Sunday, Aug 6, 2017

صفحه نخست » بعد از سفر مقتدی صدر به عربستان؛ روحانی نزدیک به ایران خواستار برچیدن «بسیج مردمی» شد

3tesdd7f_small.jpgصدای آمریکا - مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه و نزدیک به ایران، چند روز بعد از دیدار با ولیعهد عربستان، در اظهارنظری جدید، خواستار برچیده شدن نیروهای مسلح موسوم به حشدالشعبی (بسیج مردمی) که از نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی است، شد.

آقای صدر که خود از رهبران این نیرو بوده، روز جمعه در یک سخنرانی عمومی در میان حامیان خود، از دولت عراق خواست حشد الشعبی را برچیند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر خطاب به حیدرالعبادی نخست وزیر عراق گفت باید تمامی اسلحه و مهمات گروه حشدالشعبی ضبط شود و این گروه کلا برچیده شود.

حشدالشعبی که «نیروهای داوطلب و مردمی» نامیده می شود، توسط مقتدی صدر و برخی دیگر از شیعیان با هدف مبارزه «علیه اشغال عراق به دست آمریکا» تشکیل شد و بعد از شکل گیری داعش، از سوی مجلس عراق به عنوان نیروی کمک به ارتش و پلیس عراق در نبرد با داعش حضور یافت.

این گروه نزدیک به ایران است و فرماندهان سپاه پاسداران آموزش آن را برعهده دارد. پیشتر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران همکاری با حشد الشعبی را تایید کرده بود.

درخواست روز جمعه مقتدی صدر که این روزها تلاش دارد بجای یک روحانی شیعه، وارد حوزه سیاست شود، پس از دیدار روز یکشنبه او با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صورت می گیرد.

با اینکه آقای صدر از حمایت مستقیم تهران برخوردار است اما هفته پیش او به جده سفر کرد و دیداری با ولیعهد عربستان داشت.

پیش از این نیز مقتدی صدر در چرخشی دیگر علیه سیاست های ایران، خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه شده بود. ایران حامی اسد است و مخالف کناره گیری اوست.

واکنش عبادی به مقتدی‌صدر: حشدالشعبی منحل نخواهد شد

رادیو زمانه - مقتدی صدر، روحانی شیعه پرنفوذ عراقی پس از سفر غیرمنتظره به عربستان سعودی خواستار انحلال حشدالشعبی، نیروهای «بسیج مردمی» عراق شده بود. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور اما با چنین ایده‌ای مخالف است.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق شنبه، پنجم اوت در بغداد گفت: «حشد الشعبی برای عراق است و منحل نخواهد شد. مرحله بعدی پس از آزادکردن سرزمین‌مان از دست داعش، نبرد بر سر "وحدت کلمه" خواهد بود.»

صدر پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در جده، خواستار انحلال حشدالشعبی و جذب سربازان آن در ارتش عراق شده است.

او این خواسته را در بیانیه‌ای نوشت که جمعه منتشر کرد.

صدر ماه مارس امسال نیز خواستار منحل‌شدن حشد الشعبی شده بود و گفته بود که «به رسمیت شناختن حشد الشعبی به معنای این است که در آینده، عراق تحت حاکمیت شبه‌نظامیان درآید.»

حشد الشعبی که «ارتش بدر» نیز خوانده می‌شود، ۲۰۱۴ و برای جنگیدن با گروه «دولت اسلامی» (داعش) شکل گرفت. شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی از حمایت ایران برخوردار هستند و فرماندهان آنها رابطه نزدیکی با سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران دارند.

شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی تا کنون بارها به فرقه‌گرایی و نقض حقوق غیرنظامیان در مناطق سنی‌نشین متهم شده‌اند.

ماه گذشته ارتش عراق توانست با پشتیبانی نیروهای حشد الشعبی موصل، دومین شهر بزرگ این کشور را پس از نبردی طولانی از داعش بازپس بگیرد.

اما مسئله ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق پیش از این از سوی دیگر سیاستمداران شیعه عراقی مطرح شده بود.

پارلمان عراق نوامبر گذشته به طرح ادغام حشد الشعبی در ارتش رأی داد، در حالی که نمایندگان جریان اهل سنت به اعتراض از حضور در جلسه خودداری کردند.

کردها نیز از این تصمیم ناراضی بودند.

عربستان و ترکیه نیز به حضور حشد الشعبی در نبردهای ارتش عراق انتقاد داشتند.

رابطه مبهم صدر با ایران

بسیاری از مسئولان ارشد حشد الشعبی همچون مقتدی صدر در نبرد علیه نیروهای آمریکایی پس از ۲۰۰۳ و اشغال عراق به دست این نیروها شرکت کرده‌اند.

اما مقتدی صدر از پیشروان حمله شیعیان به نیروهای آمریکایی پس از سرنگونی صدام بود. او گروه شبه‌نظامی سرایا السلام را ابتدا تحت نام «جیش المهدی» تشکیل داد و پس از انحلال این گروه در ۲۰۰۸، و در حالی که فعالیت‌های او محدودتر شده بود، برای تحصیل حوزوی به قم در ایران رفت و ۲۰۱۱ به نجف بازگشت.

او جیش المهدی را با نام جدید سرایا الاسلام در ۲۰۱۴ و به عنوان بخشی از بسیج مردمی شیعه علیه داعش احیا کرد.

مقتدی صدر از متحدان ایران دانسته می‌شد، با این حال او در سال‌های اخیر هم از مخالفان نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین بود که رابطه بسیار نزدیکی با ایران داشت، و هم مخالف حیدرالعبادی است. او را از منتقدان تعمیق نفوذ ایران در عراق نیز می‌دانند. بازدید او از عربستان نیز تردیدهایی جدی در نزدیکی کنونی او به ایران به وجود آورده.

خانواده صدر، بر خلاف خانواده حکیم و بسیاری دیگر از خانواده‌های پرنفوذ شیعه در دوران صدام هرگز از عراق خارج و به ایران پناهنده نشدند. همین موضوع مقتدی صدر را محبوب‌تر کرده‌است.

به گزارش الجزیره، صدر از محبوبیت زیادی در میان فقرای شهری بغداد و دیگر شهرهای جنوبی عراق برخوردار است.

صدر پنج‌شنبه پیش از اعلام درخواست انحلال حشد الشعبی از طرفداران خود خواسته بود تا علیه «سیاستمداران فاسد» دست به تظاهرات اعتراضی بزنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy