این دیپلمات سابق گفت زمانی که داعش شکست بخورد، اگر ایران سرزمین‌های آزاد شده را اشغال کند راه برای تشکیل یک امپراتوری جدید باز می‌شود.

این دیپلمات ۹۴ ساله که وزیر خارجه دولت ریچارد نیکسون بود همچنین در باره پیچیدگی‌های جهت گیری در مناقشات خاورمیانه سخن گفت.

کیسینجر در مقاله‌ای که در وبسایت CapX منتشر شد گفت: «در چنین شرایطی این اصل قدیمی که دشمن دشمن تو دوست تو است، دیگر صدق نمی‌کند و دشمن دشمن تو هم می‌تواند دشمن تو باشد. خاورمیانه بخاطر افکار افراطی شایع در آن و بعضی از اقدامات می‌تواند جهان را تحت تاثیر قرار دهد».

او افزود: «جنگ قدرتهای خارجی با داعش مثال خوبی برای این مورد است. بیشتر قدرتهای غیر داعش- از جمله ایران شیعه و کشورهای سنی بر لزوم نابودی داعش توافق دارند. اما چه قدرتی قرار است سرزمین‌های آن را کنترل کند؟ ائتلافی از سنی‌ها یا حوزه نفوذ و تسلط ایران؟

کیسینجر گفت: «پاسخ این پرسش‌ها با توجه به حمایت روسیه و کشورهای ناتو از جناح‌های مخالف یکدیگر دشوار است؟ اگر سپاه پاسداران ایران یا نیروهای آموزش دیده توسط آن مناطق داعش را کنترل کند، این سرزمین حد فاصل بین تهران تا بیروت است و منجر به ظهور امپراتوری افراطی ایران خواهد شد».