Friday, Jun 16, 2017

صفحه نخست » تاکید دوحه بر «حمایت عمیق آمریکا» از قطر پس از قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری

f15.JPGوزیران دفاع قطر و آمریکا در واشینگتن، قراردادی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا کردند که فروش ۳۶ فروند جنگنده فوق‌پیشرفته اف-۱۵ را در برمی‌گیرد

مقام‌های رسمی در دوحه می‌گویند قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری اخیر با آمریکا برای خرید جنگنده‌های اف-۱۵، نشان‌دهنده «حمایت قوی» ایالات متحده از حکومت قطر است. پیش از این رئیس‌جمهوری ایالات متحده از قطر به‌خاطر «حمایت از تروریسم در سطوح بالا» انتقاد کرده بود.

ایالات متحده و قطر، ۲۴ خرداد ماه، با حضور وزیران دفاع دو کشور در واشینگتن، قراردادی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا کردند که فروش ۳۶ فروند جنگنده فوق‌پیشرفته اف-۱۵ را در برمی‌گیرد.

این قرارداد چندی پس از آن امضا شده‌است که شماری دیگر از متحدان کلیدی ایالات متحده در غرب آسیا، در صدر آن‌ها عربستان سعودی، کلیه روابط خود را با دوحه قطر کرده و تمام مسیرهای انتقالی به آن کشور را مسدود کرده‌اند. این کشورها، قطر را به حمایت از تروریسم یا دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کرده‌اند. یکی دیگر از دلایل قطع روابط، انتشار گزارش‌ها در مورد تمایل قطر به نزدیکی با ایران عنوان شده‌است. دوحه اتهام‌های مربوط به حمایت از تروریسم یا دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده و در عین حال می‌گوید هدفِ «تنبیه جمعی» کشورهای عربی به منظور «دیکته کردن اراده خود به قطر» قرار گرفته‌است.

۲۵ خرداد ماه پس از امضای قرارداد نظامی تازه با آمریکا، کشوری که هزاران سرباز در قطر دارد و بخشی از عملیات منطقه‌ای خود را از پایگاه‌هایی در این کشور انجام می‌دهد، یک مقام قطری به رویترز گفت این قرارداد «به‌روشنی نشان می‌دهد که نهادهای ایالات متحده با ما هستند، و البته ما هیچ شکی در این موضوع نداشتیم». این مقام دولت قطر نیروهای نظامی دو کشور را «برادران یکدیگر» توصیف کرده و گفته است «حمایت آمریکا از قطر، ریشه‌های عمیقی دارد و با تغییرات سیاسی، عوض نمی‌شود».

در واشینگتن نیز سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است این کشور به همکاری با قطر و دیگر کشورهای منطقه ادامه می‌دهد و آماده‌سازی قرارداد فروش هواپیماها نیز به سال‌های پیش باز می‌گردد: «این یک نمونه قابل رویت از حمایت ما از روابط دفاعی و تعهدات ایالات متحده (به متحدان خود) است».

خبرگزاری دولتی ترکیه نیز به نقل از وزیر خارجه آن کشور که در حال رایزنی با مقام‌های کویتی برای پایان دادن به انزوای قطر است، می‌گوید آنکارا از قرارداد حمایت کرده‌است. مولود چاوش‌اغلو گفته است، همانند عربستان و امارات و مصر، این حق طبیعی قطر است که برای دفاع از خود هواپیما بخرد.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قطر را متهم کرده بود که «به طور سنتی» و در «سطوح بالا» حامی تروریسم بوده است و از این کشور خواست سریعاً به حمایت خود از گروه‌های تروریستی پایان دهد.

سخنان ۱۹ خرداد ماه آقای ترامپ ساعاتی پس از انتشار بیانیه رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، مطرح شده بود؛ بیانیه‌ای که خواستار رفع محدودیت‌ها علیه قطر از سوی کشورهای عربی شده و انزوای آن کشور را مانعی در مسیر تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با گروه داعش، توصیف کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy