Sunday, Jul 9, 2017

صفحه نخست » متهم ردیف دوم: نظام بابک زنجانی را تایید کرده بود

Zanjani-trial02.jpgرادیو فردا: متهم ردیف دوم پرونده بابک زنجانی در دادگاه خود اعلام کرد که بابک زنجانی با رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد،« سابقه دوستی داشت» و ستاد «تدابیر ویژه اقتصادی» نیز او را «تایید کرده بود».

جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی شمس و حمید فلاح هروی، متهمان ردیف دوم و سوم پرونده بابک زنجانی که حکم اعدامشان از سوی دیوان عالی نقض شده ،روز شنبه،۱۷تیر، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی شمس در دادگاه سخنان قاضی پرونده مبنی بر نقش او در معرفی بابک زنجانی به وزیر نفت را رد کرد و گفت که براساس« اسناد پرونده» مشخص است که بابک زنجانی با وزیر نفت « سابقه دوستی داشت».

به گفته مهدی شمس، بابک زنجانی در ۲۶ فروردین ۹۱ در لوزان سوییس با مقامات وزارت نفت مذاکره کرده و در ۲۴ آذر همان سال اولین قرارداد خود را با این وزارتخانه بسته است.

وی همچنین گفت که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی نیز آقای زنجانی را «تایید کرده بود».

مهدی شمس اضافه کرد: «بابک زنجانی را نظام تایید کرده، من چه کسی باشم که بخواهم چیزی در مورد او بگویم. حافظان بیت‌المال مسئولان هستند، آقایون تصمیم گرفته‌اند که به بابک زنجانی پول و نفت بدهند. من در جریان خیلی از موارد نبودم».

ستاد تدابیر ویژه اقتصادی ستادی به گفته مقامات دولتی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای برای «دوران تحریم» ایجاد شد تا تصمیمات «ویژه» بگیرد و تمام مصوبات آن «به‌کلی سری» است.

پیش از این نماینده دادستان در پرونده بابک زنجانی اعلام کرده بود که تحویل نفت به زنجانی براساس مصوبه این ستاد نبوده بلکه تنها سه وزیر دولت احمدی‌نژاد و رییس وقت بانک مرکزی آن را مصوب کرده‌اند.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم، پیشتر بار‌ها وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که در پرونده بابک زنجانی «درگیر» بوده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی‌نژاد، سال گذشته ضمن رد اتهام‌های مطرح شده درباره نقش او در پرونده بابک زنجانی گفته بود که زنجانی «بیشتر» با وزارت نفت ارتباط داشته و خود او هم آخرین بار سال گذشته به عنوان «مطلع» در دادگاه حاضر شده است.

مقامات قوه قضاییه اعلام کرده اند که پرونده اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد دراین باره مفتوح است اما تاکنون گزارشی درباره رسیدگی به این پرونده منتشر نشده است.

در جلسه روز شنبه دادگاه همچنین قاضی پرونده نیز خطاب به مهدی شمس گفت که «ایادی شما هنوز بیرون هستند و باید دستگیر شوند. شما با زمان بازی می‌کنید و نمی‌گویید پول‌ها کجاست».

محمد مقیسه اضافه کرد: «در همان دوران بازداشت موقت به متهم ردیف سوم (حمید فلاح هروی)هم گفتم که آقای ف شما جزو نیروهای این نظام بودید، سعی کنید اموال به سرقت برده شده را به بیت‌المال بازگردانید».

دراین جلسه همچنین مهدی شمس اتهامات مطرح شده مبنی بر فروش ۴۰۰ میلیون دلار نفت ایران و بازنگرداندن پول آن را رد کرد.

دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی را تایید کرد اما حکم اعدام مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم را لغو کرد؛ این حکم در «شعبه هم‌عرض» بررسی می‌شود.

رسانه‌های ایران از مهدی شمس به عنوان یکی از مدیران سابق کشتیرانی و از حمید فلاح هروی به عنوان یکی از نیروهای امنیتی سابق نام می‌برند.

بابک زنجانی متهم شده که «یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو» را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است».

بابک زنجانی و وکیل او چندین بار وعده داده‌اند که این بدهی از طریق شرکای خارجی زنجانی پرداخت خواهد شد اما تاکنون این بدهی پرداخت نشده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز شنبه بدهی بابک زنجانی به این وزارتخانه را ۴میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که او «قصد ندارد» این بدهی را پرداخت کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy