Saturday, May 13, 2017

صفحه نخست » تصویر فهرستی که قالیباف از اموال خود منتشر کرد

محمدباقر قالیباف فهرستی از اموال خود، همسر و یکی از پسرانش را در کانال خود منتشر کرد.

5188f8f8f8.jpg

آمادگی قالیباف برای «معاوضه اموال خانواده‌اش با نصف خانه حسن روحانی»

رادیو فردا - اعضای خانواده آیت‌الله منتظری، قائم مقام اولین رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده حمایت کردند.

در همین روز محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی را به عدم شفافیت مالی متهم کرد و گفت که حاضر است همه اموال خود و خانواده‌اش را با نصف خانه آقای روحانی معاوضه کند.

هشت روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری موج تبلیغات کاندیداها و حمایت برخی چهره‌ها و جریانات سیاسی از آنها ادامه دارد که آخرین آنها اعلام حمایت بیت آیت‌الله منتظری از رئیس‌جمهوری کنونی است.

در بیانیه بیت آیت‌الله منتظری آمده است: «انتخابات در دوره کنونی، انتخابی ساده بین دو یا چند فرد نیست؛ انتخاب بین دو اندیشه و کردار کاملاً متفاوت است. انتخاب بین صلح و همزیستی در عرصه بین الملل با حفظ عزت جمهورى اسلامى است یا ماجراجویی و دشمن تراشى در عرصه خارجى و سلب آزادى‌هاى مصرح در قانون اساسى در عرصه داخلى».

پیش از این، احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری، کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را «توهین به ملت» خوانده بود. ابراهیم رئیسی عضو هیات چهار نفره اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود. آیت‌الله منتظری آن زمان به مخالفت با این اعدام‌های بدون محاکمه پرداخت و در جلسه‌ای با اعضای این هیات چهار نفره، آنها را «جنایتکاران تاریخ» خواند.

بیت آیت‌الله منتظری سال گذشته فایل صوتی این جلسه را منتشر کرد که به محاکمه احمد منتظری در دادگاه روحانیت انجامید. اما این همه در مجموع مانع از کاندیداتوری آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نشد.

هشدار خانواده محمد بهشتی به رئیسی

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای را از خانواده محمد بهشتی منتشر کرد که در آن اشارات تندی به ابراهیم رئیسی دارد. در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی از او به عنوان «مشابه بهشتی» یا «یادگار بهشتی» نام برده شده، اما خانواده آقای بهشتی این امر را «سوءاستفاده ابزاری و فردی» از وی خوانده‌اند.

بیانیه خانواده بهشتی می‌گوید: «آفت این انقلاب اسلامى این است که دچار بازیگرانى باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزى را دکان کنند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست!»

این بیانیه می‌افزاید: «هنوز مردم شریف ایران از یاد نبرده‌اند که جریانی که با جعل عنوان از شهید والامقام رجایی تصدی امور مملکت را در دست گرفت، چگونه قطار انقلاب را که در مسیر رشد و شکوفایی در حرکت بود از ریل خارج نمود و چه خسارات گسترده ای را بر این کشور تحمیل کرد».

محمد بهشتی از روحانیون سرشناس در جریان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود، نخستین رییس دیوان عالی کشور پس از انقلاب، نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رییس مجلس خبرگان قانون اساسی. وی روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در جریان یک بمبگذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد.

اصول‌گرایان پیش از این از محمود احمدی‌نژاد به عنوان رجایی دیگر نام می‌بردند. محمدعلی رجایی هم دومین رئیس‌جمهوری ایران بود که هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ با انفجار بمب ترور شد.

قالیباف: چرا روحانی لیست اموالش را منتشر نمی‌کند؟

در همین حال، خبرگزاری مهر اظهارات محمدباقر قالیباف در روز پنج‌شنبه را بازتاب داده که گفته است: «من فقط یک پیشنهاد ساده دادم که کاندیداها بیایند لیست اموال‌شان را به مردم اعلام کنند نمی‌دانم این پیشنهاد ساده چه بود که این‌قدر سروصدا کردند».

وی در ادامه اظهار داشت: «آقایان ظاهراً خیلی نگران شده‌اند اما اگر واقعاً ادعای شفاف‌سازی دارند، به‌جای اینکه بیایند با استندآپ‌های سیاسی این حرف روشن را به حاشیه ببرند، لیست اموال‌شان را به مردم اعلام کنند. بنده هم روز جمعه لیست اموالم را اعلام خواهم کرد آن‌وقت معلوم خواهد شد چقدر ضرر خواهند کرد... چون می‌دانم آقای روحانی حاضر نیستند لیست اموال‌شان را اعلام کنند و به همین دلیل مسائل شفاف نمی‌شود، اعلام آمادگی می‌کنم منزل مسکونی و همه اموال نه‌تنها خودم بلکه همه خانواده‌ام را فقط با نصف منزل آقای روحانی عوض کنم».

وی به ارزش خانه رییس‌جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای نکرده است.

در واکنش به خواسته آقای قالیباف برای انتشار فهرست اموال کاندیداها، حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی گفته بود که «مسئولان قوه مجریه مطابق قانون اموال خودشان را به قوه قضائیه اعلام کرده‌اند و حالا امیدوار هستیم این قانون شامل سایر مسئولان از جمله شهرداران نیز بشود».

پیشتر نیز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، و عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی، اعلام آمادگی کرده بودند که به «محضر» رفته و تمام اموال خود را با دارایی‌های محمدباقر قالیباف معاوضه کنند. کمپین این دو به «کمپین محضر» معروف شده است.

شهردار تهران به این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

از دیگر نامزدهای انتخابات

مصطفی میرسلیم، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، که از طرف جمعیت موتلفه نامزد انتخابات شده است نیز روز پنج‌شنبه گفت که می‌خواهد حقوق اجراء نشده مردم را محقق کند، از جمله شغل، مسکن و تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی.

ابراهیم رئیسی هم در جمع حامیان خود خاطره‌ای از سفر به آفریقا تعریف کرده و گفته که یکی از دوستان نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی، به او اطمینان داده که «بهترین قانون اساسی جهان» را جمهوری اسلامی دارد «چرا که هم آرمان‌های الهی و هم رای مردم در آن مورد توجه قرار گرفته است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy