Wednesday, May 17, 2017

صفحه نخست » اختلاف نظر شورای نگهبان با دولت بر سر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

Abbasali_Kadkhodaei.jpgزمانه ـ بین وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر چگونگی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختلاف نظر افتاده است. وزیر کشور گفته بود نتایج شمارش آراء در زمان کوتاه اعلام می‌شود اما سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید نتایج همچون دوره‌های قبل به‌تدریج اعلام خواهد شد.

نظر وزارت کشور و شورای نگهبان درباره چگونگی اعلام نتایج انتخابات روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت به‌فاصله کوتاهی از هم بیان شد.

ابتدا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نشست خبری خود از اعلام زود و سریع نتایج انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

رحمانی فضلی اعلام نتایج به‌صورت تدریجی در دوره‌های قبلی را با مشکلاتی همراه دانست و گفت: "جابه‌جایی آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوء تفاهم و گمانه‌زنی ایجاد می‌کرد" از این رو تصمیم گرفته شده که "آمار پس از شمارش نهایی به‌صورت یک‌باره اعلام شود".

اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به سخنان وزیر کشور پیرامون گفت: "پیشنهاد ما این است که گزارش‌ها و نتایج شمارش آراء به‌تدریج برای مردم اعلام شود."

کدخدایی افزود: "اگرچه اعلام اولیه نتایج شمارش آراء بر عهده وزیر کشور است، اما پیشنهاد ما این است و سعی می‌کنیم رایزنی‌هایی با وزارت کشور در این‌باره صورت گیرد تا همین اتفاق هم بیفتد."

وزیر کشور در مورد مشکلات اعلام تدریجی نتایج انتخابات در دوره‌های قبل به‌عنوان مثال گفته بود که "آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگر ۷۰، ۸۰ درصد بیشتر بود اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رأی بیشتری کسب می‌کردند" و همین در نتایج انتخابات شبهه ایجاد می‌کرد.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ سرعت شمارش ۴۰ میلیون رأی کاغذی، تنها طی چند ساعت، از عوامل تردید برانگیزِ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نتایج قطعی انتخابات یک روز بعد از برگزاری، یعنی در ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ اعلام شد.

در این دوره ۷۲٫۷ درصد واجدان شرایط شرکت کردند و حسن روحانی با ۵۰٫۷۱ درصد کل آرا به عنوان رئیس جمهوری ایران برگزیده شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy