Thursday, May 18, 2017

صفحه نخست » تحریم ۹ شرکت آمریکایی توسط ایران در پاسخ به تحریم‌های تازه موشکی در دولت ترامپ

Iran_USA.jpgزمانه ـ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مجدداً تمدید کرد اما ۷ فرد و شرکت ایرانی و چینی را برای حمایت از برنامه موشک‌های بالستیک ایران به لیست تحریم‌ها اضافه کرد. در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۹ شرکت و فرد آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش «رویترز»، دونالد ترامپ،رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۷ اردیبهشت/ ۱۷ مه تحریم‌هایی را که بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی لغو شده بودند، تمدید کرد.

به‌موجب فرمان ترامپ، لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به مدت ۱۲۰ روز و برخی دیگر از این تحریم‌ها به مدت ۱۸۰ روز تمدید می‌شود.

در همان حال، همزمان با این اقدام ترامپ، در بیانیه‌ای وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور جداگانه اعلام کرد که ۷ شخص و نهاد را به دلیل حمایت از برنامه موشک‌های بالستیک ایران، تحریم اقتصادی کرده است. کسانی که تحریم شده‌اند دو مقام ارشد دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی، یک مرد چینی و سه شرکت چینی هستند.

بارک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین و کنگره آمریکا در هنگام مذاکرات برجام در مورد تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده این قرار را گذاشتند که هر ۹۰ روز یک بار وزارت خارجه آمریکا میزان پایبندی ایران به تعهدات برجام را بسنجد و به کنگره گزارش دهد.

ریاست جمهوری آمریکا تنها در صورت تعهد ایران به برجام و موافقت کنگره، هر ۹۰ روز یک بار تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند.

این اولین بار است که دونالد ترامپ لغو تحریم‌ها را تمدید می‌کند.

ریکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ۱۸ آوریل تأیید کرده بود که ایران به تعهدات برجام وفادار بوده است. همچنین گفته بود که در ماه مه ترامپ لغو تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد.

با این حال تیلرسون در گزارش یاد شده نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و «نقش ایران به‌عنوان یک کشور حامی تروریسم» ابراز نگرانی کرده بود. همچنین گفته بود آمریکا برجام را مجدداً بررسی می‌کند. این امر به گمانه‌زنی‌هایی در مورد تمدید لغو تحریم‌ها دامن زده بود.

فشار به ایران برای برنامه موشک‌های بالستیک در صدر اولویت‌های کابینه ترامپ قرار دارد. تحریم‌های روز ۲۷ اردیبهشت، دومین سری از تحریم‌ها هستند که وزارت خزانه‌داری دونالد ترامپ علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران وضع می‌کند.

آمریکا اول فروردین سال جاری هم ۳۰ فرد، نهاد و شرکت مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را به لیست تحریم‌ها افزوده بود.

مقابله به مثل ایران: تحریم ۹ فرد و شرکت آمریکایی

در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۲۸ اردیبهشت در بیانیه‌ای نوشت:

«جمهوری اسلامی ایران سوءنیت دولت آمریکا در تلاش برای کاهش آثار مثبت اجرای تعهدات برجامی آن کشور با افزودن افراد حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های فرامرزی یک‌جانبه و غیرقانونی آن کشور را محکوم نموده و آن را غیرقابل قبول و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل می‌داند.»

وزارت خارجه ایران همچنین نوشته است که «به ‌عنوان عمل متقابل» ۹ فرد و شرکت آمریکایی را تحریم می‌کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی مدعی شده که این افراد و شرکت‌ها «در نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی از طریق مشارکت و معاونت مستقیم یا غیرمستقیم در ارتکاب جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در فلسطین» نقش داشته‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی نام این افراد یا شرکت‌های تحریم‌شده نیامده است.

از سال ۱۳۹۴ آمریکا، ایران را متهم کرده که در پی دستیابی به موشک‌های بالستیک با توان حمل سلاح‌های هسته‌ای است. این اتهام را ایران همواره رد کرده است. رزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران در حین مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که به طور سربسته مطرح شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy