفته است که یک منبع نزدیک به شرکت ارتباطات زیرساخت هم این موضوع را تأیید کرده است. او که خواسته است نامش فاش نشود گفته است که مسدودسازی پخش زنده در اپلیکیشن اینستاگرام بر اساس دستور مقام‌های قضایی صورت گرفته است.

اینستاگرام در ایران فیلتر نیست و کاربران زیادی در ایران از این اپلیکیشن استفاده شخصی و تجاری می‌کنند. فعالان ستادهای انتخاباتی به‌خصوص فعالان سیاسی و مدنی نزدیک به دولت حسن روحانی و کسانی که در ادبیات سیاسی ایران از آنان به عنوان اصلاح‌طلب یاد می‌شود، حضور پر‌رنگ‌تری در اینستاگرام دارند و در فاصله سه هفته مانده تا انتخابات، فیلتر سرویس پخش زنده اینستاگرام فعالیت این افراد و گروه‌ها را بیش از دیگر گروه‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ستاد انتخاباتی حسن روحانی با اعلام جدول پخش زنده برنامه‌های کاندیدای مورد حمایت خود بنا داشت تمام سخنرانی‌های فعالان سیاسی در ستاد‌های انتخاباتی را با استفاده از اینستاگرام (و توییتر) به صورت زنده پخش کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، اینستاگرام بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون کاربر در ایران دارد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات، اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای فیلتر قابلیت پخش زنده ویدئو در اینستاگرام وجود دارد یا نه، گفته بود که این مسأله با همراهی دستگاه‌های دیگر در حال بررسی‌ست.

واعظی اما روز شنبه ۲۴ بهمن ۹۴ گفته بود که دولت قصد ندارد شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام را فیلتر کند:

تحقیقات کمپین حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد سرویس پخش زنده اینستاگرام به همان روشی مسدود شده است که سرویس تماس صوتی تلگرام در هفته گذشته مسدود شد:

«هر دو اپلیکیشن برای برقرای ارتباط مستقیم از پروتکل UDP استفاده می‌کنند. سیستم فیلترینگ ایران پس از مشاهده درخواست UDP با تغییر دادن مسیر ترافیک شبکه عملاً ترافیک پخش زنده را به سمت سرورهای دیگری هدایت می‌کند که در نهایت منجر به خارج کردن ترافیک پخش زنده اینستاگرام از شبکه می‌شود.»

این مشکل برای دریافت ویدئو‌های ضبط شده (غیرزنده) ایجاد نمی‌شود چون اینستاگرام برای پخش این ویدئو‌ها از چنین پروتکلی استفاده نمی‌کند. بنابراین فقط ارسال ویدئو به صورت پخش مستقیم مسدود شده است.

کمپین حقوق بشر در ایران تأکید کرده است که مسدود شدن پخش زنده اینستاگرام از این نظر بسیار مهم است که در روز‌های اخیر فعالان سیاسی با استفاده از این امکان، انحصار رسانه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به چالش کشیده بودند چرا که بسیاری از فعالان سیاسی حاضر در پخش زنده اینستاگرام به صدا و سیما دعوت نمی‌شوند و از شرکت در برنامه‌های «رسانه ملی» محروم هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy