Wednesday, Aug 2, 2017

صفحه نخست » ابراز نگرانی دیدبان حقوق بشر از سلامت موسوی، کروبی و رهنورد

Mousavai_Karoubi_Rahnavard.jpgرادیو فردا ـ سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، نسبت به سلامت مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی که بیش از شش سال است در حصر به‌ سر می‌برند ابراز نگرانی کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، با اشاره به مصاحبه‌های اخیر خانواده‌های کروبی و موسوی، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست «فوراً دسترسی بدون محدودیت آنها را به مراقبت درمانی کافی فراهم کنند».

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیدبان حقوق بشر، در این باره گفت: «مقامات ایران بدون حکم قضایی یا حتی تظاهر به دادرسی عادلانه، موسوی، کروبی، و رهنورد را به مدت شش سال از اساسی‌ترین حقوق‌شان محروم کرده‌اند.»

مهدی کروبی، فاطمه کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از اسفندماه سال ۱۳۸۹ و در پی اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸، در حصر قرار دارند.

فاطمه کروبی پس از چند ماه رفع حصر شد.

دیدبان حقوق بشر با اشاره به عارضه قلبی مهدی کروبی که به عمل آنژیوی وی منتهی شد و نیز کندی ضربان قلب او، از قول محمدتقی کروبی، فرزند او، نوشته است که رفتار مقامات در چند سال گذشته خانواده را به این ترس انداخته است که «وزارت اطلاعات کسی را مسئول پرونده کرده است که پایان دادن به جان این محصورین را وظیفه‌ خود می‌داند».

این سازمان در ادامه گفته، فرزند آقای کروبی یادآوری کرده که حسن روحانی، رئیس جمهور، را «مسئول صحت و سلامت کروبی» می‌داند.

دیدبان حقوق بشر همچنین با اشاره به گفته‌های دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، یادآور شد که نخست‌وزیر سابق ایران «دچار نوسان شدید فشار خون، سرگیجه، و مشکل مزمن کلیه است.»

در بیانیه دیدبان حقوق بشر تاکید شده که «مسئولان ایرانی، از جمله قوه‌ قضاییه‌ ایران، هیچ توجیه قانونی برای بازداشت خودسرانه و جاری چهره‌های اپوزیسیون ارائه نکرده‌اند».

این سازمان می‌افزاید که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی‌اش در سال ۹۲ وعده داد که حصر خانگی نامزدهای سابق را برخواهد داشت، «اما چنین نکرد، و اگر هم برای آزاد کردن آنها تلاشی کرده باشد، اطلاعات چندانی از آن در دست نیست.»

مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری، نایب‌ رئیس کنونی مجلس بارها اعلام کرده‌اند که رفع حصر از اختیارات دولت خارج است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، در بحبوحه مبارزه‌های ریاست جمهوری اخیر، در واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره رفع حصر به شدت به او تاخت و گفت: ‌ «شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

مقام‌های ایرانی به‌ طور مستقیم و غیرمستقیم بارها گفته‌اند که تصمیم درباره رفع حصر به عهده شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

علی مطهری پیشتر نقل کرده بود که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به سوال وی درباره رفع حصر گفته بود: «اگر اینها محاکمه شوند حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»

در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر تقریبا در همه شهرهای ایران، یکی از شعارهای اصلی هواداران حسن روحانی این بود: «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه.»

حسن روحانی در اجتماع انتخاباتی مردم کرمان، در پاسخ به شعارها برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته بود: «به شما قول می‌دهم پیام شما را منتقل کنم و با تمام توان آن را پیگیری کنم.»

اکنون با توجه به عارضه قلبی مهدی کروبی بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و نیز تشکل‌ها دانشجویی خواستار رفع حصر شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy