Saturday, Aug 5, 2017

صفحه نخست » امیدواری همسر نازنین زاغری به آزادی او، پس از دیدار مقام بریتانیایی از تهران

zaghari.JPGهمسر بریتانیایی نازنین زاغری، ایرانی‌ـ‌بریتانیایی محبوس در اوین، ضمن ابراز امیدواری برای آزادی او، از گفت‌وگوی عنقریب یک مقام ارشد بریتانیا با مقامات جمهوری اسلامی در مورد پرونده شهروندان زندانی این کشور خبر داد.

الیستر برت، عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا و از مقامات ارشد وزارت خارجه این کشور در دولت ترزا می، از جمله مدعوین خارجی به مراسم تحلیف حسن روحانی در روز شنبه، ۱۴ مردادماه، است.

همزمان با سفر آقای برت به تهران برای شرکت در این مراسم، خانواده خانم زاغری به او هشدار داده‌اند که دوران حبس بر او که از دیدن فرزند خردسالش محروم شده اثرات مخرب جسمی و روحی داشته است.

به گزارش چند وب‌سایت محلی در بریتانیا، الیستر برت در تهران قرار است با مقامات ارشد جمهوری اسلامی درباره پرونده شهروندان بریتانیایی زندانی در ایران به مذاکره بنشیند.

نازنین زاغری رتکلیف، کمال فروغی و رویا نوبخت از جمله دوتابعیتی‌هایی هستند که به دلایل عمدتاً امنیتی و اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده‌اند.

خانم زاغری، ۳۸ ساله، در بهار سال ۲۰۱۶ هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و پس از ماه‌ها حبس بدون محاکمه، سرانجام در دادگاه به پنج سال حبس محکوم شد.

خانواده کمال فروغی، زندانی ۷۷ ساله ایرانی‌ـ‌بریتانیایی، نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ابراز نگرانی از وضعیت او در زندان اوین، یادآوری کردند که او روز ۱۵ اردیبهشت هفتمین سال زندان خود را آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا، کمال فروغی، مشاور امور نفت و گاز، در سال ۲۰۱۱ بازداشت و دو سال بعد به اتهام جاسوسی و داشتن مشروبات الکلی به مدت نامعلومی حبس محکوم شد.

نام خانم رویا صابری نوبخت، تبعه ایرانی‌ـ‌بریتانیایی، نیز در سال ۹۴ در پرونده‌ای مطرح شد که در رسانه‌های فارسی‌زبان به پرونده فعالان فیس‌بوکی معروف شد. او در همین سال به پنج سال حبس محکوم شد.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، از الیستر برت خواسته است در سفر به تهران مسئله بی‌گناهی او را به مقامات جمهوری اسلامی گوشزد کند.

از سوی دیگر خانواده خانم زاغری هم در پیغام خود به آقای برت هشدار داده‌اند: «شرایط نامناسب حبس انفرادی به سلامت جسمی او لطمه زده است.»

در همین زمینه الیستر برت خود کمتر از سه هفته پیش در جلسه‌ای در لندن تاکید کرده بود که دولت بریتانیا «مصمم است [درباره زندانیان دوتابعیتی] از دولت ایران پاسخ بطلبد».

آقای برت همچنین در همین جلسه وضعیت حقوق بشر در ایران را «وخیم» توصیف کرد.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز روز جمعه در بیانیه‌ای از نماینده اتحادیه اروپا که به تهران سفر می‌کند خواست تا آزادی تمام فعالان حقوق بشر محبوس در ایران را خواستار شود.

خانم موگرینی قرار است روز شنبه در تهران در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و آن طور که دفتر او هفته گذشته اعلام کرد، او دیدارهایی نیز با مقام‌های ایرانی بر سر برجام و دیگر مسائل فی‌مابین خواهد داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy