Saturday, Apr 29, 2017

صفحه نخست » هتاک ساحت امام رضا دستگیر شد

arrested.JPG

مجری مراسم افتتاحیه ستاد انتخاباتی حسن روحانی در ایلام بازداشت شد.

رادیو زمانه - به گزارش وب‌سایت‌های نزدیک به محافظه‌کاران در ایران، مجری برنامه آغاز به کار ستاد حسن روحانی در ایلام، رئیس‌جمهوری کنونی و نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به دلیل «توهین به امام رضا» بازداشت شد.

محمد رزم، رئیس کل دادگستری استان ایلام جمعه هشتم اردیبهشت گفت که سخنان این مجری «حاوی توهین به مقدسات و اهانت به ائمه معصومین و اهانت به ساحت مقدس امام رضا بود».

بر اساس ویدئویی که از این سخنان منتشر شده، مجری افتتاحیه نامه‌ای فرضی خطاب به علی بن رضا، امام هشتم شیعیان می‌خواند. حرم او در مشهد اکنون از سوی ابراهیم رئیسی، نامزد رقیب حسن روحانی و از اعضای «هیأت مرگ» در اعدام زندانیان سیاسی تابستان ۱۳۶۷ اداره می‌شود.

او در این نامه خطاب به امام هشتم شیعیان می‌گوید که «بگذار همین ابتدا از شما گله کنم. مگر شما فقط امام اصولگرایان هستید؟ پس ما اصلاح‌طلبان چه؟» و سپس با اشاره به فعالیت‌های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: « آقا رضا جان! از خوان گسترده شما فقط چند کیلو سیب‌زمینی آن هم به‌دست استان همجوارمان خوزستان رسید و ما ایلامی‌های محروم همان هم دشت نکردیم.»

پیش از این تولیت آستان قدس رضوی متهم شده بود که هدف از توزیع آرد و سیب‌زمینی رایگان از سوی این نهاد، جلب رأی طبقات فرودست‌تر به نفع رئیسی در انتخابات است.

رئیس کل دادگستری ایلام توضیح داده‌است که مجری بازداشت‌شده «اهل شهرستان ایوان غرب است» و پس از احضار از سوی دادسرا «به نزدیکی شهر مهران متواری شده‌است.» او گفته که «سربازان گمنام امام زمان»، نامی در اشاره به نیروهای ویژه امنیتی ایران صبح جمعه این مجری را بازداشت کرده‌اند.

برخی از سایت‌های محافظه‌کاران تندرو و انصار حزب‌الله نیز تصویری از او در کنار محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در دوران اصلاحات منتشر کرده‌اند. از هویت این فرد بازداشت‌شده هنوز گزارشی منتشر نشده‌است.

چگونه طنز انتخاباتی ستاد روحانی در ایلام جنجال به پا کرد

رادیوفردا - طنز انتخاباتی ستاد حسن روحانی در ایلام خطاب امام هشتم شیعیان، منجر به اعلام یک روز عزای عمومی در این استان و واکنش اعتراضی چند مرجع تقلید شد. در تازه‌ترین خبر دادگستری ایلام از بازداشت یک نفر در این رابطه خبر داده است.

در آئین افتتاح ستاد انتخاباتی حسن روحانی در ایلام که دو روز پیش برگزار شده بود٬ در متنی طنز‌آمیز از امام هشتم شیعیان به خاطر اینکه فقط امام «اصول‌گرایان» است و امام «اصلاح‌طلبان» نیست٬ «گلایه» شده بود.

در این متن همچنین انتقاد‌های غیرمستقیم تندی از ابراهیم رئیسی٬ تولیت آستان قدس رضوی در «استفاده» از امکانات این آستان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

قرائت این متن که به گزارش رسانه‌های محلی توسط علی‌محمد محمدی رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در شهر «ایوان» ایلام صورت گرفته، با واکنش برخی مراجع تقلید٬ فرمانده سپاه استان و محافظه‌کاران مواجه شد.

این رسانه‌ها گزارش کرده‌اند شدت اعتراض‌ها به این برنامه به اندازه‌ای بود که دادستان استان ایلام حکم جلب این عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی را صادر کرد.

ساعتی پس از انتشار این گزارش‌ها، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، به نقل از رئیس دادگستری استان ایلام، از بازداشت یک نفر در ارتباط با این موضوع توسط مأموران امنیتی خبر داد.

این خبرگزاری فرد بازداشت شده را مجری برنامه افتتاح ستاد استانی یکی از نامزدها معرفی کرد و نوشت: «این فرد که اهل شهرستان ایوان غرب است در مراسم افتتاح ... نامه‌‌ای را قرائت می‌کند که حاوی توهین به مقدسات و اهانت به ائمه معصومین و اهانت به ساحت مقدس امام رضا بود».

اعتراض‌ها؛ از امامان جمعه ایلام تا مراجع تقلید قم

آن طور که رسانه‌های گزارش کرده‌اند امام جمعه ایلام در واکنش به این موضوع یک روز عزای عمومی اعلام کرده است.

محمدنقی لطفی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان ایلام، همچنین با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ «اهانت» به امام هشتم شیعیان از سوی افرادی که آنها را «فتنه‌گران کور دل و منافقان زمان» نامیده٬ تسلیت گفته است.

آقای لطفی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ایلام گفته است که «توهین و اهانت به ارزش‌های دینی و انقلابی توسط اصلاح‌طلبان و حامیان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب، یکی از سیاست‌های راهبردی آنان و الهام‌گیری از اربابان خارجی است».

امامان جمعه برخی دیگر از شهر‌های استان ایلام نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار برخورد با «هتاکان» شده‌اند.

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم نیز در بیانیه‌ای که در همین رابطه منتشر کرده٬ خواستار مجازات فرد «خبیثی» شده که به گفته وی باعث شده «مقام والای امامت به سخریه کشیده» شود.

محمد‌علی علوی گرگانی دیگر مرجع شیعه مقیم قم هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که «اهانت به امامان معصوم به بهانه‌ بازی‌های سیاسی یا آزادی بیان یا هر بهانه دیگری اثری جز قداست‌زدایی از ساحت پاک آن معصومین ندارد.»

صادق حسینی٬ فرمانده سپاه استان ایلام هم با صدور اطلاعیه‌ای از قوه قضائیه خواسته که «با شخص خاطی و عوامل احتمالی پشت پرده برخورد قانونی» کنند.

معاونت امر به معروف و نهی از منکر «مؤتلفه اسلامی» استان ایلام٬ «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» در استان ایلام و شورای بسیج رسانه استان ایلام هم هر یک با صدور بیانیه‌‌های جداگانه‌ای٬ آنچه «هتاکی» به «ساحت» امام هشتم شیعیان نامیده‌اند را محکوم کرده‌اند.

همزمان محمد شریعتمداری٬ رئیس ستاد انتخاباتی روحانی نیز با انتشار نامه‌ای از وقوع این حادثه ابراز تأسف کرده و «هر گونه سوء استفاده سیاسى از این رخداد» را محکوم کرده است.

آقای شریعتمداری در نامه خود که خطاب به رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استان ایلام نوشته٬ «قرائت متن دور از شئون مذهبی در افتتاحیه ستاد انتخاباتی استان ایلام» را «دور از شئون مذهبی» دانسته است.

او در نامه خود با پذیرش این موضوع که قرائت چنین متنی منجر به «جریحه‌دار شدن احساسات برخى علما و متدینین نیز شده»٬ خواستار «برخورد فوری» با «فرد خاطی» شده و نوشته باید «از هرگونه فعالیت احتمالی وى در ستاد جلوگیرى به عمل آید».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy