Thursday, Aug 17, 2017

صفحه نخست » پایان اعتصاب غذای کروبی؛ «موافقت با خروج مأموران» از محل حصر

Mehdi_karoubi_2.jpgرادیو فردا ـ پس از «موافقت با خروج مأموران امنیتی» از محل حصر مهدی کروبی، فرزند آقای کروبی از پایان اعتصاب غذای پدرش خبر داد و گفت که قرار است دولت تمام تلاش خود را برای تحقق شرط دوم، یعنی محاکمه علنی آقای کروبی، به کار بندد.

محمدتقی کروبی، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۶ مرداد همچنین اعلام کرد که با حضور وزیر بهداشت و معاون وزیر اطلاعات در بیمارستان محل بستری شدن مهدی کروبی، با یکی از خواسته‌های او برای خروج مأموران امنیتی از محل حصر او موافقت شده است.

آقای کروبی در صفحه توئیتر خود نوشت که «دکتر هاشمی و پورفلاح خبر خروج نیروهای امنیتی از منزل را به پدر اعلام کردند. هاشمی تضمین خود و دولت را در عملی کردن این موضوع صریحاً اعلام کرد.»

دقایقی پیش از انتشار این خبر، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که بر اساس خواسته رئیس‌جمهور به اتفاق همکاران به عیادت کروبی رفته است. بنا به گفته وزیر بهداشت «وضعیت فشار خون، ضربان قلب و تغذیه» آقای کروبی تحت کنترل است.

محمدتقی کروبی درباره وضعیت جسمانی پدرش در حساب توئیتر خود نوشت که او «به دلیل مشکل قبلی»، ۴۸ ساعت باید در بخش مراقبت‌های ویژه (سی‌سی‌یو) بماند.

پیش از این و همزمان با انتشار گزارش‌ها در مورد انتقال مهدی کروبی به بخش مراقبت‌های ویژه مرکز قلب شهید رجایی تهران، محمدخاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران، گفته بود که حداقل انتظار از حسن روحانی آن است که سریع وارد عمل شود و از وزیرش بخواهد که مأموران امنیتی از منزل مهدی کروبی خارج شوند.

مهدی کروبی از روز چهارشنبه ۲۵ مرداد دست به اعتصاب غذا زده و گفته بود که برای پایان دادن به اعتصاب غذا، خواستار خروج مأموران امنیتی از محل نگهداری‌اش و نیز برگزاری دادگاه علنی است.

آقای کروبی که در پایان نخستین روز از اعتصاب غذای خود، چهارشنبه شب به بیمارستان قلب تهران منتقل شد، ‌گفته است تا رسیدن به خواسته‌های خود اعتصاب غذا را نمی‌شکند.

در این زمینه به گزارش سحام‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به مهدی کروبی، محمد خاتمی روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از فرزندان آقای کروبی بر خروج مأموران امنیتی از محل نگهداری او تأکید کرده و گفته است که «این حداقل کاری است که در حوزه اختیارات آقای روحانی نیز بوده و هر چه سریع‌تر باید این کار را انجام دهند».

رسیدگی به وضعیت حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، و پایان دادن به حصر آنها، از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، و در هر دو انتخابات محمد خاتمی یکی از اصلی‌ترین حامیان آقای روحانی بود.

در این زمینه آقای خاتمی با ابراز تأسف در مورد شرایط مهدی کروبی، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، ‌ یادآور شده که «در ماجرای حصر آقای منتظری، وقتی وارد عمل شدیم، در همان یک سال آخر با کمک خود آقای روحانی توانستیم مشکل حصر ایشان را رفع کنیم».

رئیس‌جمهور پیشین ایران با اشاره به آنکه رفع حصر به گفته او «دست آقای روحانی نیست» ‌اضافه کرد: «حداقل کاری که می‌توانند ایشان انجام دهند این است که از وزیر اطلاعات خود بخواهد که نیروهای تحت امرش را از منزل آقای کروبی خارج کند».

آقای خاتمی در پایان تأکید کرده «تنها چیزی که برای ما خیلی مهم است، سلامت آقای کروبی است».

پیش از آن، ‌علی مطهری، نائب رئیس مجلس، روز پنجشنبه در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود درخواست مهدی کروبی برای «برگزاری دادگاه علنی را منطقی» دانست و نوشت: «بهتر است مسئولان مربوط، مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند و ممکن است فردا دیر باشد».

او نوشت: «لازم است به طور همزمان، دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه ۸۸ را فراهم کردند تشکیل شود. بهتر است مسئولان مربوط مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند».

همزمان، سخنگوی فراکسیون موسوم به «فراکسیون امید» مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه از «رایزنی رئیس و اعضای این فراکسیون با معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوطه برای پیگیری موضوع اعتصاب غذای کروبی» خبر داد.

در همین زمینه وب‌سایت کلمه، ‌ نزدیک به میرحسین موسوی، نیز خبر داد که علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، ‌ یکی از احزاب اصلاح طلب ایران، در توئیتی خواستار آن شد که حسن روحانی جلسه فوق العاده شورایعالی امنیت ملی را فورا تشکیل دهد و درباره «خواسته‌های به حق» آقای کروبی تصمیم بگیرد.

همچنین احمد مازنی، از نمایندگان تهران در مجلس، از رئیس جمهوری ایران خواست مسئله حصر را در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار دهد.

«رهبر جمهوری اسلامی دست از لجاجت بردارد»

در همین حال، ‌ به نوشته کلمه، ابوالفضل قدیانی از فعالان سیاسی که پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ بازداشت و زندانی شده بود، در یادداشتی با ابراز نگرانی از وضعیت مهدی کروبی هشدار داد که اگر اتفاقی برای او رخ دهد، «مسئول مستقیم آن آقای خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد که استبدادورزی و صدمات جبران ناپذیری بر این کشور و ملت مظلوم وارد کرده است».

آقای قدیانی در یادداشت خود از رهبر جمهوری اسلامی خواست «دست از لجاجت و کینه‌توزی بردارد و به حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز پایان دهد».

کلمه همچنین در گزارشی نوشت که با وجود نگرانی‌ها از وضعیت مهدی کروبی، دولت هنوز گزارشی در زمینه پیگیری به مطالبات او به افکار عمومی ارائه نکرده است.

همچنین وبسایت انصاف نیوز نوشت: ‌ نامه حدود ۱۶۰۰ دانشجو به مراجع تقلید درباره مساله حصر که دو هفته پیش نوشته شده بود، پس از اعلام اعتصاب غذای مهدی کروبی منتشر شد.

در این نامه با اشاره به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حصر خانگی مهدی کروبی، ‌ میر حسین موسوی و زهرا رهنورد نوشته شد که آنان امروز روزگار پیری خود را در وضعیت حصر مطلق به سر می‌برند.

امضاکنندگان نامه، حفظ جان آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را «تقاضایی انسانی» و «انتظاری اسلامی و ملی» دانستند و افزودند: «دیگر تقسیم جامعه به دوقطبی‌های خطرناک، تضعیف یک بخش از مردم و تقویت یک بخش دیگر، آن‌ هم در میان انبوه شکاف‌های طبقاتی، قومیتی و نسلی، بس است. باید برای تحمل یکدیگر در شرایطی آزاد و برابر مهیا شویم».

در پایان این نامه از مراجع تقلید خواسته شد برای رفع حصر از محصورین، با مسئولین مربوطه وارد مذاکره شوند.

مهدی کروبی روز ۱۵ مرداد به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد. به گفته یکی از فرزندان وی، پس از دو بار آنژیوگرافی به علت پایین بودن ضربان قلبش، برای قلب مهدی کروبی باتری کار گذاشته شد.

مهدی کروبی، ۸۰ ساله، سپس روز ۱۹ مرداد به حصر خانگی بازگردانده شد.

آقای کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy