Monday, May 8, 2017

صفحه نخست » شاهپور غلامرضا پهلوی فرزند رضا شاه در سن ۹۴ سالگی درگذشت

A5jjj56_small.jpgبی بی سی - غلامرضا پهلوی، آخرین فرزند بازمانده از رضاشاه پهلوی در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان آمریکایی پاریس به علت کهولت سن درگذشت.

او تنها فرزند رضا شاه و توران امیرسلیمانی سومین همسر او بود. قمرالملوک (توران) امیر سلیمانی، مادر او از خانواده‌های برجسته قاجار و دخترخاله وثوق‌الدوله، بود و مدتی بعد از تولد غلامرضا پهلوی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۲، "به دلایل سیاسی" از رضا شاه جدا شد. در آن زمان رضا شاه وزیر جنگ بود و دو سال بعد شاه شد.

غلامرضا تا یازده سالگی به زندگی با مادرش ادامه داد اما با برادرانش در کاخ سلطنتی به مدرسه می‌رفت.

او با سه برادرش، عبدالرضا، احمدرضا و محمودرضا، برای تحصیل به همان مدرسه‌ای در سوییس فرستاده شد که محمدرضا و علیرضا پهلوی هم در آن مشغول تحصیل بودند.

دو سال بعد هر چهار برادر به تهران برگشتند و به دبیرستان نظام رفتند.

پس از آنکه رضاشاه سلطنت را به محمدرضا واگذار کرد و به تبعید رفت، او و برادرانش همراه پدر به جزیره موریس و ژوهانسبورگ رفتند و تا زمان درگذشت رضا شاه با او بودند. غلامرضا پهلوی برای تشییع جنازه رضا شاه به قاهره رفت، جایی که مادرش هم به او پیوست و سه ماه پیش او ماند.

غلامرضا پهلوی، از آنجا به آمریکا رفت و دو سال در دانشگاه پرینستون درس خواند. بعد دوباره به ایران و نزد مادرش رفت و وارد دانشکده افسری شد.

او بعد به درخواست برادرش علیرضا که رییس کمیته ملی المپیک ایران بود، سرپرست کاروان ایران در المپیک هلسینکی شد و بعد برای دوره آموزش نظامی تانک به آمریکا رفت.

پس از درگذشت علیرضا پهلوی رییس کمیته ملی المپیک ایران، غلامرضا جای برادرش را گرفت و در هفت المپیک و جام جهانی آرژانتین مشارکت داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy