Thursday, May 4, 2017

صفحه نخست » توافق ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه

zc25285996_small.jpgدویچه وله - نمایندگان ایران، ترکیه و روسیه در نشستی در قراقستان و با حضور نماینده سازمان ملل و ایالات متحده، برای ایجاد مناطق امن در سوریه به‌توافق رسیدند. بخشی از اپوزیسیون سوریه به نشانه اعتراض به ایران، سالن مذاکره را ترک کردند.

روز پنجشنبه (۴ مه / ۱۴ اردیبهشت) ایران، روسیه و ترکیه در نشستی در آستانه، پایتخت قزاقستان، یادداشت تفاهمی برای ایجاد چهار منطقه امن در سوریه امضا کردند. در این نشست هیات‌های نمایندگی دولت و اپوزیسیون سوریه و همچنین اشتفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، وزیر امور خارجه قزاقستان و ناظری از ایالات متحده حضور داشته‌اند.

بر اساس یادداشت تفاهم امضاشده، نقشه ایجاد "مناطق امن" در سوریه تا ۲۲ مه (اول خرداد) تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، برای تعیین این مناطق کارگروهی طی پنج روز تشکیل می‌شود. ایسنا نوشت: «این کارگروه مامور ترسیم مرزهای مناطق خلع سلاح، بخش‌های تنش، بخش‌های امن و حل و فصل مسائل فنی مربوط به اجرای سند (یادداشت) خواهند بود.»

غیرت عبدالرحمانوف، وزیر امور خارجه قزاقستان، ضمن بیان اینکه نشست آستانه با روند مذاکرات صلح در ژنو مغایرتی ندارد، تاکید نمود که: «ادامه تنش در سوریه به نفع هیچ کس نیست.»

خبرگزاری آلمان گزارش داد که بخشی از اپوزیسیون سوریه با شرکت ایران در این نشست مخالف بوده و به نشانه اعتراض، محل مذاکره را ترک کرده است.

یحیی العریدی، یکی از مخالفان، گفته است: «ایران و سوریه معمولا چیزی می‌گویند اما طور دیگری عمل می‌کنند». به اعتقاد او، ایران صلاحیت شرکت در چنین نشست‌هایی را ندارد.

پیش‌تر گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوریه در بیانیه‌ای از روسیه خواسته بودند، پیش از ایجاد "مناطق امن" حمله‌های هوایی خود در سوریه را متوقف کند.

آخرین تلاش‌ها برای ایجاد "مناطق امن"

از مدت‌ها پیش ایجاد "مناطق امن" در سوریه مورد بحث بوده ولی تاکنون گام چشمگیری در این زمینه برداشته نشده بود.

یکی از سیاستمدارانی که در این راستا تلاش کرده، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است. او در دیدار اخیر خود از مسکو و ریاض، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و مقامات عربستان سعودی در این باره گفت‌وگو کرد.

پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در ملاقات روز چهارشنبه (۳ مه) خود، عزمشان برای ایجاد "مناطق امن" در سوریه را اعلام کردند.

رئیس جمهوری روسیه گفته است که با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ نیز در این باره صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان قرار است که "مناطق امن" در سراسر استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های لاذقیه، حلب، حما، حمص، درعا و دمشق ایجاد شوند.

گفته می‌شود که دور بعدی مذاکرات آستانه اواسط ژوئیه برگزار خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy