Saturday, Aug 12, 2017

صفحه نخست » رییس سازمان ورزش بسیج: حاج صفی و شجاعی عذرخواهی کنند تا بخشیده شوند

Shojaei_Hajsafi.jpgاعتماد ـ مهدی روزخوش: حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، بازیکنان ملی‌پوش ایرانی باشگاه پانیونیوس یونان در مقدماتی لیگ اروپا مقابل تیم مکابی اسراییل واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران به همراه داشته است. این دو بازیکن که در بازی رفت تیم‌شان را در سفر به اسراییل همراهی نکردند، در بازی برگشت و در حالی که مچ‌بندهایی به شکل پرچم ایران به دست داشتند، مقابل حریف به زمین رفتند، آن‌هم در حالی که پیش از این بازی باشگاه یونانی در بیانیه‌ای از آنها خواسته بود تا با احترام به قراردادشان باشگاه را یاری دهند. باشگاه یونانی در تل‌آویو و در غیاب بازیکنان ایرانی یک بر صفر شکست خورد و در بازی برگشت هم با وجود نمایش قابل قبول حاج‌صفی و شجاعی با گل به خودی پاناگیوتیس کوربوس، مدافع این تیم شکست خورد.

به دنبال حضور این دو بازیکن فدراسیون فوتبال ایران ضمن محکوم کردن بازی با انتشار بیانیه‌ای با اعلام اینکه این دو نفر «با وجود فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، در دیدار رفت در فلسطین اشغالی حاضر نشده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند» تصمیم در مورد آنها را به «پس از گفت‌وگوی رو در رو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان» موکول کرد. اما در این بین محمدرضا داورزنی در اظهارنظری جالب خبر از محرومیت این دوبازیکن از حضور در تیم ملی داد. اظهارنظر اعلام محرومیت از سوی معاون وزیر ورزش و جوانان شاید تبعات زیادی از جمله تعلیق فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا را به همراه داشته باشد اما داود آذرنوش، رییس سازمان ورزش بسیج کشور با حمایت از اظهارات داورزنی گفت: یک نفر باید در وزارت ورزش موضع رسمی در این باره اعلام می‌کرد.

* حضور احسان حاج صفی و مسعود شجاعی برابر تیمی از اسراییل حواشی زیادی را ایجاد کرده است. حتی شما هم محکوم کردید. نظر شما در این باره چیست؟

- موضوعی که رخ داد این بود که این بازیکنان باید پیش از اینکه با باشگاه یونانی قرارداد امضا می‌کردند، ‌بندی را در قرارداد قرار می‌دادند مبنی بر اینکه مقابل تیم‌های اسراییلی بازی نخواهند کرد. حال که این اتفاق رخ داد و چنین‌بندی وجود ندارد، با هزار روش می‌توانستند کاری کنند که برابر تیم اسراییلی به میدان نروند. حتی اگر با جریمه مواجه می‌شدند اما کارشان با ارزش می‌شد. البته آنها در قراردادشان آورده شده که به اسراییل سفر نخواهند کرد. بحث اسراییل موضوعی است که حضرت امام خمینی (ره) تکلیف ما را مشخص کرده است. ایشان فرمودند رژیم اسراییل، رژیم نامشروعی است. بعد هم رهبر کشورمان به این موضوع تاکید داشتند. این به این معنی است که ما دولت اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم. وقتی هم به رسمیت نشناسیم نباید مقابل آنها قرار بگیریم.

* البته تعدادی از ورزشکاران و فوتبالیست‌ها مثل علی کریمی، مهدوی‌کیا و سردار آزمون هم با انتشار پست‌هایی در صفحه شخصی خود از این دو بازیکن حمایت کردند.

- به نظر من این بازیکنان کار نسنجیده‌ای انجام دادند. شما در کدام کشور سراغ دارید یک فوتبالیست یا ورزشکار حرفه‌ای که تخلف می‌کند عده‌ای از او حمایت کنند. حمایت فوتبالیست‌ها از حاج صفی و شجاعی کار زشتی بود. ما انتظار داشتیم این دو بازیکن به خاطر تخلفی که انجام داده‌اند عذرخواهی کنند تا بلکه راه رسیدگی به موضوع تخلف آنها هموارتر شود و بخشیده شوند. اما متاسفانه عذرخواهی نکردند. البته هنوز هم برای عذرخواهی دیر نشده است. شما می‌دانید داعش زاییده کجاست که سر امثال شهید حججی را می‌برند؟ حاج صفی و شجاعی باید این موضوع را تشخیص بدهند و بدانند ارزش‌ها کجاست. ما با امریکا مشکل داریم اما ورزشکاران آنها به ایران می‌آیند ما هم به امریکا می‌رویم. چرا؟ زیرا آن خط قرمز‌هایی که برای اسراییل وجود دارد برای امریکا نیست.

* در قوانین فیفا آمده شخص ثالث حق دخالت در امور فدراسیون‌ها را ندارد اما آقای داورزنی که معاون وزیر ورزش و جوانان هستند خبر از محرومیت این دو بازیکن دادند.

- اگر آقای داورزنی در این باره اعلام موضع نمی‌کرد و تصمیم نمی‌گرفت، ملت ایران تصمیم می‌گرفتند. جوانان حزب‌اللهی مملکت تصمیم می‌گرفتند. آقای داورزنی به عنوان متولی ورزش کشور تصمیم گرفتند. اگر فردا آقای حاج‌صفی و شجاعی تصمیم گرفتند با اسراییل بازی کنند، تکلیف ما چه می‌شود؟ آقای داورزنی موضع نظام را اعلام کردند.

* اگر فیفا روی این موضوع حساس شود و فوتبال ایران را تعلیق کند، چه کسی پاسخگوست؟

- فیفا به راحتی تعلیق نمی‌کند. فدراسیون فوتبال هم کمیته حقوقی دارند که این مسائل را پیگیری می‌کنند. این گونه که راحت می‌گویند تعلیق می‌شویم، نیست. خودمان کار را سخت می‌کنیم.

* در ایران قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه ورزشکاری که مقابل اسراییل به میدان رفت محروم شود؟

- وقتی حضرت امام می‌فرمایند ما اصلا اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم، یعنی چه؟ یعنی که هیچ ارتباطی نباید با آنها داشته باشیم. رهبر کشورمان فرمودند اسراییل ۲۵ سال آینده روی صفحه روزگار نخواهد بود بعد ما برویم مقابل آنها قرار بگیریم.

* اگر آقای کی‌روش در این میان روی این دو بازیکن دست بگذارد و بگوید این دوبازیکن باید باشند یا من می‌روم، موضع فدراسیون چه باید باشد؟

- خب آقای کی‌روش بروند. او که نمی‌تواند سیاست‌های نظام ما را مشخص کند. آقای کی روش هم عاقلند و بهتر می‌دانند خط قرمز‌های یک نظام چیست.

* یعنی فکر می‌کنید موضوع حاج صفی و شجاعی با یک عذرخواهی حل می‌شود؟

- ابتدا باید این دو بازیکن عذرخواهی رسمی کنند و حتی اگر شده عذرشان را از باشگاه خود بخواهند و به ملت بپیوندند. اگر عذرخواهی نکنند یعنی مقابل نظام ایستاده‌اند. بعد راه برای بخشیده‌شدن‌شان هموار می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy