Thursday, May 25, 2017

صفحه نخست » شرایط جدید برای اخذ گواهینامه رانندگی در ایران سخت تر می شود

y35zzzoz55-small.jpgدویچه وله - بزودی دستورالعمل‌های ویژه و جدیدی به همه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی ابلاغ خواهد شد. مقررات جدید شامل افرادی می‌شود که قرار است از اول تیر ۹۶ گواهینامه بگیرند. مقررات جدید "تصدیق‌دار شدن" را سخت‌تر کرده است.

گرفتن گواهینامه در هر کشوری شرایط خاص و مقررات ویژه‌ای دارد. در آلمان که "فرهنگ رانندگی" سابقه‌ای طولانی دارد، افراد حق دارند برای اخذ گواهینامه در ۱۶ سالگی ثبت نام کنند. آنها ولی مجبورند تا ۱۷ سالگی صبر کنند و تازه بعد از ۱۷ سالگی به مدت یک سال آن هم با همراهی دارندگان گواهینامه رانندگی کنند. طبق مقررات آلمان نوگواهینامه‌ها از ۱۸ سالگی اجازه دارند به تنهایی رانندگی کنند.

در ایران هم شرایط و مقررات ویژه‌ای وجود دارد. مسئولان اکنون می‌گویند شرایط ویژه‌ای برای اخذ گواهینامه وضع شده است تا از تصادفات فوتی و جرحی جلوگیری شود.

اعمال محدودیت‌های تازه برای نوگواهینامه‌ها

خبرگزاری مهر (۴ خرداد/ ۲۵ مه) در رابطه با تغییرات و مقررات جدید می‌نویسد در گرفتن گواهینامه یک "خانه تکانی اساسی" رخ داده و نوگواهینامه‌ها علاوه بر آموزش‌های ویژه با محدودیت‌هایی هم روبه‌رو خواهند بود تا کم‌تر شاهد بروز حوادث راهنمایی و رانندگی باشیم.

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی می‌گوید محدودیت‌ها شامل افرادی است که گواهینامه پایه سوم را دریافت می‌کنند.

به گفته رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از اول تیر ۹۶ رانندگانی که به تازگی گواهینامه گرفته‌اند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی را ندارند و باید یک نفر که دارای گواهینامه پایه دوم یا سوم است در کنار آنان بنشیند. البته این فرد باید بیش از یک سال از دریافت گواهینامه‌اش گذشته باشد.

طبق مقررات جدید نوگواهینامه‌ها از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح هم حق رانندگی ندارند.

این افراد تا یک سال هم حق رانندگی در خارج از شهر را ندارند مگر اینکه مسافت طی شده تا ۲۵ کیلومتر در بزرگراهای شهرها باشد.

طبق مقررات جدید علامت اخطاری راننده مبتدی باید در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود.

گر راننده مبتدی از اول تیر ۹۶ دچار تصادف رانندگی حادثه‌ساز شود یا در تصادفات مقصر شناخته شود گواهینامه‌اش، ضبط و به محل سکونت راننده ظرف یک هفته ارسال می‌شود. راننده نیز موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهینامه مراجعه کند تا توسط پلیس مجددا به آموزشگاه‌های رانندگی معرفی شود.

راننده مبتدی مقصر مجبور است دوباره دوره تئوری و عملی را بگذارند. گواهینامه زمانی به این افراد تحویل داده خواهد شد که ۲۴ ساعت عملی و ۱۶ ساعت تئوری را دوباره طی کرده باشند.

شرایط اخذ گواهینامه موتور سیکلت

کسانی که گواهینامه موتورسیکلت جدید دریافت می‌کنند هم حق ندارند از موتورهای با ظرفیت بیش از ۱۲۵ سی سی استفاده کنند و از ۲۲ شب تا ۵ صبح هم نمی‌توانند رانندگی کنند.

آنها تنها می‌توانند در درون شهر رفت و آمد کرده یا حداکثر تا ۲۵ کیلومتر از خارج از شهر مجاز به رانندگی هستند.

به نوشته خبرگزاری مهر این طرح به مدت یک سال از ماه آینده اجرا می‌شود و نیازمند دستورالعمل اجرایی است و باید به آموزشگاه‌ها و مراکز راهنمایی و رانندگی ابلاغ شود.

تغییرات جدید شامل بخش تئوری هم می‌شود و قرار است آزمون گواهینامه رانندگی در ایران نیز به زودی مانند کنکور، متمرکز و مکانیزه شود تا امکان تقلب در آن به حداقل برسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy