Tuesday, Jun 27, 2017

صفحه نخست » برخی از نمایندگان اروپا خواهان افزودن سپاه به لیست سیاه شدند

EU_parliament.jpgدویچه وله ـ ۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و سپاه پاسداران را متهم به دخالت در درگیری‌های متعدد منطقه‌ای کردند. این نمایندگان خواستار گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی شدند.

گروه "دوستان ایران آزاد" در پارلمان اروپا به سرپرستی ژرارد دِپرِز روز دوشنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) بیانیه‌ای را علیه نقض حقوق بشر در ایران و دخالت سپاه پاسداران در درگیری‌های منطقه‌ای صادر کرد.


در این بیانیه که به امضای ۲۶۵ نماینده از مجموع ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا رسیده است، شمار بالای اعدام‌ها، ازدواج دختران خردسال و نیز وضعیت زنان در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.


این گروه از نمایندگان پارلمان اروپا با استناد به گزارش سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده‌اند که در دوره چهارساله دولت حسن روحانی شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و بیش از سه هزار نفر اعدام شده‌اند.



این بیانیه همچنین به وزیر دادگستری در ایران، مصطفی پورمحمدی اشاره کرده و او را یکی از اعضای "هیأت مرگ" در تابستان سال ۱۳۶۷ دانسته است. نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا کمیته‌ای برای بررسی اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ در ایران تشکیل دهند. شمار اعدام‌شدگان تابستان سال ۶۷ در این بیانیه ۳۰ هزار نفر ذکر شده است. این رقمی است که سازمان مجاهدین خلق ایران اعلام کرده ولی آمارهای سایر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌شدگان در این سال بین ۳ تا ۴ هزار نفر بوده است.


در بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا تصریح شده که کشورهای اروپایی "باید" روابطشان با ایران را مشروط به توقف اعدام ‌و نیز پیشرفت چشمگیر وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور کنند.


گروه "دوستان ایران آزاد" که شامل ۲۳ کمیته و هیأت نمایندگی است در بیانیه‌‌ای که تهیه کرده حکومت جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در بحران‌های منطقه کرده و خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سیاه شده است چرا که این نهاد نظامی به گفته نویسندگان این بیانیه نقش مهمی در "بحران مرگبار" سوریه، عراق و یمن دارد.


در این بیانیه سپاه پاسداران ایران یک قدرت اقتصادی توصیف شده که نه تنها در داخل ایران، بلکه در خارج از مرزهای این کشور نیز فعالیت دارد. به همین دلیل نیز این بیانیه متذکر شده که شرکت‌های اروپایی در عقد قرارداد با ایران ریسک بزرگی را متحمل می‌شوند چرا که ممکن است مستقیما با یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران وارد معامله شوند که به گفته این بیانیه یک "گروه تروریستی" است.


این گروه از نمایندگان پارلمان اروپا در بیانیه خود از شمار بالای اعدام‌ها در "دولت میانه‌روی روحانی" ابراز نگرانی شدید کرده‌اند و گفته‌اند که حسن روحانی در تلویزیون ایران از اعدام دفاع کرده و آن را "حکم خدا" دانسته است.


در این بیانیه مدرک مستندی درباره دفاع روحانی از اعدام ارائه نشده است. این در حالی است که حسن روحانی در نطق‌های انتخاباتی اخیرش صراحتا رقیب خود ابراهیم رئیسی را متهم به دفاع از اعدام کرده بود.


گروه "دوستان ایران آزاد" در بیانیه خود همچنین روحانی را متهم به حمایت کامل از بشار اسد حتی پس از حمله شیمیایی به خان شیخون در ماه آوریل کرده‌ است.


امکان ازدواج دختران ۹ ساله، صدور حکم اعدام برای متهمانی که پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند، ممنوعیت زنان برای احراز پست ریاست‌جمهوری، پست قضاوت و نیز محدودیت آنها در مشاغل دیگر از جمله مواردی است که در بیانیه پارلمان اروپا از آنها انتقاد شده است.


انتخابات در ایران نیز از سوی امضاکنندگان این بیانیه "غیر آزاد و غیر منصفانه" خوانده شده و تصریح شده که این انتخابات در حالی اجرایی می‌شود که مخالفان در زندان هستند و صلاحیت تمامی کاندیداها باید از سوی شورای نگهبان که برگزیده رهبری است تایید شود.
نویسندگان این بیانیه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل خواسته‌اند تا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و کسانی را که در جنایت علیه بشریت دست داشته‌اند به دادگاه بین‌المللی بکشانند.


ژرارد دپرز، رئیس گروه "دوستان ایران آزاد" گفته به منظور همبستگی با اپوزیسیون دموکراتیک ایران روز شنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) اعضای این گروه و نیز امضاکنندگان بیانیه اخیر در تجمع بزرگی در پاریس شرکت خواهند کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy