Wednesday, Jun 7, 2017

صفحه نخست » حملات تهران؛ شاهدان عینی چه می‌گویند

Mznb5445232h-small.jpgبی بی سی - صبح امروز چهارشنبه ۱۷ خرداد مهاجمان مسلح به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کردند. در این حملات دست کم ۱۲ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند. روایت دو شاهد عینی را که مشاهدات خود را برای ‌بی‌سی‌سی فرستاده‌اند بخوانید. (بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید روایت شاهدان نیست.)

من زمان حمله تروریستی حرم بودم کناربانک کشاورزی که دو نفر مرد و یک نفر زن سراسیمه به سمت مسافران و زائرانی که در زیر سایه آلاچیق‌ها و درخت‌ها نشسته بودند و استراحت می‌کردند، شروع کردند به تیراندازی چشم‌بسته که من از راهروی کنار بانک فرارکردم.

ماموران کلانتری صحن رامطلع کردم. آنها نیز فورا با یگان‌های امنیتی تماس گرفتند تا بعد از ۱۰ دقیقه حرم را محاصره کردند. آن خانم که دید در محاصره ماموران کلانتری گیر افتاده شروع کرد به سمتشان تیراندازی کردن که سه نفر را زخمی کرد و نارنجک‌هایی که به کمرش بسته بود را منفجرکرد. یکی دیگر هم داد می‌زد الله اکبر به سمت درب ورودی غربی حرم رفت تا خودش را به جمع تلاوت‌کنندگان قرآن برساند که مامورین کلانتری به سمتش شلیک کردند و تیر به سرش خورد. یک نفر دیگر هم به سمت زیرگذر شمالی حرم رفت و مردم را به رگبار بست وهمه ما دراز کشیده بودیم. یک باغبان از ناحیه گردنش تیرخورد. خیلی‌ها زخمی شدند. یک خانم جوان هم تیر به قفسه سینه‌اش خورده بود.

آخرین نفر به سمت دروازه شمالی فرارکرد درحالی که به سمت مردم تیراندازی می‌کرد داد می‌زد "زودباش زودباش بهم برسون". انگار به جز آن ۳ نفر افراد دیگری هم خارج از حرم بودند که کمکشان کنند که گمان می‌کنم راه ارتباطشان اززیرگذری بود که به سمت دادسرای آفتاب وصل می‌شود. بعد ماموران امنیتی آمدند مردم رابه داخل باجه‌ها و غرفه‌های طبقه دوم ساختمان‌های اطراف حرم بردند تا یک ساعت و نیم سروصداها خوابیده بود ولی ازساعت ۱۴ دوباره ازهمان ضلع شمالی تیراندازی‌ها شروع شد.

روایت یک شاهد عینی از حمله به ساختمان مجلس ایران:

من امروز توی مجلس بودم و می‌خواستم با نماینده‌ها صحبت کنم. اولین صدای تیراندازی را از درب ورودی مجلس شنیدم. سه مرحله نگهبانی تا ورود به ساختمان اصلی مجلس وجود دارد که احتمالا نگهبان‌ها و سربازانی که از مجلس در این سه قسمت محافظت می‌کردند، کشته شدند.

من در حیاط مجلس بودم و می‌خواستم از درب نگهبانی دوم رد شوم که پس از شنیدن اولین صداهای گلوله خودم را مخفی کردم. تا آنجا که من یادم است تروریست‌ها هشت نفر بودند. بعد از وارد شدن به درب نگهبانی دوم دوباره صداهای شلیک شنیده شد که احتمالا نگهبان‌های درب دوم را کشتند.

واقعا خدا را شکر می‌کنم که سالمم ولی عمق فاجعه بیشتر از این حرف‌هاست. احساس می‌کنم خیلی حساب شده نبود چون حتی توی حیاط مجلس هم یک کم سردرگم بودند و نمی‌دانستند که باید از کدام طرف بروند.

روایت یک نماینده مجلس:

علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس در کانال تلگرام خود نوشته: "برخی صحنه‌ها را روایت می‌کنم تا فضای داخلی صحن تا حدی قابل تصور شود. ورود ناگهانی و سراسیمه آقای کورش کرم‌پور، نماینده فیروزآباد با لباس بهم ریخته که لکه خون روی پیراهنش بود نشان از حضور وی در صحنه و مقابله وی با تروریست‌ها را داشت. با اسلحه‌ای همراه وارد صحن شد. بنا به روایت خودش، برای دلجویی از تجمع مالباختگان موسسه کاسپین و حضور در جمع آنها به بیرون صحن رفته بود که با درگیری و صحنه‌های وحشتناک سبعیت تروریست‌ها مواجه می‌شود."

او ادامه داده: "در صحن، آقای برومندی نماینده مرودشت دوان دوان بطری آبی پیدا کرد و خود را بالای سر آقای دکتر انصاری نماینده فارس رساند. آقای انصاری همسرشان در طبقه پنجم یا ششم دفاتر نمایندگان محبوس شده بود و تروریست‌ها در طبقه چهارم و ششم حضور داشتند، حالش واقعا منقلب بود و می‌گفت نیم ساعت قبل پیامک همسرش را دریافت کرده؛ آقایان دکتر عارف، تابش، بادامچی و کاظمی در تلاش برای آرام کردنشان بودند. اضطراب خانم محمودی نماینده شهرضا در بی‌خبری از سرنوشت همسرش که در دفاتر نمایندگان محبوس شده بود هم جلب توجه می‌کرد."

آقای رحیمی در بخش دیگری از روایت خود نوشته: "هیچ نماینده‌ای اجازه خروج از صحن ندارد و دیدن حضور نیروهای حفاظت بصورت مسلح در صحن برای اولین بار چشم نواز است. عده زیادی از خبرنگاران و عکاسان خبری و تیم‌های صدا و سیما هم در جایگاه خبرنگاران در طبقه فوقانی صحن محبوسند و اجازه خروج ندارند. روحیه ها عالی ولی نگرانند. جمع بیست نفره مهمانان که برای تماشای جلسه علنی آمده بودند نیز همانجا ماندگار شده اند. سه نماینده جدید نیز که در انتخابات میاندوره ای انتخاب شده اند مشغول ادای سوگند رسمی هستند. روز اول ورودشان به مجلس و نمایندگی است."

او در مورد پایان جلسه و نحوه خارج شدن نمایندگان از صحن توضیح می‌دهد: "بعداز جلسه دکتر لاریجانی از نمایندگان میخواهد به تذکرات و ترتیبات امنیتی برای خروج از مجلس کاملاً توجه و همراهی کنند. شخصاً تک تک نمایندگان را در گیت خروجی صحن در حلقه محافظینش با لبخند و طمانینه خاص بدرقه می‌کند. در فضای امروز با این حس همدلی قوی، همکاران بدون روبوسی، نمایندگان از رییس خداحافظی نمی‌کنند. وارد تالار آفتاب (سالن جنوبی مجلس) که شدیم تازه متوجه حجم نیروهای امنیتی و حفاظت سپاه شدیم. سردار جعفری فرمانده کل سپاه شخصاً حضور یافته سپاهیان و نمایندگان دورش حلقه زده اند بنظر می رسد برای اطمینان از روند امور امنیتی حضور یافته است. آقای دکتر عارف را با دو محافظ مسلح همراهی می‌کنند. آقای لاریجانی شخصاً از نمایندگان می‌خواهد سالن را ترک کنند و آنها را به سمت خودروها راهنمایی می‌کند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy