Monday, May 1, 2017

صفحه نخست » ورود غافلگیرانه یاران لاریجانی به اردوی روحانی

y47982z_small.jpgدیروز، اصولگرایانی که میان ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دودل بودند با ظهور جبهه‌ای جدید در این اردوگاه غافلگیر شدند. جبهه اصولگرایان اعتدالی که پیش از این بهروز نعمتی در گفت و گو با ایران خبر تشکیل آن را داده بود. بدنه جبهه جدید محل تأمل بسیار است؛ چه بخش اصلی این گروه نزدیکان فکری و سیاسی علی لاریجانی رئیس اصولگرای مجلس دهم هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از تیک، بهروز نعمتی، دبیرکل جبهه اصولگرایان میانه‌رو، یکی از کسانی است که در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، از فهرست ائتلاف «امید» وارد پارلمان شد. همان ائتلافی که در انتخابات اخیر مجلس، اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو حامی دولت را همپیمان کرد تا به پارلمان‌نشینی ۱۲ ساله اصولگرایان خاتمه دهد. کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر راه یافته به پارلمان از فهرست «امید» هم در جرگه جبهه جدید برای پیروزی حسن روحانی تلاش می‌کند. چهره‌هایی که به دلیل قرابت با علی لاریجانی، سایه او را بر سر جبهه جدید پررنگ‌تر می‌کند. سایه‌ای که نشان می‌دهد ائتلاف نانوشته میان اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو که نطفه‌اش در خرداد سال ۹۲ بسته شد، حالا قوام یافته و سه ضلعی اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اصولگرایان اعتدالی را در حمایت حسن روحانی تشکیل داده است.نخست اینکه اصولگرایان اعم از ائتلافی و غیر ائتلافی دو هفته مانده به انتخابات، تشکیلات متمرکزی بر سر حمایت از گزینه واحد ندارند. تمام تلاش‌های چند ساله و چندماهه اصولگرایان منتقد و مخالف دولت که مصمم به تغییر رئیس جمهوری هستند، تاکنون به حضور سه نامزد در صحنه انتخابات منجر شده است که علی‌الظاهر تمایلی به کنار کشیدن به نفع همدیگر ندارند.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب» موسوم به «جمنا» که ساز و کار طویلی برای رسیدن به نامزد نهایی تدارک دیده بود نیز فعلاً میان قالیباف و رئیسی مردد ایستاده و منتظر است ببیند تا کدام نامزد، توان رأی‌آوری بالاتری خواهد داشت. رویه‌ای که نشان می‌دهد این تشکل اصلاً به توان «رأی‌سازی» خود امیدوار نیست و قافیه را به خود قالیباف و رئیسی واگذار کرده و منتظر است بعد از اتمام فرصت تبلیغاتی، نامزدی که نگاه‌ها و آرای کمتری به خود معطوف کرده است را راضی کند به نفع دیگری انصراف بدهد.
در چنین شرایطی جبهه جدید میان اصولگرایان، حتماً شرایط را برای ائتلاف اصولگرایان دشوار خواهد کرد؛ چرا که اولاً تکلیف این گروه مشخص است و می‌داند نامزد تحت‌الحمایه‌اش کیست؛ دوم اینکه اصولگرایان پرشماری هستند که می‌خواهند ضمن حفظ هویت سیاسی خود، گزینه‌ای فراتر از رئیسی و قالیباف را انتخاب کنند و دست آخر اینکه جبهه جدید اصولگرایان، از حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نیز برخوردار خواهد بود.اصولگرایان ائتلافی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انتخابات مجلس سال ۹۴، میدان و نتیجه را به این ائتلاف سه گانه واگذار کرده‌اند و هنوز نتیجه ۳۰ به هیچ در تهران، از خاطر آنها نرفته است. بخصوص که حالا چهره های نزدیک به علی لاریجانی در رأس این تشکل قرار دارند. نکته قابل تأمل اینجاست که به اعتقاد ناظران، حمایت اصولگرایان اعتدالی به رهبری رئیس مجلس از روحانی، بیش از آن که «سیاسی» باشد، «ملی» است. رئیس مجلس که هیچ گاه همسویی با دولت حسن روحانی را کتمان نکرده است، شیوه او در کشورداری را می‌پسندد و بر همین اساس در روزهای گذشته نسبت به تبعات شعارهای ناپخته و فاقد کارشناسی نامزدهای اصولگرا، هشدار داده است.گام سوم اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو، فارغ از نتیجه‌ای که در انتخابات پیش رو به دست خواهد آورد، پررنگ‌تر کردن خطوط جدید آرایش سیاسی است؛ خطوطی که سعی دارد به جای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، مرز میان اعتدال و تندروی را پررنگ‌تر کند.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy